Liberal diet – risk att gå UPP i vikt?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5618
    Ismael
    Deltagare

    Hej! Jag har några funderingar om kosten!

    Mitt mål är inte att gå ner i vikt (bmi på 20), utan bara att må bättre, och därför har jag nu beslutat att inte vara så strikt med kolhydrater. Får äta lite nötter och bär då och då, så kmr kanske upp i 30-50kolisar/dag. Min fråga är då: Måste jag dra ner på fettet eller kan jag fortsätta äta fettrikt+proteinrikt utan att riskera att gå UPP i vikt? Eller måste jag ligga under 20kolisar för att hålla mig i ketos osv och behålla de goda fördelarna med mkt fett?

    #87107
    Jannebananen
    Deltagare

    testa! testa! testa!

    #87110
    Hantverkarn
    Deltagare

    Jag har ingen aning om svaret, det överlåter jag till mer kunniga än mig.
    Men det ska bli väldigt intressant att följa dig om du kommer uppdatera hur det går!

    #87109
    Solen
    Deltagare

    Det undrar jag också. Berätta gärna hur det går. Jag äter ganska Liberalt men jag äter lite mörk choklad också och jag har gått upp ett kilo, men jag har hört att man kan gå upp i början för att gå ner sedan. Jag har också hört att det tar en till två veckor för kroppen att ställa om till ketos.

    #87105
    Solile
    Deltagare

    Upp till 50 gram kolisar/dag är inga som helst problem för de flesta att stanna i ketos. Det bästa du kan göra är att testa dig fram, då jag tror alla är olika känsliga. Vet de som äter upp till 100 gram kolisar/ dag och ändå håller vikten. Men att lägga till nötter och bär låter som ett utmärkt sätt att öka på kolisarna! Bara nyttigheter där ju 🙂
    Kör på!

    #87111
    Ismael
    Deltagare

    @Hantverkarn 387062 wrote:

    Jag har ingen aning om svaret, det överlåter jag till mer kunniga än mig.
    Men det ska bli väldigt intressant att följa dig om du kommer uppdatera hur det går!

    Kan hälsa att än så länge har jag bara gått ner i vikt, trots ett lite mer liberalt kolhydratintag än jag tänkt, haha (fikade med ett par vänner, så det blev kakor, mackor och senare middag med mkt kolisar) Har gått ner ca 2-3 kg på de veckor jag ätit LCHF, och inser att det troligen är vätska som försvunnit, men det är ändå väldigt mkt på min korta kropp; kläderna sitter bättre, har mer energi och färre blodsockerfall (hade problem med det förut). Så kör nog på den här maten fram till sommaren iaf. Men som sagt, viktnedgång är ju inte det jag är ute efter, så måste nog äta lite mer kalorier för att inte gå ner mer i vikt, kan ju vara så att jag pga det höga fettintaget blir fortare mätt och inte får i mig allt jag behöver.

    #87108
    Tessan88
    Deltagare

    Det är just som du säger, det höga fett intaget som gör att du går på kcal underskott, dvs du hinner bli mätt. Och vill du inte gå ner så ska du minska fettet och öka lite på kh.

    #87106
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Du är kvar i ketos så länge du inte drastiskt överstiger 50 gram kolhydrater/dag. Känner du att du behöver lite extra kolhydrater i din kost så är det bara att slänga in mer kolhydrater så klart. Vill du hålla kvar samma energiintag så sänker du naturligtvis fettet i sådana fall.

    Det gäller att hitta sin egen balans, alla upplever att de mår olika bra med olika E%-fördelning och det är bara att testa sig fram. Tråkigt gammalt svar men, det är tyvärr sanningen 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.