LCHF-start + funderingar?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3474
    lillajag
    Deltagare

    Hej!

    Jag är en tjej på 19 år som under hela mitt liv har haft problem med ätstörningar (UNS).
    Är dock en periodare så under vissa perioder har jag haft stenkoll på kost och träning och under andra knappt tänkt på det.
    Jag är ”av naturen” en riktig matälskare och kan i princip äta hur mycket och VAD som helst; detta är som ni kanske förstår
    en av de svåraste sakerna för mig när det kommer till viktnedgång. Ofta hetsäter jag och problemet med att hålla en strikt
    kost är att jag till slut antingen ger upp totalt eller unnar mig en ”ätardag” som i sin tur förstör allt. Dessutom brukar det bli
    så att jag hetsäter så fort jag ätit något som är ”dåligt” (jag tänker att jag lika gärna kan passa på eftersom dagens planer
    redan är sabbade för att börja nästa dag). Dagen efter blir såklart likadan. Under våren har jag verkligen tänkt att jag ska
    shape up för en gångs skull och hittade då LCHF. Jag började ta bort ”baskolhydraterna” i min kost (bröd, pasta, ris etc).
    Vid vidare research upptäckte jag att frukt, vissa grönsaker och annat som jag alltid trott varit okej förut faktiskt inte var
    det enligt LCHF. Jag har läst flera artiklar och bloggar om att LCHF verkligen är en metod som fungerar men jag är fortfarande
    lite skeptisk. Därför skulle jag uppskatta det enormt mycket om någon vänlig själ vill ta sig tid och verkligen förklara VARFÖR
    LCHF funkar och kanske ge mig lite ”bevis”? (gärna egna erfarenheter) Har lite svårt för det här med fett.. Jag kan inte riktigt
    tro på att man blir smal av att äta fett. Men som sagt, motbevisa mig gärna!!!

    Jag har lite frågor om hur man ”på riktigt” börjar att äta enligt LCHF, tänker lite på avvänjning av socker/kolhydrater osv.
    Som jag nämnde tidigare åt jag inte bröd och liknande men efter en utlandresa och några veckor av studentfirande och avslutningsbjudningar har jag börjat äta kolhydrater (motvilligt) samtidigt som jag börjar hetsäta ännu mer. Nu undrar jag alltså
    hur jag ska göra för att ”detoxa” min kropp från kolhydrater och ungefär hur lång tid det tar innan den glukos som är lagrad förbränns. Är det bäst att bara sluta direkt med kolhydrater eller ska jag avvänja mig under en tid? Nu är det ju så att jag älskar socker också och ni vet, har man väl ätit något sockerrikt så kommer sötsuget tillbaka på en sekund. Har någon något tips på hur jag ska kunna hålla mig ifrån socker, alltså både konkreta tips (vad jag gör när suget kommer) och hur jag ska tänka? Detsamma gäller självklart kolhydrater. Om det finns någon som också är en hetsätare så snälla – ge mig lite tips på hur jag ska sluta!
    Maten är ju verkligen min drog.

    Min sista fråga handlar lite om vad man äter inom LCHF. Hallon, är det okej? MÅSTE man använda de produkter med mest fett i? Vad äter man när man är ute och fikar med en vän?

    Många frågor här, men jag hoppas att någon har lust att ge mig lite svar =)
    Tack på förhand!

    #53581
    frokenfraken
    Deltagare

    Hej och välkommen! Jag kan väl börja med att berätta lite om mig själv. Har under sista tiden, under ca ett år som jag bott i Oslo, gått upp ca 7 kilo. Det beror till främsta delen på att jag ätit som norrmännen. Bröd, bröd och åter bröd. Dom äter det till frukost, lunch och mellanmål. När man kommer hem efter en sån dag är man fruktansvärt sössugen, pastasugen osv. Har har problem med sockersuget hela mitt liv. Men alltid kunnat motstå någolunda.

    Nu har jag ätit LCHF i 20 dagar och mår HUR bra som helst! Har inte ägnat godis en tanke! Alltså, det är ju helt sjukt! Kör man någolunda strikt och skär bort kolhydraterna i kosten slutar kroppen slutar be om det och är nöjd ändå. Och ja, för att vara mätt och inte sötsugen måste man äta fett. Annars blir man hungrig. Anledningen till att man blir smal av fett är för att man automatiskt äter mindre, för att man blir mätt mycket snabbare av fett, och att man håller sig mätt lääänge. När jag började åt jag 3-4 gånger per dag, alltså med nått mellanmål för att jag kände mig hungrig. Nu äter jag 2-3 gånger per dag. Så kroppen ställer om sig rätt fort. Att äta ofta är mer som en gammal vana om något.

