LCHF

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1428
    AvatarTiarilir
    Deltagare

    Hallå! Är ny här så ursäkta mig om jag skriver i fel del.

    För 2 veckor sen bestämde jag mig att jag skulle börja med LCHF. Har innan dess gått och övervägt fram och tillbaka om jag ska börja, men för 2 veckor sen så hände det. Jag kunde inte hålla mig länge, jag var tvungen att börja.

    Problemet för mig är att jag är fattig. Jag har inte alls mycket pengar att röra mig med. Det är inte något problem att jag inte kan hitta fett- och protein produkter, utan det ligger i att jag har mycket kolhydratsrik mat hemma. Frysen är halvfull med det, och skafferiet likaså. Så jag vet inte hur jag ska göra, det skulle svida så extremt mycket att inte kunna äta upp denna mat vars värde antagligen ligger på 1000-1500 kronor, d.v.s det jag kan spendera på mat under en månad.

    Hur ska jag göra? Kan jag ”fuska” en gång i veckan, eller varannan vecka, och stegvis börja äta upp denna maten?

    #20171
    AvatarTiarilir
    Deltagare

    För att tillföra lite mer diskussion så kan jag även fråga om ni har något förslag på billiga produkter med riktigt hög fetthalt?

    Jag äter mycket keso, ägg och bacon. Falukorv händer det också att det blir ibland, men det känns inte som att jag får i mig tillräckligt mycket fett för att ersätta kolhydraterna. Jag har även en stor ”hink” proteinpulver hemma där jag ibland brukar blanda ut en halv dl med keso för att få i mig mer protein – rekommenderas detta?
    Annars så försöker jag steka ägg, bacon och falukorv med extra rapsolja så att det suger i sig lite mer fett.

    #20167
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    smör ska det vara=) fläskkarre (kolla priser på nätet innan du handlar finns jättestora skillnader i pris på allt kött!!) är billigt… kolla näringsvärde på falukorv noga… jag hade nog inte ätit det även om jag var fattig… läs på grejerna!! Lycka till

    #20159
    AvatarKarla
    Deltagare

    ”Mycket” keso är inte bra, en sked då och då funkar bättre. Och vi hade storrensning i skafferiet när vi började… slängde en massa bröd, mjöl, socker, pasta, ris etc, för säkert tusentals kronor. Men det får vara värt det för att inte förstöra kroppen. Finns egentligen ingen anledning att stoppa i sig sådant. Proteinpulver behöver du verkligen inte. Ät ägg i stället. Om du äter kolhydratrik mat med jämna mellanrum stoppar du upp fettbränningen, och din kropp vet inte vad den ska göra, så du kommer inte att gå ner i vikt, om det är ditt mål med att äta LCHF.

    #20170
    AvatarTiarilir
    Deltagare
    Quote:
    smör ska det vara=) fläskkarre (kolla priser på nätet innan du handlar finns jättestora skillnader i pris på allt kött!!) är billigt… kolla näringsvärde på falukorv noga… jag hade nog inte ätit det även om jag var fattig… läs på grejerna!! Lycka till

    Lithells falukorv:

    Näringsdeklaration per 100 gram vara

    250 kcal
    protein 9,5 gram
    kolhydrater 4,5 gram
    fett 21 gram

    Tycker jag verkar helt okej för en 800gramskorv som kostade 20 kronor när jag köpte tre stycken.
    För övrigt;
    Köttmängd 58 %
    Fetthalt 21 %

    Quote:
    ”Mycket” keso är inte bra, en sked då och då funkar bättre. Och vi hade storrensning i skafferiet när vi började… slängde en massa bröd, mjöl, socker, pasta, ris etc, för säkert tusentals kronor. Men det får vara värt det för att inte förstöra kroppen. Finns egentligen ingen anledning att stoppa i sig sådant. Proteinpulver behöver du verkligen inte. Ät ägg i stället. Om du äter kolhydratrik mat med jämna mellanrum stoppar du upp fettbränningen, och din kropp vet inte vad den ska göra, så du kommer inte att gå ner i vikt, om det är ditt mål med att äta LCHF.

    Varför är inte ”Mycket” keso bra, och varför skulle en sked då och då funka bättre?

    Jag undrar även på ditt argument om proteinpulver. Varför behöver jag det ”verkligen inte”? Det är billigt, kolhydratsfattigt och innehåller mycket vitaminer. Jag vill höra anledningar till varför du argumenterar som du gör, inte subjektiva åsikter.
    Nu försöker jag verkligen inte hacka på folk eller så, utan jag anser bara att man ska kunna backa upp sina påståenden.

    #20158
    AvatarKarla
    Deltagare
    Quote:
    Varför är inte ”Mycket” keso bra, och varför skulle en sked då och då funka bättre?

