Lchf+träning!?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4947
    sariusan
    Deltagare

    Jag har bestämt mig för att jag vill testa lchf, mycket tack vare allt positivt jag läst om det samt mitt enorma socker-/kolhydratberoende. Jag har även bestämt mig för att ta upp min träning igen som jag slutade med i Juli. Det jag undrar är om det är bra att träna samtidigt som man äter lchf? Finns det något man ska tänka på(byta ut något livmedel, äta något speciellt, vad ska man äta efter/innan träning?) Någon med lite erfarenhet av detta? 🙂

    #76112
    ulor
    Deltagare

    Det går jättebra att träna med LCHF. Jag har hållt på med LCHF i 1 år nu. I våras/somras/höstas, när jag gick mina raska promenader ute så kunde jag med lätthet gå raskt i 1,5 timmar. Var som en duracell-kanin. :p

    Nu på vintern så tränar jag inne på gymmet. Det du ska tänka på är att inte vara alldeles nyäten innan träning, det är inte skönt, tycker jag.

    #76120
    sariusan
    Deltagare

    Okej det låter ju bra! Man ska ju äta något när man har tränat, men en banan känns ju inte direkt lchf så finns det något annat man kan äta istället? Kanske inte spelar så stor roll?

    #76111
    ulor
    Deltagare

    Nej, det spelar ingen roll vad du äter efter. Jag tar det jag är sugen på.

    #76108
    perjoh
    Deltagare

    Proteiner är det man ska se till att få i sig efter träning, sen bryr jag mig inte så mycket om i vilken form.

    #76117
    LinsLus
    Deltagare

    Har ätit LCHF sedan september 2011, men har först nu börjat träna faktiskt. Ganska mycket och ganska tungt (för en lchf:are tycker jag)! Kör 5-6 dagar i veckan och varierar mellan kondition, styrka samt fettförbränning innan frukost.
    Än så länge funkar det jättebra! Styrketräning är relativt jobbigt tycker jag, man har inte samma krafter som med kolhydrater såhär i början, men det bygger man på under tiden. Men kondition är som att sväva på moln – man har uthållighet som aldrig förr! 🙂

    Efter träning (främst styrketräning) brukar jag äta ägg.
    I min LCHF-dagbok kan man följa mina dagar med träning och kost, samt resultat vecka efter vecka.

    #76109
    Daniel123
    Deltagare

    Ett smidigt och väldigt gott sätt att få i sig något bra efter gymmet är min lchf-variant på den
    persiska maträtten salad olive. Till en sats använder jag:

    *15 kokta ägg
    *2kg kokt kycklingfilé
    *2-3 inlagda saltgurkor
    *1 burk majonnäs(450-500gr)
    *4 avocados

    Ägg saltgurka samt avokadon river jag på rivjärn. Kycklingen hackar jag i 1x1cm kuber typ. Allting blandar jag i en stor skål/kastrull, som förvaras i kylen.

    Detta är riktigt gott och har en väldigt hög halt protein samt fett utan att för den delen innehålla en massa kolhydrater. Det är dessutom ett enkelt sätt att få i sig energi efter hårda pass på gymet. Jag slevar upp i en skål och äter det med sked, men det kan med fördel ätas som en röra på något gott lchf-bröd.

    Hur lchf-kost påverkar min träning i stort är ganska svårt att avgöra. Min uppfattning är att det tar längre tid att öka i styrka(vikter) på denna kosten, men att kondition/uthållighet är densamma om inte bättre. Har dock inte följt upp mina resultat så pass noga att jag kan säga varken det ena eller det andra med säkerhet.

    #76118
    Kattisen
    Deltagare

    Daniel123: Hur länge kan man ha det i kylen? Lät himla gott ;D

    sariusan: Du undrar om det är bra att träna samtidigt som man äter enligt lchf.
    Det finns elitidrottare som gör det, tex Björn Ferry (världselit i skidskytte) så du behöver vara rädd att det skulle vara skadlligt på något sätt – så träna på! 😀

    #76125
    anfield
    Deltagare

    ”Men kondition är som att sväva på moln – man har uthållighet som aldrig förr!”

    Kan skriva under på det!

    ;D

    #76121
    bimmerboy
    Deltagare
    Quote:
    Det finns elitidrottare som gör det, tex Björn Ferry (världselit i skidskytte) så du behöver vara rädd att det skulle vara skadlligt på något sätt – så träna på! 😀

    Stämmer MEN är det rimligt att jämföra oss tjockisar med Björn Ferry? Han har en helt annan fysik/förbränning osv. än vad vi har. Hans yrke är ju typ att träna sin kropp hela dagarna (utan att veta men här gissar jag) , med detta inte sagt att det är fel eller farligt med träning inte alls men man kanske bör vara lite försiktig med att jämföra sig själv med en elitidrottsman och hans kostvanor? Absolut inget illa men men jag tycker diskussionen är intressant och efterlyser andras tyckeri i frågan och då inte från hårdtränare bara utan från alla. Med ökad motin och muskelmassa borde rimligtvis förbränning och kravet på energiintag stiga vilket rimligtvis borde medfölja att man trycker i sig mer saker, är det då så att man har ett extremt sug eller så efter ett hårt pass kanske man väljer fel saker eller ”belönar” sig för att snabbt stilla sitt behov av energi?

