Leva, prestera och må väl med LCHF!

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF-Dagbok Leva, prestera och må väl med LCHF!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5964
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Jag har provat det mesta, kan det mesta och vet vart jag står när det kommer till uppfattningen om vad bra mat är. Bra mat är naturlig mat. Oprocessad, naturligt och näringsrikt. Inte svårare än så. Jag bannlyser inte frukt eller bär eftersom att jag tycker att de i små mängder mycket väl kan ingår i en väl balanserad kost hos en normalaktiv icke sjuk individ.

    Jag gillar att äta sällan, väldigt sällan. 1-2 gånger per dag och att fasta något dygn är inga problem för en i övrigt frisk individ. Alltså blir det ganska stora mängder mat rent energimässigt när jag äter. Då är det ganska obehagligt att trycka i sig 65E% kolhydrater. Därav blir min kost något som i allmänmun kallas just LCHF. Liberal LCHF med paleolitisk bakgrund skulle man kunna säga. Mycket kött, ägg, grönsaker etc. Altså paleolitisk/stenåldersföda. Vad jag tror kroppen är anpassad för.

    Mängden kolhydrat gemene man konsumerar idag anser jag vara helt sjukt i överkant och jag tror absolut att många skulle må bra av att radera SLV-propagandan från sin minnesbank och läsa Andreas bok.

    Träna älskar jag det med. Är aktiv i vardagslivet med mycket cykelturer och promenerande. Jag mår inte bra om jag inte får röra på mig! Tränar även intensivt (intervaller, gym, etc) väldigt ofta. Nästan varje dag. Mest för att jag älskar det. Musik (metal, mestadels dödsmetal) och träning är vad jag brinner för här i livet.

    Jag har även ett gediget intresse för kost och näringslära och finner det extremt intressant. Jag har fått många påtryckningar om att skaffa en blogg men, har inte riktigt tid. Därför skapar jag en dagbok här. Jag kommer främst att redovisa vad jag äter och tankar kring kost. Träning och tankar kring det kan med förekomma. Likaså tankar om livet i övrigt. Men, med tanke på vilken bräda vi befinner oss på så, mest mat(närings)prat!. Dagens stats mäter 186 cm
    och 92 kilo (going down). Umgås i fitnessvärlden så är rätt komplexskadad.

    Ses på vägen! 🙂

    #91152
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Energimål för kommande månader (17e September – 3 December)

    Energimål
    1800 – 2100 Kcal
    130 – 160 gram protein
    Resten fett (70-75 E%)
    Högst 30 gram kolhydrater/dygn.

    #91160
    AvatarLimp
    Deltagare

    Har du någon plan hur du kommer fördela energimålet över dygnet ?

    #91153
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    @Limp 393812 wrote:

    Har du någon plan hur du kommer fördela energimålet över dygnet ?

    Två måltider på eftermiddag/kväll.

    #91161
    AvatarLimp
    Deltagare

    Om jag uppfattar dig rätt, kommer du fasta uppemot 18-20 timmar ? Vad är poängen med det ?

    #91149
    Avatarqwe
    Deltagare

    Poänger med att fasta:
    Man tycker det känns bra.
    Man kan äta större måltider när man väl äter.
    Då man äter så sällan så drar magsäcken ihop sig och man blir lättare mätt när man äter. (helt egen teori, vet inte om det har med magsäcken att göra alls, men jag kan få en sådan effekt iaf)
    Är man hungrig så blir man lite aggressiv och presterar bättre på gym. (Detta gäller också mig personligen och det kanske inte fungerar så på andra personer.)

    J_F har säkert flera anledningar.

    #91158
    AvatarSlacktivisten
    Deltagare

    Vi är olika. Själv trivs jag inte med PF utan äter 11:30, 19:00 och lite snacks 22:00. Frukost blir det sällan.

    Det kan argumenteras om inte tiden mellan 22:00 och 11:00 är PF eller ej. 🙂

    #91154
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    @Limp 393819 wrote:

    Om jag uppfattar dig rätt, kommer du fasta uppemot 18-20 timmar ? Vad är poängen med det ?

    Yes, precis. Har gjort det under något år nu. Trivs som tusan med det och är aldrig hungrig innan eftermiddagen. Brukar bli lite småhungrig runt 14-15 tiden men, då brukar jag befinna mig på gymet och att träna med mat i magen hatar jag. Att tidigare än 12-15 timmar innan får mig att prestera sämre. Är bättre fokuserad under tiden jag fastar, är alertare och slipper tänka på mat. Det fixar jag när jag kommer hem efter gymet och skola/jobb. Väldigt simpelt och extremt lite krångel. LCHF eller ej så tycker jag att PF är ett ypperligt sätt att förhålla sig till mat.
    @qwe 393823 wrote:

    Poänger med att fasta:
    Man tycker det känns bra.
    Man kan äta större måltider när man väl äter.
    Då man äter så sällan så drar magsäcken ihop sig och man blir lättare mätt när man äter. (helt egen teori, vet inte om det har med magsäcken att göra alls, men jag kan få en sådan effekt iaf)
    Är man hungrig så blir man lite aggressiv och presterar bättre på gym. (Detta gäller också mig personligen och det kanske inte fungerar så på andra personer.)

