lchf+träning = ingen viktnedgång?

Visar 22 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #5524
      Nitma
      Deltagare

      Har nu kört lchf i över två månader. Magen mår bra, humöret är kasst men mätt är jag iaf hela tiden vilket är en underbar känsla!
      Men jag funderar på om jag ska sluta/dra ner på träningen? Eftersom jag inte gått ner något i vikt. Har minskat kanske 5 cm runt magen, vilket jag tycker är lite på denna tid, vill ha mer effekt. Jag tränar i regel 3-4 spinning pass i veckan + 1-2 styrkepass, så tränar rätt mycket. Men sen kan de gå några dagar då jag inte hinner. Har en ryggskada så får inte gå promenader.

      Men min fråga är då, skulle kroppen släppa ifrån sig mer fett om jag slutar träna eller träna annorlunda? Vet att muskler väger mer än fett och att det kan vara därför jag inte går ner. Men jag vill ju bli av med fettet så jag kan visa upp mina muskler 😉 Vad har ni för erfarenhet av träning och lchf? Nån skillnad när ni tränat/ inte tränat?

      Antar att ni kommer fråga vad jag äter så skriver det med en gång:
      frukost: 2-3 ägg, 1 pkt bacon, smör,
      Lunch/middag (ca 6-7 h senare): 2 ägg med nått kött, lax.
      Kvällsmål/snacks (allt för ofta, men inte varje dag): 1 massa groks / hemmagjord gräddglass / 80% choklad <--- Mums!!!!

    • #85283
      poeta
      Deltagare

      jag har funderat på samma… tappar mer vikt och fett utan träning tråkigt nog. Men tränar iallafall!

    • #85284
      Jannebananen
      Deltagare

      Träning + lchf = dramatiska resultat (iaf för ögat) samt än mer välmående

      Du går inte inte ner mer i fettvikt om du tränar!

    • #85285
      Los Mariachis
      Deltagare

      Muskler väger ju mer änn fett så det kan ju vara en anledning. Stirra dig inte blind på vågen!

    • #85287
      krysopras
      Deltagare

      Det kan väl inte vara sant att man tappar mer fett om man INTE tränar? Vad skulle den bakomliggande mekanismen vara?

      Däremot påverkar ju insulin även muskelsättningen positivt, samtidigt som det också sätter igång fettinlagring. Mindre insulin – mindre fettinlagring men samtidigt sämre muskelsättning.

      Kaloriförbrukningen ökar ju vid fysisk aktivitet och i slutänden är det kaloriförbrukning jfrt kaloriintag som avgör om man går upp el ned i vikt.

      Att det däremot är segt att träna på lchf är en annan sak.

    • #85288
      Liso70
      Deltagare

      Har oxå samma funderingar.
      Började med LCHF 1/11 2011. Gick snabbt ner 4kg, t.o.m. lite över jul, vilket aldrig hänt förr.
      Höll maten strikt men fuskade med lite tårta o godis på högtidsdagar. Gick från 92 till 86,5 innan påsk.
      Kändes snålt men mådde så bra så jag fortsatte av bara farten ändå med nya kosten.
      Gick upp över påsken till 88-89 ca :(((
      Sen dess inte hänt ett skit…rent ut sagt!! Går ner/upp samma hekto hela tiden. Kommer knappt under 89 nu.
      Detta trots att jag sedan dess kört ännu striktare o börjat träna 3ggr/v (pw/jogg o trappträning) händer ingenting!!

      Äter:
      frukost: 2 ägg, 2 skivor skinka, steker i smör, kaffe m grädde.
      frukost på jobbet 3h senare: naturell keso, ostskivor 3st, ibland en kiwi, svart kaffe.
      Lunch: oftast typ lax/skinka/kött/köttfärsgryta ihop m grönsallad/broccoli/blomkål. Vatten o kaffe.
      Mellis. ostskivor m bregott
      Kväll: typ som lunch som sen blir matlåda.
      Ev Snacks: nötter – om jag är ute o far o blir hungrig.