    Jag tänker att du inte borde räkna kolhydrater så noga i början, med tanke på att du haft problem med ätstörningar. Men köp bara produkter som innehåller mindre än 5 kolhydrater per 100 gram så kan du med gott samvete äta av det. Och i början, ät tills du är mätt! Och ät mycket fett!

    När suget kommer kan du äta några ostrullar, kaffe med grädde…. ibland äter jag några oliver. Här i Norge har jag unnat mig maruds baconchips med bara 2,7 kolhydrater per 100 gram. Kanske det finns något sånt i Sverige också? Det är ett bra tips om man ska ha filmkväll med vänner och så.

    Ute på stan när vi ska fika brukar jag ta en kaffe och be om grädde i:)

    Iställer för att äta tomater och paprika som sallad ät blomkol, broccoli och spenat tex. Då blir man mindre sötsugen! för att det är en del socker i röda grönsaker.

    Åh vad spretigt det blev nu! Och jag är ju själv nybörjare, men tänkte ge mina tips ändå. Är det någon guru som har lust att rätta faktafel så är ni hemskt välkomna. Behöver det jag:)

    #53575
    Lillnettan
    Deltagare

    Välkommen!

    Jag skrev för ett tag sen ett blogginlägg om att börja med lchf – kolla gärna in det!

    Detta med att äta fett och gå ner i vikt… Det handlar ju inte om att vräka i sig grädde & smör ohämmat och ändå magiskt gå ner i vikt. Det hela handlar om fördelningen av kolhydrater, fett och proteiner i maten. Jag får i mig runt 12-1500 kalorier om dagen, vilket inte är mycket. Däremot kommer större delen av de kalorierna från just fett. Förenklat sett kan man säga att äter man få kolhydrater, normalt med protein och rätt så mycket fett så slutar kroppen efter ett tag (för mig tog det runt två dagar tror jag innan min glukosreserv hade förbränts) att använda kolhydrater som energi i första hand utan börjar förbränna det fett som du har lagrat i kroppen i stället. 🙂 Det tillståndet kallas ketos.

    Samtidigt så påverkas dina hormoner i kroppen. När du äter få kh så kommer din blodsockerhalt att hållas låg, och då produceras inte heller så mycket av hormonet insulin, vilket har till uppgift att reglera sockret i blodet genom att se till att överskottet lagras som fett. I stället produceras insulinets motpol glukagon, som underlättar förbränningen av fett. En jämn blodsockerhalt gör ju förstås också att du slipper blodsockertoppar/dalar där du pendlar mellan att vara speedad/låg och sockersugen. Fett + protein kommer också att göra dig mätt. Det här är också en lite förenklad beskrivning och det är säkert någon som kommer anmärka på detaljer, men ungefär så har jag förstått att det funkar. 🙂

    Jag har också varit hetsätare, och har liksom du tänkt att så fort jag gjort något avsteg från dieten så har jag frossat eftersom allt ändå är ”förstört”. Med lchf så har jag inte märkt av sådana tendenser – det är söta saker eller kolhydrater i kombination med fett (som chips, kakor osv.) som har fått mig att gå igång och starta mina hetsätarstunder, men enbart fett utan kolhydrater har inte samma lockelse för mig, det triggar liksom inte. Genom att skära bort så många kh som möjligt tog det också bara några dagar innan mitt sötsug försvann helt. Det är rätt sjukt eftersom jag tidigare varit världens största gottegris, typ. ::) En jätteviktig grej är att få väck det där tänket att allt är förstört om man gör ett avsteg. Det är inte så, och man måste lära sig att bara rycka på axlarna och tänka ”i morgon är en ny dag”. Lchf får ta lite tid och man kommer göra avsteg från kosten ibland (om man är mänsklig ;-)). Det är ingen fara, man går upp ett par kilo i vattenvikt men de försvinner efter ett par dagar. Det är bara att hoppa upp i sadeln igen och jag tycker inte det är så svårt eftersom du kommer märka att man som en bonus mår himla bra med den här kosten. 🙂

    Jag tror att det är bra att börja direkt med att äta få kh i stället för att trappa ner. Däremot – och det tycker jag är viktigt – så tycker jag att man bör läsa in sig på lchf och på kolhydrathalten i olika vanliga livsmedel (googla efter tabeller, tex.) så att man får lite allmän koll innan man kör igång. Det verkar vara många som liksom bara startar spontant med lchf och sedan faller eller går upp i vikt för att de inte riktigt vet om att det tex. finns kh i frukt. Mycket fett + kh gör ju att fett lagras i stället. 🙂

    Var inte rädd för att använda fullfeta produkter! Men självklart behöver du inte alltid gå och leta upp tex. den fetaste gräddosten du hittar – ät de produkter du tycker är goda och som är relativt feta – köp bara inte lightprodukter (big no-no).