    J_F har säkert flera anledningar.

    Mycket bra sammanfattning! 🙂
    Bättre insulinkänslighet kan väl läggas till dessutom vilket kan vara fördelaktikt kring träning om man föredrar att äta kolhydrater. Gör man det är det enkelt att köra fettsnålt på träningsdagar och kolhydratsnålt på vilodagar etc. Extremt bekvämt och händigt helt enkelt.

    @Slacktivisten 393825 wrote:

    Vi är olika. Själv trivs jag inte med PF utan äter 11:30, 19:00 och lite snacks 22:00. Frukost blir det sällan.

    Det kan argumenteras om inte tiden mellan 22:00 och 11:00 är PF eller ej. 🙂

    Definitionen för att något ska kunna kallas Periodisk Fasta är ju ett ätfönster på max åtta timmar per dygn men, det är inget magiskt med dessa timmar så att du åter över en längre period är ju naturligtvis något du ska fortsätta med om det får dig att må bra. Att äta efter klockan är bara dumt 🙂

    Kör förresten igång med att updatera på Måndag. Känns lättare att kolla tillbaka i framtiden om det startar på en ny vecka. För övrigt går det magsjuka och förkylning i skolan. Jag har åkt på båda såklart och ligger hemma springandes mellan här (soffan) och toan med feber och en jävla förkylning.

    #91162
    AvatarLimp
    Deltagare

    Jag har ett ett ätfönster runt 8 timmar just nu och har börjat fundera på att öka den. Alltså, inte öka ätandet, utan fönstret. Jag har iofs inga hungerskänslor kvällen eller natten, men vet inte riktigt om så smalt ätfönster passar mig.

    #91159
    AvatarSlacktivisten
    Deltagare

    @Jimmy_Flessa 393828 wrote:

    Definitionen för att något ska kunna kallas Periodisk Fasta är ju ett ätfönster på max åtta timmar per dygn men, det är inget magiskt med dessa timmar så att du åter över en längre period är ju naturligtvis något du ska fortsätta med om det får dig att må bra. Att äta efter klockan är bara dumt 🙂

    Tiderna är flexibla utom lunchen på grund av jobbet. Kvällen är i medel 19:00 med spann på 18:00 till 21:00 beroende på när jag blir hungrig.

    #91155
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    @Slacktivisten 393850 wrote:

    Tiderna är flexibla utom lunchen på grund av jobbet. Kvällen är i medel 19:00 med spann på 18:00 till 21:00 beroende på när jag blir hungrig.

    Då vet du ju vad som funkar för dig. Det viktigaste är ju såklart att det funkar med ens vardag 🙂
    Min vardag ser olika ut när det gäller lunchen alla dagar eftersom att lektionsschemat skiftar från dag till dag. Därav passar det mig bättre att lägga i princip all mat på ett intervall av 3-4 timmar på kvällen. ”uppfyller” egentligen kriterierna för warrior diet. Om jag inte kör lite kokos i kaffet eller så någon gång under dagen 🙂

    #91150
    AvatarMarcus
    Deltagare

    @Jimmy_Flessa 393811 wrote:

    Energimål för kommande månader (17e September – 3 December)

    Energimål
    1800 – 2100 Kcal
    130 – 160 gram protein
    Resten fett (70-75 E%)
    Högst 30 gram kolhydrater/dygn.

    Hur mycket vikt räknar du med att tappa ungefär per vecka med detta intag?

    #91156
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Status: Fortfarande småsjuk så det känns mindre vettigt att skriva något här. Hoppas starta nästa vecka frisk och att starta uppdatera här då.

    Marcus: 1 Kg/vecka ungefär.

    #91151
    AvatarMarcus
    Deltagare

    Ett ambitiöst mål! Jag hoppas du tillfrisknar snabbt! Ska bli kul att se hur det går för dig!

    #91157
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Är ganska tjock just nu så det lär gå utan problem. Hunger är aldrig något problem det heller då jag aldrig känner någon. Därav 1-2 måltider/dag beroende på när jag tränar på dagen. Lite EAA/blandprotein kan förekomma under dagen om jag tränar eller för att fylla ut proteinet lite. Annars äter jag bara på kväll/eftermiddag.

    Behagligt, enkelt och smidigt. Känner mig lite bättre idag så skola, cykel dit och hem samt lite småplock här hemma har funkar utan problem. Förutom en fruktansvärd migrän i förmiddags känner jag mig hyfsat på banan. Vart mycker sjuk nu det sista dock så pausar träningen tills på måndag tror jag. Aldrig haft en hel vecka utan träning förut men, jag får härda ut och låta kroppen återhämta sig från alla basilusker!

    En långpromenad i eftermiddag känns dock som om det vore skönt om måendet håller sig i schack 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.