    Helt enkelt därför att keso innehåller alldeles för mycket kolhydrater i förhållande till näringsvärdet. Mejeriprodukter är det lätt att man får i sig för mycket av, vilket kan påverka viktnedgången negativt. En av grundtankarna i LCHF är att man ska äta riktig mat, och då med betoning både på ÄTA och MAT. Riktig mat, sådan som våra kroppar är gjorda för att ta hand om. Att dricka i stället för att äta ger oftast inte tillräcklig mättnad. 75 % av ditt dagliga energiintag bör komma från fett, 20 % från protein och 5 % från kolhydrater.

    Läs gärna den här foldern, vilken förklarar grundtankarna och kan användas som en lathund i början:

    http://www.lchfmagasinet.se/dokument/LCHF.pdf

    #20166
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Om du äter en åttondel av korven har du fått i dej 4.5 kh så det beror naturligtvis på hur strikt du vill vara:-)

    #20169
    AvatarTiarilir
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Varför är inte ”Mycket” keso bra, och varför skulle en sked då och då funka bättre?

    Helt enkelt därför att keso innehåller alldeles för mycket kolhydrater i förhållande till näringsvärdet. Mejeriprodukter är det lätt att man får i sig för mycket av, vilket kan påverka viktnedgången negativt. En av grundtankarna i LCHF är att man ska äta riktig mat, och då med betoning både på ÄTA och MAT. Riktig mat, sådan som våra kroppar är gjorda för att ta hand om. Att dricka i stället för att äta ger oftast inte tillräcklig mättnad. 75 % av ditt dagliga energiintag bör komma från fett, 20 % från protein och 5 % från kolhydrater.

    Läs gärna den här foldern, vilken förklarar grundtankarna och kan användas som en lathund i början:

    http://www.lchfmagasinet.se/dokument/LCHF.pdf

    Okej. Men om jag äter en ”bytta” i veckan (alltså 500g) utspritt över 5 dagar, för att dryga ut ekonomin, borde det i vilket fall som helst fungera rätt okej, eller hur?

    Quote:
    Om du äter en åttondel av korven har du fått i dej 4.5 kh så det beror naturligtvis på hur strikt du vill vara:-)

    Det beror inte överhuvudtaget på hur strikt jag vill vara, utan hur strikt jag kan vara. Jag är student och har extremt dålig ekonomi då halva mina pengar varje månad går åt till att betala hyra, utöver det måste jag betala pengar till telefon och internet, samt kurslitteratur. Jag har tur om jag har 1500 kronor i månaden över till mat, ibland blir det knappt så mycket.

    Så jag har ingen möjlighet att slänga all mat jag har kvar, och måste även konsumera den på något sätt framöver om jag inte vill svälta mig själv.
    Jag ber istället om tips hur jag kan lägga upp detta utan att förstöra min viktnedgång allt för mycket (jag är medveten om att det kommer att gå segt om inte stå på noll vissa veckor p.g.a detta). Skulle jag kunna äta kolhydrater varannan vecka och även gå ned i vikt samt må bättre utan att förstöra för mycket? Om det inte är för mycket begärt så dela gärna med er av maträtter som är tokbilliga och inte innehåller kolhydrater, som man kan komplemmentera med något fetare.

    #20162
    AvatarAnettan
    Deltagare

    Har du otur så står du inte på noll utan + igen 🙁
    Bättre att äta upp maten du har hemma i sådana fall men inte köpa hem en massa kolhydrater utan skippa det. Och blanda.. Du äter ju mindre kolhydrater till en början till sist är maten slut och du kan gå på det ordentligt!!!

    #20157
    AvatarKarla
    Deltagare
    Quote:
    [Okej. Men om jag äter en ”bytta” i veckan (alltså 500g) utspritt över 5 dagar, för att dryga ut ekonomin, borde det i vilket fall som helst fungera rätt okej, eller hur?

    Det beror alldeles på vad du äter mer under dagen. Max 20 g kolhydrater per dag brukar man sikta på, så det är bara att addera… 😉

    #20156
    AvatarFranke
    Deltagare

    Jag var i en liknande situation som dig. Käka upp det du har kvar, du har knappast mat hemma för över 1-2 veckor och har du käkat sånt i 20 år så klarar du nog 2 veckor till. Massa pasta och rent mjöl som är extremt billigt och innehåller extremt mkt kolhydrater kan du kanske slänga om du känner att du har råd.

    LCHF behöver inte vara så dyrt egentligen. Visst fyller man inte ut halva tallriken med pasta för 5 kr kilot, men man får mycket mer energi från mindre mängd. Titta på kalori per krona när du handlar. Ägg, smör och grönsaker är ganska billigt, ät gärna 3+ ägg om dan, de kostar ju bara typ 2 kr styck. Vräk smör på allt du kan.