    Fika är väl lite klurigt på stan kanske – ha med något själv eller ät innan och beställ bara en kaffe med riktig grädde eller en kopp te? Däremot är det rätt lätt att hitta mat på restaurang. Man får lov att vara lite besvärlig, säga att man inte vill ha potatis/pasta etc. och fråga om man kan få lite extra bearnaise eller grönsaker i stället.

    Ja just det – ”bevisen” för att lchf funkar för mig ser du på min ticker. -15 kg sen första mars. 😛

    Lycka till! 🙂

    #53590
    lillajag
    Deltagare

    Hej igen på er!

    Tack så hemskt mycket för era motiverande och informativa svar! Nu känns det som att jag har lite bättre koll på vad LCHF handlar om 🙂 Jag antar att det som är svårast är att verkligen sätta ned foten och bestämma sig för att satsa. Just nu känner jag mig helt förstörd av att ha ätit kolhydrater i en period nu och precis som med hetsätandet tänker jag att ”det är redan kört”. Skulle vilja göra en riktig ”detox” för att få en tydlig start, har ni något tips på hur jag kan göra?

    Nästa fundering är angående måltider; jag tror att jag har koll på vad man kan äta till frukost (yoghurt, lite hallon och kanel samt några broccoliblommor). Eftersom jag fortfarande bor hemma hos min familj får jag anpassa mig till vad de äter men plockar bort riset, pastan osv. Jag nämnde fikastunder tidigare men det som jag är mest osäker på är mellanmål – vad kan man äta när man är ”på språng” eller bara måste få i sig något som dämpar eventuell hunger? Vilka basprodukter är bra att ha hemma om man är LCHF:are?

    Det vore jättesnällt om ni kunde ge mig lite mattips och kanske lite ”listor” på kolhydratfri/snål mat.. 🙂
    Tusen tack igen!

    #53572
    Franke
    Deltagare

    http://www.lchfmagasinet.se/dokument/LCHF.pdf är bra som referens på vad man kan äta och inte.

    #53574
    Lillnettan
    Deltagare

    Gillar du ägg? Jag hoppas det, för det är typisk lchf-mat. 😉 Mellanmål (ibland frukost) för mig är ofta ägg med majonnäs, varma ägg med en smörklick och lite salt, ägg med tonfiskröra, stekt ägg och omelett med valfri fyllning. 😛 Det går fint att koka massa ägg och ha i en skål i kylen och skala när man behöver. Eller så äter jag en burk makrill i tomatsås (inte alla som gillar det, jag vet) eller ett par babybel-ostar. Ost- och skinkrullar funkar fint också, eller ett par bitar wrap, en oopsie eller skivor av ett annat lchf-bröd. En halv avocado…en liten smoothie med grädde och några hallon…hmm…brie med rostbiff… Nu har jag nog skrivit upp vad jag brukar äta iaf. 🙂

    Kolhydratstabeller att kika i om man är osäker på nåt visst, plus lite andra tips:
    http://www.lchf-kost.se/kolhydrattabell.aspx
    http://www.pagina.se/filer/Kostprogram%20f%C3%B6r%20LCHF.pdf (skulle dock strunta i bönor, linser och frukt som pdf:en påstår att man kan äta lite av)
    http://www.valutronic.se/weightloss/khtabell.pdf

    #53580
    tjorvan
    Deltagare

    Hejsan, jag har nu hållt på sex veckor och gått ner 7 kg ( ser ut att vara mer på kroppen). Jag är frälst helt enkel,t inte för vikten utan för att jag ALDRIG nånsin tänker på mat längre. Jag äter när jag är hungrig och det är inte ofta, mellanmål åt jag kanske i en vecka i början sen försvann suget. Vågen stog still 2 veckor och det gjorde mig inget för jag mår så himla bra.

    Jag blev bulimiker när jag var 17 och började på viktväktarna för första gången. Sen dess har jag svält mig, hetsätit och vägt 120 kg ( nu 85). Jag har levt för att äta och inte förstått min man som ibland glömmer bort att äta på en hel dag men nu förstår jag.

