Lite frågor.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3337
    Jessi
    Deltagare

    Hej alla! Är nystartad LCHF:are sen en vecka tillbaka. Har gått ner 3,3 kg första veckan. Super glad, bara att hoppas det fortsätter trilla av mer kilon!
    Tänkte kolla med er om lite saker.

    . Tomatkross eller tomatpure? Vad ska man/ kan man använda??

    . Mörkchoklad, e det okej att göra lite efterrätter med det nån gång i veckan?

    . Det här med färdiga kryddpåsar, kan man använda dom eller ska man hålla sig låååångt bort från dom?

    Hm, hade ju så många frågor men nu står det bara still……Jaja, vi börjar med dessa så kommer det nog mer sen 😀
    Super tack för hjälpen alla <3

    #52088
    alfons
    Deltagare

    Ang tomatkross det beror på hur känslig du är för kolhydrater men lite är okey tomatpure innehåller socker lär finnas en sort utan socker men har ej hittat den. Angående chokladen om den inte triggsr igång sötsuget ja. Pulver såser nej mycket skit i dom e nr.Välkommen föresten glömnde det

    #52086
    Lillnettan
    Deltagare

    Grattis till viktnedgången! 😀

    Jag skulle tro att du egentligen kan använda både kross och puré, bara räkna så att mängden kolhydrater inte springer iväg. Puré innehåller ju ganska mycket kh men å andra sidan brukar det väl räcka med någon matsked till flera portioner för att smaken ändå ska finnas där. 🙂

    På min ICA-butik brukar jag välja krossade tomater från Russo; de har 3.3 kh/100 gram. Dessutom är de billiga. 🙂 Tomatpurén jag valt är från Heinz (Tomato Puree, en tub på 130 gram) och den har 10.1 kh/100 gram. Den är dessutom utan konstgjorda tillsatser, konserveringsmedel eller aromer, för den som gillar sånt.

    Försök gärna avstå från söta saker, då vänjer du dig efter hand av från det söta. Om du ändå vill göra desserter så skulle jag råda dig att i alla fall vänta tills du hållt på i åtminstone någon månad. Då har du kommit in ordentligt i lchf-ätandet och kan bättre bedöma vad just du kan äta för att gå ner i vikt. Många behöver nog avstå helt från desserter och sånt i början för att inte halka in i gamla vanor.

    Kolla om det är massa konstiga tillsatser i kryddblandningarna. Många som äter lchf väljer att försöka undvika E-nummer och annat konstigt som kan finnas i kryddor, men utöver det innehåller tex. tacokrydda ofta mängder av druvsocker, vilket ju inte är jättebra. Köp på lchf-butiken kanske, de säljer en del kryddor?

    #52084
    Franke
    Deltagare
    Quote:
    . Mörkchoklad, e det okej att göra lite efterrätter med det nån gång i veckan?

    Upp till dig förstås, en liten mängd väldigt mörk choklad innehåller inte så mycket kolhydrater. 100g riktigt mörk choklad har lika mycket kolhydrater som ~350g krossad tomat, som jämförelse.

    Quote:
    . Det här med färdiga kryddpåsar, kan man använda dom eller ska man hålla sig låååångt bort från dom?

    Som tidigare sagt: ja. Kan rekommendera en extremt enkel gräddsås. Efter du stekt vad du nu brukar steka, släng bara i nån dl vispgrädde (40%) och krydda med valfria kryddor. Klart på bokstavligt talat 20 sekunder och smakar gudomligt till nästan vad som helst.

    #52092
    Jessi
    Deltagare

    Tack alla för svaren!

