Lite funderingar..

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1312
    Crunchytiger
    Deltagare

    Hallå där!

    Jag är relativt ny i LCHF-världen. Jag är inne på min tredje vecka nu, och har kanske blivit av med ett kilo och lite på. Det torde väl vara ganska normalt, kan jag tänka mig. Speciellt med tanke på att jag tränar och vågen kanske därmed inte pekar neråt lika mycket som den skulle göra om jag inte gjorde det. Det är väl kanske det jag främst undrar; beror den ringa viktminskningen på träningen?

    Vanligtvis äter jag äggröra till frukost på två ägg och lite grädde, samt en kopp kaffe. Till lunch blir det vanligtvis en grönsallad med dressing (visserligen inte helt säker på att det inte finns dolt socker i den), och till middag äter jag vanligtvis kött av något slag med runt 1-1½ dl grädde. Sammanträdesvis kan man då konstatera att mitt intag dagligen inte är så hiskeligt högt. Jag är otroligt petig med kolhydraterna i allmänhet. Borde jag förbättra på någonting? Är det kanske för tidigt att avgöra?

    Tacksam för stöd. 🙂

    Åh! Dessutom undrar jag hur det är med hungern. Jag har kollat runt på olika forum och läst ibland att man inte ska vara hungrig alls, att det är dåligt för processen på något vis? Någon som vet någonting om det? Sen av rent intresse undrar jag om någon skulle kunna förklara vad skillnaden mellan Atkins och LCHF egentligen är?

    #18491
    sophia89
    Deltagare

    Hej ja är ännu nyare än va du är men kan kanske känna mig trygg i att lämna råd.
    Personligen tycker jag att du äter för lite fett.
    Och du ska inte behöva gå runt och känna hunger. Tanken är att man ska äta sig mätt och äta gott.
    Du kan äta hur mycke fett som helst men se till att inte äta för mycke (eller inga alls) kolhydrater då de binder fett och allt du äter e ju fett.

    Det om att inte känna hunger känsla kan kanske bero på att hjärnan säger till kroppen att den är i svält och när du då äter så lagrar den istället för att förbränna. Och LCHF går ju ut på att förbränna proteinerna vi får i oss. Alltså måste man tillföra kroppen vad den behöver. No hunger!

    Och eftersom det behövs proteiner för att bilda muskler, har jag läst lite varstans att folk börjar bilda muskler lite här o där av bara soffsittande och dylikt. De kan ju vara kul att komma till den fasen 😛

    Ursäkta till er experter om jag har allt om bakfoten. Elaberate i så fall. Tack!

    #18490
    Karla
    Deltagare

    Grönsallad är bara vatten, ät MAT!!! Kött, fisk, fågel eller ägg, och så litet grönsaker mest som dekoration. Ska du prompt ha en sallad, får du se till att fylla den med t ex ägg, räkor, knaperstekt bacon, grillad kyckling etc. Fettet bör inte främst komma från grädde, då får du i dig alldeles för mycket kolhydrater. Smör är bättre.

    #18493
    Crunchytiger
    Deltagare

    Tack så mycket för responsen! Jätteroligt att få mer klarhet i saken. Får väl lov att ösa på med fettet bara! 😀 Det jag däremot känner att jag måste påpeka är att jag inte går omkring och är hungrig. Mitt näringsintag dagligen är faktiskt alldeles lagom. Jag känner egentligen inte behov av att äta mer än vad jag gör. Men fettet ska jag se till att öka på hädanefter. 🙂

    #18492
    Nikkan
    Deltagare
    Quote:
    Grönsallad är bara vatten, ät MAT!!! Kött, fisk, fågel eller ägg, och så litet grönsaker mest som dekoration. Ska du prompt ha en sallad, får du se till att fylla den med t ex ägg, räkor, knaperstekt bacon, grillad kyckling etc. Fettet bör inte främst komma från grädde, då får du i dig alldeles för mycket kolhydrater. Smör är bättre.

    Håller med Karla se till att få en fet sallad.., jag gillar att ha olika sallader och gjorde en från Skaldemans bok här om dagen som heter Florida sallad : 1 pkt bacon, 1 liten blomkål,1 liten isbergsallad och 200g majonäs gav 7 port, 1 port ca 100g= 3g kolhydrater. Kanon gott till grillat

    #18489
    Karla
    Deltagare

    En anledning till att du bör öka på fettet är att tala om för din kropp att den inte behöver spara på energin utan att den faktiskt FÅR mat. Först då börjar den våga använda kroppsfettet till bränsle. Öka på fettintaget några veckor och se vad som händer med vikten! 😉

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.