    När jag är ute på vift lägger jag ner några kokta ägg i väskan, perfekt om hungern slår till men det gör den inte när du fått ut alla kolhydrater ur kroppen, du hamnar i ketos och då försvinner hunger och sug.
    I början kändes det så sjukt att äta smör och grädde men det funkar faktiskt bara man vågar lägga på fett ordentligt!!!
    Ska iväg på semester nu och planerar att fortsätta med denna underbara kost ( trots att mina kompisar tycker jag är knäpp men jag vet ju vad som händer om jag ballar ur med kosten) .
    Hoppas du gör ett försök för detta kan man leva med resten av livet!!!!

    #53579
    Mynlen
    Deltagare

    Glöm inte heller att socker=kh! det verkar i ditt första inlägg som om du skippat bröd, potatis osv men inte socker.
    Just sockret gör att du fortsätter längta efter kh!

    Och sen.. yoghurt är inte så bra som frukost. Dels innehåller det för litet fett för att hålla dig mätt länge, dels innehåller det en del kh, eftersom man inte äter bara en dl av det. Även hallon ska du inte glömma har kh. Broccoli likaså. Tillsammas blir det nästan en kh-start på dagen. Se till att äta en fetare frukost som du håller dig längre på!!!

    #53589
    lillajag
    Deltagare

    Tack igen för alla jättebra svar! 🙂 ja, jag ska tänka på sockerdelen, ska skriva lite listor på livsmedel att inhandla. Jag har ytterligare ett problem, jag brukar ofta må illa när jag äter för mycket fett.. Finns det nåt tips på hur jag ska tackla illamåendet om det kommer? Vänjer man sig? Några fler tips på frukost? (helst inte bara ägg och bacon, gärna något som inte känns så ”fett”)

    Hur mycket kh får man äta för att man ska hamna i ketos och sedan hålla sig där?

    #53571
    Franke
    Deltagare

    Man vänjer sig vid att äta större och större koncentrationer av fett, jag kan tex äta rent kokosfett nu och tycka det är gott 🙂

    Illamående kan väl vara ett tecken på att du inte behöver mer mat också? Prova att äta mindre.

    #53578
    Mynlen
    Deltagare

    Äggmjölk är en mättande dryck som går bra som frukost, och jag tycker inte den smakar fett. jag intog min portion idag och hade 82 gram smör i det (sista ur paketet var för lat att skära av resten) och kommer nu att vara mätt till kl 17- 19 eller något. Kanske en litet bit ost senare men det beror nog mest på hur mycket vi kommer att röra på oss strax 🙂

    Jag tycker f.ö. att fett från smör smakar mycket mindre fett än fett från margarin t.ex. (som jag inte äter och som inte är LCHF)

    #53588
    lillajag
    Deltagare

    Okej, imorgon ska jag köra igång, en rivstart hade jag tänkt! Skulle därför vilja fråga om någon kan tänka sig att skriva en liten meny för dagen? Helst inget som har FÖR mycket fett, då kommer jag må hur dåligt som helst.. 😛

    #53570
    Franke
    Deltagare

    På helger brukar jag köra:

    sen frukost (vänta tills du faktiskt blir hungrig): stek 1pkt bacon i smör eller kokosolja, vispa 3 ägg med nån halv deciliter grädde och krydda med salt och peppar. Rör runt det i fettet från baconstekningen tills det nästan stelnar, blir en underbar äggröra.

    middag: Stek en köttbit av valfri sort i smör, ångkoka samtidigt broccoli eller blomkål (eller båda), alternativt gör en färsk sallad. När köttbiten är klar, häll i 1dl vispgrädde och kryddor du tycker om. Snabbt och gott!

    Alternativt är vispgräddebaserade köttgrytor riktigt goda om du vill göra storkok.

    #53587
    lillajag
    Deltagare

    Tack Franke! Ska prova det. Jag tänkte lite på det här med att äta fett, man äter alltså mycket fett för att bli mätt? Det är inte så att man INTE hamnar i ketos om man inte äter fett?

    #53569
    Franke
    Deltagare

    Lite osäker på vad du menar (tre ”inte” i en mening förvirrar vem som helst tror jag!), men ketos är tillståndet du hamnar i när du begränsar kolhydratintaget till ~50-100g max per dag, oavsett om du äter mycket fett eller inte. Kroppen kan då nyttja fett som primär energikälla. Sen äter vi mycket fett för att…. tja man behöver energi, och kolhydrater och protein är väldigt dåliga källor till energi.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.