      Äter jag för dåligt kanske?
      Har tagit kolesterolprov som visar på förhöjda värden :/
      Har inga planer på att sluta m LCHF för jag känner mej piggare o gladare än på många år 🙂

    • #85278
      ciah
      Deltagare

      @Liso70 390903 wrote:

      Har oxå samma funderingar.
      Började med LCHF 1/11 2011. Gick snabbt ner 4kg, t.o.m. lite över jul, vilket aldrig hänt förr.
      Höll maten strikt men fuskade med lite tårta o godis på högtidsdagar. Gick från 92 till 86,5 innan påsk.
      Kändes snålt men mådde så bra så jag fortsatte av bara farten ändå med nya kosten.
      Gick upp över påsken till 88-89 ca :(((
      Sen dess inte hänt ett skit…rent ut sagt!! Går ner/upp samma hekto hela tiden. Kommer knappt under 89 nu.
      Detta trots att jag sedan dess kört ännu striktare o börjat träna 3ggr/v (pw/jogg o trappträning) händer ingenting!!

      Äter:
      frukost: 2 ägg, 2 skivor skinka, steker i smör, kaffe m grädde.
      frukost på jobbet 3h senare: naturell keso, ostskivor 3st, ibland en kiwi, svart kaffe.
      Lunch: oftast typ lax/skinka/kött/köttfärsgryta ihop m grönsallad/broccoli/blomkål. Vatten o kaffe.
      Mellis. ostskivor m bregott
      Kväll: typ som lunch som sen blir matlåda.
      Ev Snacks: nötter – om jag är ute o far o blir hungrig.

      Äter jag för dåligt kanske?
      Har tagit kolesterolprov som visar på förhöjda värden :/
      Har inga planer på att sluta m LCHF för jag känner mej piggare o gladare än på många år 🙂

      I mina ögon ser det ut att vara för mycket mat.. Är du hungrig när du äter mellis? Jag tränar en del, joggar och gym klarar mig med två måltider om dagen. Försök att ta mellanmålen och en frukost.

    • #85289
      Liso70
      Deltagare

      Trodde snarare att jag åt för lite fett :/
      Men jag ska prova att dra ner lite på mellanmålen o äta lite mer frukost o middag.
      Är mest rädd att jag ska bli så hungrig innan maten står på bordet på kvällen, så att jag faller för alla
      möjliga konstiga socker-frestelser :((

    • #85290
      ITArkitekten
      Deltagare

      Räkna ut energibehovet med t.ex. http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php och sen logga vad du äter med t.ex. bifogad Excel-fil båda med procentuella fördelningar som t.ex.75/20/5 /fett/protein/kolh)

      [ATTACH]702[/ATTACH]

      Då slipper man tro om man äter för lite/mycket 😉

    • #85286
      Cathis
      Deltagare

      Hej!
      Skulle just fråga ang detta och hittade denna tråd. Jag har kört LCHF i 5 månader och satsat på ca 1300-1500kcl om dagen för en viktminskning på 0,5 kilo i veckan, lagom tycker jag för mig. Det har funkat finfint, gått ner 10 kilo och 12 cm runt magen. Taggad till 1000 och har då för två veckor sedan börjat gå till jobb, ca 1 timme, varje dag och har mjukstartat med 2 Zumba-pass i veckan, har inte rört på mig innan så jag tar det lugnt. Sedan jag började röra på mig har jag nu istället gått upp 0,5 kilo dessa två veckor…..är det vanligt? Ska jag sluta röra på mig? Vill inte det för jag har börjat gilla det. Väger nu 66 kilo och har 8 kilo kvar till målvikt. Käkar strikt och testade ketoner i blodet imorse på fasta och det var 2,4. Är det bara en platå eller kan det ha med motionen att göra? Käkar tex:
      Frukost ca 9 tiden: 25g smör, 1 ägg, 1/2 tsk cacao och vatten som blir en äggmjölk
      Lunch ca 14-15 tiden. Samma som frukost
      Middag vid 20-21 tiden: Typ en köttbit med en fet sås och lite gröna blad
      Unnar mig ibland en chokladpannacotta på mörk choklad (86%) och grädde, typ 2 ggr i veckan, på kvällen.

    • #85276
      Marcus
      Deltagare

      Normalt sett så brukar en person som inte tränat tidigare, eller haft uppehåll från träning då upp något i vikt den första tiden då man kör igång. Kroppen binder bland annat på sig mer vätska. Efter den initiala viktökningen borde det hela dock stabilisera sig och man börjar eventuellt gå ned i vikt igen. Jag skriver eventuellt, eftersom träning har en tendens att till någon gräns förbättra kroppskompositionen. Alltså, man minskar i fett, men ökar i muskler. Personligen tycker jag att just den biten är mer relevant än den absoluta vikten. Fast det beror naturligtvis på hur mycket man väger också. I längden kommer dock viktnedgången att påbörjas igen, såvida man inte ändrar sitt energiintag.