    Det låter som jag förespråkar att man skall sitta på röven och inte göra någonting men inte alls, jag vill bara starta en dialog om detta. En del lär säkert påstå jag har helt fel och så är det nog i valda delar.

    #76113
    alfons
    Deltagare

    Nej det är inte rimligt och är man riktigt överviktig kanske man inte kan motionera mer än med promenader.

    #76119
    Kattisen
    Deltagare

    tror nog mitt svar misstolkades 🙂
    jag menade ju inte att vi överviktiga ska jämnföras med honom av samma skäl som du skriver. Dock kan det inte vara farligt för oss att träna/röra på oss. Att rör på sig är bra för alla, så länge man gör det på sina egna villkor. Och med träning menas väl inte bara en viss slags träning? Promenader är mkt bra träning tex.
    Hör ofta på folk omkring ” åh då kan inte du simma/träna/springa osv för kroppen behöver kolhydrater för att orka det.
    (fast det orkade inte min kropp med kolhydrater haha)
    Vi byter ut bränslet väl?
    Så på frågan ”är det bra att träna samtidigt som man äter LCHF ?” är väl fortfarande svaret att det INTE är farligt? Eller har jag missat något?

    Vad gäller mig själv och min kropp är en ”rask” promenad eller ett Zumba pass på min nivå (inga hopp eller spring) mycket och hård motion. Efter blir jag hungrig, trött i huvudet,seg och sugen på mat – dock inte sött. Det går över när jag äter. Brukar ha med en kall färsbiff att stoppa i munnen på vägen hem, eller en smoothie på turkisk yog, grädde o bär.

    #76122
    bimmerboy
    Deltagare
    Quote:
    tror nog mitt svar misstolkades 🙂
    jag menade ju inte att vi överviktiga ska jämnföras med honom av samma skäl som du skriver. Dock kan det inte vara farligt för oss att träna/röra på oss. Att rör på sig är bra för alla, så länge man gör det på sina egna villkor. Och med träning menas väl inte bara en viss slags träning? Promenader är mkt bra träning tex.
    Hör ofta på folk omkring ” åh då kan inte du simma/träna/springa osv för kroppen behöver kolhydrater för att orka det.
    (fast det orkade inte min kropp med kolhydrater haha)
    Vi byter ut bränslet väl?
    Så på frågan ”är det bra att träna samtidigt som man äter LCHF ?” är väl fortfarande svaret att det INTE är farligt? Eller har jag missat något?

    Vad gäller mig själv och min kropp är en ”rask” promenad eller ett Zumba pass på min nivå (inga hopp eller spring) mycket och hård motion. Efter blir jag hungrig, trött i huvudet,seg och sugen på mat – dock inte sött. Det går över när jag äter. Brukar ha med en kall färsbiff att stoppa i munnen på vägen hem, eller en smoothie på turkisk yog, grädde o bär.

    Jag håller med till fullo, jag tror på motion som ett redskap för att må bra, men en del lever tyvärr i tron att enkom motion ger en viktminskning och det tror inte jag på, det handlar nog mycket om att förändra sin syn på kosten och anpassa den till sin verkliga vardag.

    Det jag menade oxå var att det är lätt för oss ursäkta utrycket tjockisar att trilla dit eller kanske belöna oss när suget efter energi är intensivt, typ att ge sig ett snickers eller nåt lite snabbt när man tränat för man var så duktig, genast har insatsen blivit en ”förlust” Man vet mkt väl att det är fel och att en rejäl men korrekt måltid kort efter träningen hade varit det bästa ( för det är väl då musklerna behöver det?) men ändå gör vi detta, jag talar kanske bara för mig själv men jag tror vi tjockisar är ganska lika i tänket runt mat och onyttigheter.

    Själv önskar jag att jag kommer tillbaka in i den hhärliga känslan när man är beroende av motion, det är SÅ mkt mer givande än att vara beroende av mat i alla dess former, kanske är det så att kroppsformen gör en mindre sugen på att röra sig, för hoppningsvis så kommer suget att komma i takt med att mina kilo trillar av mig, jag känner iallfall redan ett större sug efter att röra mig än tidigare.

    #76126
    acke
    Deltagare

    Jag är friskis ledare två ggr i veckan o har fått en jättefin utbildning.. Nu kommer jag inte ihåg allt exakt men lite enkelt kan man säga att man behöver PROTEINER för att bygga muskler. Med att bygga muskler menar jag både tyngd o kondition. Om man inte förbränner proteinerna som man trycker i sig blir det till fett.

    Om man både äter kolhydrater o proteiner så använder kroppen först kolhydraterna innan den ger sig på proteinerna, för det är enklast. Om man då inte tillför så mkt kolhydrater så måste kroppen ta proteinerna.. Logiskt.
    Själv har jag som sagt två ute pass i vecka ,har egen häst o rider fem dar i veckan, går med hunden o familjen o nåt extra jympapass då och då.. Tänker inte minska på det.. Hr inte vatt några problem alls hittills med lchf…

    Hoppas nån förstod..:-)

    #76114
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Det ända du har rätt i när det kommer till ditt uttalande är att proteiner behövs för att bygga upp kroppen. Resten är tyvärr borta och flyger bland månen..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.