    Jag har tidigare gått ner över 75 kg med vikt väktarna, men för ett år sen sluta jag läsa och börja jobba igen och i samma veva kunde jag inte träna så mycket och har nu gått upp 10 kg ( eller nu mera då 7 😉 ) men jag orkar inte köra vv mer, väga och ha alla bestämda tider, vist det funkade för mig men nu har jag inte orken för det. Trodde verkligen inte LCHF skulle funka för mig då detta verkligen är TOTALA motsatsen till det jag kört då socker inte är så farligt med vv utan fettet är det man ska akta sig för mest…och här är det tvärt om! Jag har alltså varit en godis råtta sen jag va liten. Men nu denna veckan, helt sjukt, jag har INGET sug alls!!!!! Trodde aldrig det skulle hända mig!! Och har varit suuuper mätt hela tiden! Igår åt jag frukost vid 8.30, när jag skulle ha lunch vid 14 va jag fortfarande egentligen inte hungrig men jag åt min lunch ändå, för jag får ingen mer rast sen. När jag kom hem från jobbet vid 19.30 va jag inte speciellt hungrig heller, kunde räckt med lite ost men åt några revbensspjäll med bea…..helt sjukt att man kan va så mätt så länge. Med vv åt man frukost, lunch, middag och 2 mellanmål, det behöver man ju helt klart inte nu! Är helt förundrad över hur så många olika program verkligen kan funka, på sitt sätt! Jag är super nöjd med det här iaf och kommer hålla på med detta länge länge! ;D

    När jag ändå har er på ”tråden” Det här med alla tillsatser och e nr som ni pratar om…..ärligt så är jag inte insatt i det för 5 öre och (bli inte arg på mig nu) kommer inte lägga ner så mycket tid på att hitta sånt utan det utan kommer fokusera på max 5 kolhydrater per 100g….men påverkar det min vikt nedgång eller är det bara nått ”extra” för er för att må bra utan dessa tillsatser?? ( som sagt va hoppas jag inte trampa någon på tårna nu, inte alls min mening!! )

    Tack igen för hjälpen!!

    Kram

    #52085
    Lillnettan
    Deltagare

    Detta med tillsatser och att äta så ”ren” mat som möjligt tillhör som jag förstår det ideologin eller tänket som ligger till grund för LCHF. Att man tex. väljer att äta riktigt smör i stället för lättmargarin som färgats och smaksatts för att likna smör. 😮

    I praktiken väljer du förstås själv hur just du vill äta, ingen dömer dig för det. 🙂 Jag tror att det inte behöver påverka viktnedgången om man väljer mat med tillsatser, men om man väljer mat som innehåller sötningsmedel, druvsocker etc. så riskerar man att dels underhålla sötsuget på grund av söt smak och dels att få i sig mer kolhydrater än man vet om (till exempel från kryddmixar). Personligen tycker jag det är enklare att utgå från kyckling, fisk, kött, ägg, färs osv. eftersom de innehåller i princip noll kh. Äter man korv och andra produkter med tillsatser i så hoppar gärna kh-halten iväg och man får börja räkna kolhydrater för att hålla koll. 🙂

    Sen tror jag att välmåendet ökar och hälsan förbättras utan E-nummer osv. Men det var ju inte det du frågade efter. 😉

    #52089
    Mynlen
    Deltagare

    Men inte alla E nummer är ”dåliga” Vissa är helt naturliga ämnen som förekommer litet överallt. Citronsyra t.ex.

    Det fina av LCHF tycker jag att man kan bestämma själv vilken ”nivå” man vill ägna sig åt. Renlärliga LCHF är ju också ekologiska varor osv. Det har jag inga pengar till så det blir vanliga ägg och smör för min del. Helt ok juh.

    #52090
    Skold29
    Deltagare

    hur mycket sa du att du gått ner sa du. Helt otroligt bra jobbat ju. Då är 10 kg inte mycket för dig. Lovar att du kommer må bättre av detta än vv. Jag vet för jag har testat både och + en hel drös andra metoder att gå ner och det är egentligen först nu jag lyckas riktigt bra.

    Välkommen hit till detta toppenforum.

    Angelica

    #52091
    Jessi
    Deltagare

    Man tackar och bockar 😀
    Det gick ändå väldigt lätt med vv men som sagt va man måste va i ”rätt tänk” för att klara av det…..vilket jag inte är i nu.

    Tror jag kommer trivas super bra med det här livet!!

    #52087
    mctrollet
    Deltagare

    skippa e 620- 627!! när du känner dej mogen läser du hemlige kocken och väljer sen själv;) men dom är bra att skippa direkt!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.