      Motion och träning har för övrig så många positiva effekter på hälsan att jag skulle säga att det är viktigare än kosthållningen. Därför kan jag definitivt inte rekommendera någon att avstå från träning för att påskynda viktnedgång. Att röra på sig är en otroligt viktig del för hälsa och välmående, och det leder till så många positiva saker som inte går att komma åt genom att ändra kosthållning.

      Fortsätt du att äta vettigt, och fortsätta motionera. Jag kan garantera att du kommer må och känna dig bättre på ett par månaders sikt, och förmodligen ha gått ned ytterligare i vikt också!

    • #85294
      seedpaho
      Deltagare

      Hej!
      Jag förstår precis vad du menar…..

      Jag gick ned 37 kg på 6 månader under 2010. Började träna ungefär vid 30 kgs nedgång men när jag kom till 37 kg ökade jag träningsdosen till 3-5 gånger per vecka och slutade då gå ned i vikt.

      Kombinationen med vätskebrist och ketos fick mig sedan att klappa igenom fullständigt på ett långlopp i cykel och jag höll nätt och jämt på att ta mig i mål. Resultaten blev sämre och sämre och så en dag stack jag ut efter att jag fuskat kvällen innan med kolhydrater (alkohol) och jag körde bätte än vad jag gjort på 6 veckor. Hade hur mycket kraft som helst i benen…. Slutsatsen blev då att jag inte kan träna hårt med LCHF.

      Har försökt flera gånger efter det men med samma resultat. Så fort jag kör 2-4 timmars pass i Ketos tillstånd så är jag på gränsen till att klappa ihop och jag får en nedgång resultatmässigt. Problemet är också att det nu blir svårare och svårare att komma in i Ketos också så därför kör jag nu någon svältvariant i kombination med träning med tråkigt resultat då jag snarare lägger på mig istället för tvärtom..

      Jag skulle verkligen behöva gå ned 15 kg till med tanke på att jag förväntas ligga på 6-9 timmars körning och vill då inte bära på 15 mjölkpaket i onödan….

      Så jag hoppas någon kan tipsa om hur man kan träna hårt A1-A3 pass på en LCHF diet.

    • #85277
      Marcus
      Deltagare

      Hur menar du att det blir svårare och svårare att komma in i ketos?

      Vad har du för ungefärligt intag av kolhydrater och proteiner dagligen? Som du kanske känner till kan ett för stort intag av proteiner leda till att det blir svårare att komma i ketos, då en del proteiner ombildas till glukos i levern i glukoneogenesen (en process i levern).

      Vidare hanterar kroppen salter och vätska på ett lite annorlunda sett då man äter lite kolhydrater, vilket innebär att många personer behöver äta mer salt än normalt för att kunna prestera.

      Jag körde själv vasaloppet förra året på ca 5:30 på en LCHF diet. Håller för tillfället på att stöka om i min kosthållning för att sänka kolhydrater, och protein ytterligare för att se om jag kan få bättre prestation.

      När det gäller alkoholen är jag inte så säker på att den lagras in speciellt effektivt som muskelglykogen, så det kanske ändå inte var det som gjorde att du presterade så bra dagen efter… Däremot dekar jag i dagsläget din uppfattning om att det verkar vara svårt/omöjligt att prestera på topp i vissa kategorier med lågt på kolhydrater i kosten.

    • #85295
      tootiki
      Deltagare

      Hej! Åt idag 2 kokta ägg, 1 avokado, 2 maletkött biffar och en halv burk tonfisk! tränar i stort sett varje dag 1 timme per dag.
      Har svårt att sluta med kolhydrater! Alltid varit sockersugen!

    • #85279
      Akerspoke
      Deltagare

      Jag går inte heller ner i vikt när jag tränar som mest och äter LCHF.
      Går ner i vikt bara när jag fuskat med kosten några dar och sen startar om med lchf (tex ett kilo upp och två kilo ner).

      Jag styrketränar dock tre dar i veckan, simmar en dag och två dagar med bara kondition (dansar eller springer på löpband)

      Men jag blir snabbt mycket starkare och orkar mer. Mina armar och ben blir muskulösare och när jag känner på magen så känner jag magrutorna under fettet. Men allt fett verkar stanna kvar fast musklerna växer som sjutton.

    • #85291
      Limp
      Deltagare

      Går ni inte ner i vikt, äter ni troligen för mager mat. Ett bra exempel är Tootikis 2 kokta ägg, 1 avokado, 2 maletkött biffar och en halv burk tonfisk. Mest proteiner och otillräckligt med fett. Då står vikten still.

