LCHf – Proteinpulver

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3792
    Fixaresorken
    Deltagare

    Hej hörni!

    Jag undrar om det finns någon därute som sysslar med LCHF och styrketränar? Hur gör ni med proteinintag? Tar ni proteinpulver? Hur ser det ut med ens kost om man äter proteinpulver, måste man äta mer fett för att uppväga det extra proteintillskottet till ens intag? Jag tar nu ett proteinpulver som heter pro-92 som består till 92 av protein och resten fett (0.05% aspartam). Finns det något pulver som ni rekommenderar?

    mvh

    Fixaresorken.

    #58332
    Franke
    Deltagare

    Vad ska du ens ha pulver till? Man får i sig bra mkt mer protein än man behöver, även om man styrketränar, på lchf. Slöseri på pengar! Annars har vi ett par seriösa styrketränare här också, får se om nån svarar.

    #58333
    goamarie
    Deltagare

    håller med franke. annars kan man ta bakepro om man vill.. men det k'nns lite onödigt om jag får säga det själv….

    #58339
    onemanarmy
    Deltagare

    Herrmm.. Om man nu styrketränar för att bygga muskler så behöver man runt 2-3gram protein per kilo vikt.. så säg att du väger 80kg så ska du trycka i dig i runda slängar 150-300g protein om dagen.
    Om du ska ha i dig allt det från mat så måste du äta tjaaa säg ett kilo kyckling om dagen eller 20-30 stycken ägg.. Minst.

    Är rätt mycket enklare att ta en ren proteinshake kasein som mellanmål eller att komplettera en måltid med lågt proteininnehåll.
    Men visst funkar det med bara mat också.

    Själv brukar jag ta en shake av mmsports egna kasein när jag känner att jag måste komplettera lite eller som kvällsmål.
    http://www.mmsports.se/product.php?productid=17156

    Oh btw kasein är bra som mellanmål medans vassle är optimalt för att trycka i sig pricis runt träningen.

    #58334
    Hampe92
    Deltagare

    Vad är det du vill uppnå med proteinpulver och lchf? Förlora fettmassa eller? 🙂
    Jag kör själv styrketräning på lchf och sakta men säkert går jag upp i vikt samtidigt som jag känner hur fettet minskar på magen osv. Jag åt proteinpulver i början när jag började med lchf men sen tog det slut och jag märkte att jag faktiskt fortfarande gick upp i vikt och samma muskeltillväxt utan pulvret.
    Men som sagt, det beror ju på vad du vill uppnå. Men själv har jag inte märkt någon skillnad då jag åt proteinpulver, äter istället som vanligt, lite extra protein efter träning bara så funkar det för mig iaf.

    #58338
    onemanarmy
    Deltagare

    Ja får man i sig tillräckligt med protein genom vanlig mat så är det inget man behöver.. Smaka på ordet Kost..tillskott.

    #58331
    qwe
    Deltagare

    Jag tar bara EAA i samband med träning, i övrigt äter jag nog bara lite mer protein i min vanliga kost än vad LCHF rekommenderar. Fungerar riktigt bra tycker jag.

    #58337
    onemanarmy
    Deltagare
    Quote:
    Jag tar bara EAA i samband med träning, i övrigt äter jag nog bara lite mer protein i min vanliga kost än vad LCHF rekommenderar. Fungerar riktigt bra tycker jag.

    Ah det är väl en av de essentiella kosttillskotten vid styrketräning

    pwo (om man har dåligt med ork)
    EAA före och efter
    Kreatin vid tillfälle

    Och då proteintillskott om man äter dåligt med kyckling 😉

    #58335
    Jarrebring
    Deltagare
    Quote:
    Herrmm.. Om man nu styrketränar för att bygga muskler så behöver man runt 2-3gram protein per kilo vikt.. så säg att du väger 80kg så ska du trycka i dig i runda slängar 150-300g protein om dagen.
    Om du ska ha i dig allt det från mat så måste du äta tjaaa säg ett kilo kyckling om dagen eller 20-30 stycken ägg.. Minst.

    Jag vill minnas att dagsbehovet av protein är 0,8 gram per kilo fettfri kroppsvikt. Vid styrketräning kan behovet öka till 1,2 gram per kilo fettfri kroppsvikt.

    För optimal anabol effekt är det viktigt att blodaminosyrorna inte sjunker för lågt vid träning och ett proteinintag på 1,5 gram per kilo fettfri kroppsvikt är i alla händelser inte skadligt.

    Men låt oss säga att du väger 80 kilo är din fettfria kroppsvikt ca 70 kilo eller lägre. Det motsvarar ett dagsbehov på som mest 105 gram protein per dag.

    Det borde inte vara några större problem att få i sig det från vanlig mat, särskilt på LCHF kost.

    Själv kör jag en liten burk vanlig Keso(250g) blandat med en rågad dl riven ost efter träning. Det ger 30 gram från Keson och ca 13 från osten. 43 gram protein utöver ordinarie måltiderna räcker utan problem för mig. Dessutom smakar mixen riktigt gött! 🙂

    #58336
    onemanarmy
    Deltagare

    Det lägre behovet ja, vid deff är det minst 2g / kg iallfall.
    Men vet folk som lägger sig på över 3g.. Ju mer protein desto mer muskler

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.