Lite hjälp tack… :/

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5039
    malin_cristine
    Deltagare

    Så va det ju så att vi har gjort ett avgörande beslut för vår hälsa (vi är min sambo och jag haha). Vi vill må bättre, bli piggare och bli av med bukfettet. Jag har dessutom väldiga sömnsvårigheter så jag tänker lite såhär: för att bli trött måste jag orka vara pigg (låter det jätte ologiskt så försök vara logisk själv när du inte sovit på länge haha). Så vi började med LCHF efter lite research från en vän som tappat massor av kg med hjälp av detta. Det som blev fel för oss va ju då att vi inte hade tillräcklig research haha. Så nu undrar jag om nån riddare på en skinande springare (eller dylikt) kan hjälpa oss. Jag har rotat runt och försöker förstå alla dessa (förbannade) tabeller om kolhydrater men är antagligen lite för blond för att fatta (eller va det sömnbristen) så snälla, snälla, snälla försök förklara för mig, gärna som att du förklarade för en 3åring. Ett ex på vad jag äter: frukost 2 ägg, kaffe m grädde/mjölk. Lunch kyckling i sås gjord på grädde och ädelost med lite grönsallad till (1 knuten näve ca). Mellan måltiderna: 2-4 babybell ostar. Middag: samma som lunchen typ. Jag har ju förstått att tomater är inte så bra så jag begränsar mig där. Grädde har jag i allt typ, har inga direkta mått eftersom jag höftar lite. Låter detta vettigt eller är jag helt ute och cyklar??? Har ätit endel mörk choklad men ska strypa det intaget.

    #77653
    Madde01
    Deltagare

    Välkommen hit!

    Nej, helt ute o cyklar är du inte, men jag skulle nog hellre ha kryddsmör till kycklingen. Jag blir mättare på smör än på sås.

    En fråga: Blir du verkligen mätt på frukosten? Jag skulle ev lägga till bacon/majonnäs7smör till äggen.
    Testa o se, troligtvis håller du dig mättare o slipper mellenmål.

    Tänk dig tallriksmodellen, tänk nu bort pastan/riset/potatisen o lägg en klick smör på detta ställe.
    Felet som många gör i början är att de äter mera kött o grönsaker. Man ska byta kolhydraterna mot fett, annasr är risken att man trött.

    Lycka till!

    #77654
    Tessan88
    Deltagare

    Vet att många använder http://www.minmat.net/ för att räkna ut kolhydraterna per dag:) då slipper man ha allt i huvudet 🙂

    Hoppas sömnen blir bättre! Har samma sak och sover bättre de dagarna jag hamnar på max 10 kh per dag 🙂

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.