LCHF+styrketräning

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3419
    Fixaresorken
    Deltagare

    Hej Hörrni!

    Jag fick så bra hjälp senast att nu är jag tillbaks med mer orimliga frågor.

    Jag är inne på min (om jag minns rätt) fjärde månad LCHF. Det hela har blivit en del av vardagen och är ganska lugnt. Det jag har märkt på senare tid är att jag inte har gått ner något nästan alls på typ två veckor. Jag är i ketos hela tiden och tränar (styrekträning) samtidigt men på träningsforum så ser jag att man väldigt sällan går upp i muskelvikt snabbt (det brukar sägas max 10 kg per år). Vad gäller måttband som säger hur mycket man gått ner så är det ganska svårt att avgöra men jag vet helt enkelt inte om jag har gått ner någon fettvikt. Jag har på mina fyra månader gått ner åtminstone 8-9 kilo i fettvikt men jag vill gärna veta hur det kommer sig att det står still nu. Kan det vara möjligt att gå ner i fettvikt och upp i muskelvikt ungefär lika mycket?

    Mvh

    Fixaresorken.

    #53109
    Mynlen
    Deltagare

    jag är också inne på min fjärde månad och har stått still i 2 v, gått ner 500 gram och sen stilla igen. Om du är i ketos säger inget om viktnedgång, det betyder bara att din kropp går på fettförbränning ist för kh förbränning. Men det händer regelbundet att folk hamnar på platåer. Varför det är så vet vi inte men det blir så. Fortsätt bara då kommer det nog att lossna igen, men ha tålamod!

    #53111
    Dobe65
    Deltagare

    Jag har kört Lchf mer eller mindre i fem år. Intensiv styrketräning i sex månader. Sista månaderna gick jag upp sex kilo ;). Har brännt av mycket fett och lagt på mig mycket muskler. Sista veckorna har jag lyckats gå ner 2 kilo igen. Jag börjar tappa intresset för vågen. Däremot märker jag att jag ägnar mer och mer tid åt att spegla mig, if you know what i mean 😉

    #53113
    Fixaresorken
    Deltagare

    Ja härregud jag vet precis vad du menar.

    #53107
    mctrollet
    Deltagare

    klart det är muskler!! =)

    #53112
    Fixaresorken
    Deltagare

    Jag frågar mest för att få reda på om det är något jag gör fel i mitt LCHF:ande. Jag vet att jag håller nere kollisar men man har ju läst om folk som tex inte går ner för att de dricker kaffe, äter nötter eller mejeriprodukter (själv äter jag inte nötter men i alla fall). LCHF kanske fungerar men om jag inte kan äta ost så är det kört för min del.

    #53110
    Dobe65
    Deltagare
    Quote:
    Jag frågar mest för att få reda på om det är något jag gör fel i mitt LCHF:ande. Jag vet att jag håller nere kollisar men man har ju läst om folk som tex inte går ner för att de dricker kaffe, äter nötter eller mejeriprodukter (själv äter jag inte nötter men i alla fall). LCHF kanske fungerar men om jag inte kan äta ost så är det kört för min del.

    Ibland är det viktigaste trots allt inte vad man äter utan hur mycket. För många, inklusive mig själv, så är det svåra att lära sig att kontrollera sitt ätande. Lchf har varit en oerhörd hjälp, skulle inte klarat det utan.
    Jag äter nötter och dricker massor av kaffe. Däremot försöker jag undvika mjölkprodukter, mest för jag tycker det är ofräscht och delvis för att jag vill tro att det ger mig minskat insulinpåslag.
    Men för att återgå till nötter, det är skillnad på att äta några cashew nötter i veckan eller en påse om dagen. Eller det är skillnad på en liten ostskiva och att hyvla i sig en hel ost per dag. Mängden har betydelse även om det är lchf.

    #53106
    Franke
    Deltagare

    Mäta bukfettet med måttband måste väl vara det bästa sättet att mäta fettminskning när man tränar på lchf?

    #53108
    Gohper
    Deltagare

    Du menar musklerna som är i vila? 😉

    Våg, måttband och spegel ger tillsammans en bra helhets bild av kroppen. Det gäller bara att förstå vad siffrorna egentligen betyder.

    Mindre buk (cm) och mer vikt, bekräftas troligen i spegeln med en mer muskulös kropp. Om inte mät på fler ställen!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.