    Kött är svårare, man tröttnar rätt fort på köttfärs som smakar papper. fläskkarre är hyffsat billigt och har hög fetthalt, och även kassler går att hitta relativt billigt. Skär inte bort något av fettet på det såklart. Kött som jag VERKLIGEN kan rekommendera är högrev. Köp ett kilo för 70-80 kr, dela det i små bitar och låt det koka i grädde i 2+ timmar så får du en underbar kalops på kött som inte kostar nämnvärt mer än köttfärs.

    I allmänhet är det kött som är största boven ekonomiskt, och protein får du väldigt lätt i dig på alla möjliga håll från lchf, så försök köra mer på fett istället.

    #20165
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    säger det igen då, gå igenom alla affärers ”köttreor” och handla när det är billigt=)

    #20168
    AvatarTiarilir
    Deltagare
    Quote:
    Jag var i en liknande situation som dig. Käka upp det du har kvar, du har knappast mat hemma för över 1-2 veckor och har du käkat sånt i 20 år så klarar du nog 2 veckor till. Massa pasta och rent mjöl som är extremt billigt och innehåller extremt mkt kolhydrater kan du kanske slänga om du känner att du har råd.

    LCHF behöver inte vara så dyrt egentligen. Visst fyller man inte ut halva tallriken med pasta för 5 kr kilot, men man får mycket mer energi från mindre mängd. Titta på kalori per krona när du handlar. Ägg, smör och grönsaker är ganska billigt, ät gärna 3+ ägg om dan, de kostar ju bara typ 2 kr styck. Vräk smör på allt du kan.

    Kött är svårare, man tröttnar rätt fort på köttfärs som smakar papper. fläskkarre är hyffsat billigt och har hög fetthalt, och även kassler går att hitta relativt billigt. Skär inte bort något av fettet på det såklart. Kött som jag VERKLIGEN kan rekommendera är högrev. Köp ett kilo för 70-80 kr, dela det i små bitar och låt det koka i grädde i 2+ timmar så får du en underbar kalops på kött som inte kostar nämnvärt mer än köttfärs.

    I allmänhet är det kött som är största boven ekonomiskt, och protein får du väldigt lätt i dig på alla möjliga håll från lchf, så försök köra mer på fett istället.

    Tack! Jag har bestämt mig att äta upp det mesta, kommer ta lite till tid men jag har inget annat val, och det är som ni säger antagligen bättre än att äta det ibland och gå + sen.

    Det jobbiga är att jag har många konservburkar med t.ex ravioli, och andra billiga kolhydratskällor. Men som tur är så håller de riktigt länge så i värsta fall har jag något att bjuda på om jag får besök några dagar 🙂

    #20154
    Avataragnetasch
    Deltagare

    Kan du inte ge bort konservburkarna i julklapp till någon? Eller sälja dom till någon som fortfarande äter kolhydrater?
    LCHF-mat är ju väldigt mättande så förhoppningsvis kommer du inte att behöva lägga ut så mycket pengar på mat eftersom du inte kommer att äta så mycket och/eller så ofta.
    Några snåltips som jag använt i studietider:
    Fläsklägg brukar vara väldigt billigt, koka länge o ät till lite kokt kålrabbi eller blomkålsmos.
    Picknick-bog brukar också vara billig; bryn o efterbräsera så blir den mör.
    Efter jul brukar julskinka reas i butikerna, dela dom i lagom bitar o fyll frysen.
    Kyckling är billigt. Då menar jag inte den magra, dyra kycklingfiléen utan hel kyckling eller kycklingdelar. Klubbor, lår o det bästa; dom feta vingarna. Fr.a klubbor brukar man kunna köpa nästan säckvis av o få ett bra pris.
    Kycklinglever är mycket billigt o inte så mycket kolhydrater i som i nöt-eller grislever.
    Strömming är en fet o billig fisk. Stekt strömming med persiljesmör,mmm eller gräddkokt dillströmming.
    Tonfisk i olja kan man ofta köpa flera stycket till ett bra pris. Bra till mycket, passar jättebra till ägg i alla former.
    Man kan tigga ”kattfisk” i fiskbilen, det är oftast laxbitar som man kan koka fisksoppa på, om man inte har katt 😉
    Ofta är det inte pengarna som lägger hinder i vägen för en god LCHF-matsedel, det är fantasin o matlagningskunskaperna, men det är ju saker som tränas upp med tiden.

    #20173
    AvatarLilli
    Deltagare

    Halloj.Jag började med LCHF igår och jag vet inte om jag äter rätt??? Frukost 2 kokt ägg med klick majonäs, Lunch 5 st kycklingvingar med lite hamburgardressing. Middag kättfärsbiffar gjord av grädde lög vitlök halv philadelpia ost, sås gjord av grädde smör, championer lök…Låter det bra eller e det för mycket fett?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.