    • #85280
      Akerspoke
      Deltagare

      Jag tror att jag äter ganska bra med fett.
      Majonäs (äggsallad är standard efter träning, eller ”vanlig” sallad med kött, ostar, grönsaker och avokado), ofta lax, fläskkött ibland, avokado, grädde i soppor, turkisk youghurt med frön till frukost.

      Jag är laktosintolerant så jag äter bara grädde, turkisk yougurt, keso och ostar som mejeriprodukter (och smör att steka i).

    • #85281
      Akerspoke
      Deltagare

      Tilläggas att jag har alltid varit väldig aktiv och hurtig, men har alltid varit överviktig redan som barn. Tränat olika saker sedan högstadiet. Dansat i dansgrupp, åkt skidor, simmat mig genom hela sommarlov osv.

      Så jag kanske borde träna mer? För min kropp är för van att träna så det har blivit normalläge att träna?

    • #85292
      Limp
      Deltagare

      Man behöver inte träna för att gå ner i vikt. Man tränar av andra orsaker och därför är ökad träning sällan lösningen. Du säger dig ”tro” att du äter bra med fett mat, men den maten du listar, är inte speciellt fet om vi pratar ur viktnedgångssynvinkel. Om vi bortser alla individuella variationer, bygger kontinuerlig viktnegång nämligen på ordentliga mängder fett. Grädde och ostar är inte tillräckliga källor för det. Kött, grädde och keso är t.ex källor för proteiner istället.

      Hur får man i sig sig extra fett ? Knepen är många… feta såser, kryddsmör, fläsk uteslutande istället för nötkött, blandfärs, fet ungers salami, steka i smör alt kokosfett, bacon, ägg mm. Majonäs är bra också, men man behöver se upp för kalorierna, ty de tickar snabbt iväg med majonäs.

    • #85296
      tootiki
      Deltagare

      jo jag fick en bra mättnad i min kropp! god mat när den är tillräckligt fet

    • #85282
      Akerspoke
      Deltagare

      Limp Mjea, egentligen bryr jag mig inte så mycket om vikten. Skrev mest för jag tänkte om det hade något samband med träning och ingen viktnedgång eftersom jag har stått stilla sedan jag började träna på ”allvar” för två år sedan.

      Jag har till och med gått upp lite, fast mest muskelmassa då tror jag, eftersom min klädstorlek inte har ändrat sig alls.

      En bekant till mig äter samma saker som jag och med så lite fett och hon rasade, men hon tränade inte. Då borde ju träningen påverka på något sätt.

    • #85293
      Limp
      Deltagare

      Klart att träningen som ökar musklerna motverkar viktnedgång. Men har du inget viktproblem, behöver du knappast bry dig om det heller och kan istället fortsätta äta just det du äter utan förändring.

    • #85297
      Marta_Bjorkander
      Deltagare

      @Nitma 385351 wrote:

      Har nu kört lchf i över två månader. Magen mår bra, humöret är kasst men mätt är jag iaf hela tiden vilket är en underbar känsla!
      Men jag funderar på om jag ska sluta/dra ner på träningen? Eftersom jag inte gått ner något i vikt. Har minskat kanske 5 cm runt magen, vilket jag tycker är lite på denna tid, vill ha mer effekt. Jag tränar i regel 3-4 spinning pass i veckan + 1-2 styrkepass, så tränar rätt mycket. Men sen kan de gå några dagar då jag inte hinner. Har en ryggskada så får inte gå promenader. bertils casino erbjuder bingo med chatt.

      Men min fråga är då, skulle kroppen släppa ifrån sig mer fett om jag slutar träna eller träna annorlunda? Vet att muskler väger mer än fett och att det kan vara därför jag inte går ner. Men jag vill ju bli av med fettet så jag kan visa upp mina muskler 😉 Vad har ni för erfarenhet av träning och lchf? Nån skillnad när ni tränat/ inte tränat?

      Antar att ni kommer fråga vad jag äter så skriver det med en gång:
      frukost: 2-3 ägg, 1 pkt bacon, smör,
      Lunch/middag (ca 6-7 h senare): 2 ägg med nått kött, lax.
      Kvällsmål/snacks (allt för ofta, men inte varje dag): 1 massa groks / hemmagjord gräddglass / 80% choklad <--- Mums!!!!

      jag har funderat på samma… tappar mer vikt och fett utan träning tråkigt nog. Men tränar iallafall!

Visar 22 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.