Lite hjälp tack!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5151
    AvatarJenny_N79
    Deltagare

    Hej på er!
    Jag är fortfarande kvar, även om jag inte skriver speciellt ofta. Men jag läser desto mer. Jag är ju fortfarande sån nybörjare på det här så jag anser att alla andra vet nog bättre än mig.

    Men jag behöver lite tips och råd. Jag har hållit på i drygt 4 månader nu och ingenting har hänt på vågen direkt. Jag var så nöjd att jag efter jul och nyår lyckats tappa ca 5 hg, men härom dagen vägde jag mig igen och vågen visade plus igen. Jag ligger och harvar runt samma vikt hela tiden. Jag har bestämt mig för att inte väga mig så ofta så det gör jag inte, inte heller mäter jag mig för jag blir bara deppig, det händer ingenting.

    Det enda jag är fast besluten om är att jag aldrig kommer gå tillbaka till mitt gamla ätande igen. Jag är så fast övertygad om att LCHF är rätt sätt att leva, och just nu har mannen börjat igen också för att testa om det fungerar bättre än förra gången.

    Det jag behöver hjälp med är följande:
    1. Om jag ska testa att se om det är mejerivarorna som spökar för vikten, måste jag ta bort dem helt och hållet eller bara minska på dem. Idag kanske jag äter ungefär 1 dl grädde per dag i snitt.
    2. Om jag inte håller mig mätt så äter jag för lite fett, det har jag ju förstått, men hur mycket smör kan man äta till en måltid eller på en dag.
    Jag tänkte nästa testa att äta mer fett, dvs att äta som jag gör men tillsätta mer fett, men hur mycket isåfall?
    3. När jag för matdagbok så ligger jag på mellan 1500-2000 kcal om dagen. Jag tränar 2-3 ggr i veckan på gym, promenerar eller crosstrainrar några gånger i veckan ytterligare. Målet är ju att inte behöva skriva nån dagbok utan bara äta men jag gjorde det nu bara för att se hur det såg ut.

    Just nu känns det i kroppen som om det går åt fel håll på nåt sätt, kan inte sätta fingret på det riktigt. Ändå gör jag ju som jag gjort tidigare. Jag äter mycket ägg och smör, köttfärs, kyckling och fläskkotletter/filé, det grönsaker jag äter är vitkål, blomkål och broccoli samt grönsallad ibland.
    Jag kanske har gått in i det här och trott att det ska vara mycket lättare än vad det är. Så som jag lever nu kan jag leva resten av mitt liv, inga problem. Sen vill jag gärna gå ner några kilon till.
    Jag är 32 år, 166cm och väger ca 76-77 kg och har en del muskler men är absolut inte en biff. Skulle vilja ner under 70 om det är möjligt.

    Har ni några tips för att få mig vidare?
    Tack på förhand

    #79589
    AvatarSolile
    Deltagare

    Hmmm, det är ju svårt att säga varför du inte går ner i vikt…. Har du kollat energifördelningen? Får du i dig tillräckligt med fett? Och kanske du kan testa kokosfett? Det funkade för mig när jag stod still, och känns bättre än att äta massor av smör, för det växer i munnen till slut.

    Hur mycket mejerivaror äter du per dag? Kan du inte skriva ner exakt vad du äter en dag, så kanske det är lättare att hjälpa dig 🙂

    #79596
    AvatarJenny_N79
    Deltagare

    Jo jag kan skriva ner hur dagarna brukar se ut:

    Frukost (rangordning):
    1. 2 ägg (röra med 1msk grädde) och 1/2 paket bacon stekt i kanske 20g smör
    2. 2 kokta ägg med tonfiskröra (på cf och majonnäs)
    3. Rysk yoghurt med smetana eller cf (1 dl +1/2dl) med kokosflingor och solrosfrön
    4. Nåt brödsubstitut med massor av bregott, ost, salami och kanske lite paprika
    Lunch/Middag:
    Så svårt för det är ju olika varje dag. Men det är sällan jag äter bara kött och smör, för jag tycker det är så roligt att laga mat, och det är för enkelt. Men kanske tacogratäng, kyckling i ugnen med bacon, cf och grädde, bra korv med räksallad osv. Grönsaksmängden försöker jag hålla till ca 100g

    Jag äter alltid 3 ggr om dagen, annars skulle jag hungra ihjäl. Ibland blir det frökex med ost och smör på påkvällen med te.
    Har ibland i kokosfett och grädde i kaffet för att få lite mer mättnad.

    #79590
    AvatarSolile
    Deltagare

    Ja, det ser ju inte helt fel ut faktiskt… Du verkar äta ungefär som mig faktiskt 🙂
    Och samma vikt att gå ner från starten. Men jag fick vara ganska hård och enformig i början faktiskt. Inga mejeriprodukter (förutom smör) och jag lade in precis allt jag åt på minmat.net och såg till att äta max 5 gram kolisar per dag. Kollade aldrig kaloriintaget, så vet inte vad jag låg på. Men ganska högt skulle jag tro!
    Det är först nu de senaste 2,5 månaderna drygt (har kört LCHF i snart 5 månader), som jag äter fil ibland till frukost/mellis/kvällsmål samt använder en del grädde. Snittar på ca 6-9 gram kolisar per dag nu. På helgen ibland runt 10-15…..

    Kanske kan du testa att äta mer fett en period? Och gärna då i form av kokosfett. Då kanske du klarar dig på två måltider/dag?

    #79593
    AvatarCCA
    Deltagare

    För min del så stoppar grädde upp viktminskningen. Grädden är lite av en ”trigger” för mig även i mat. Jag blir mätt av en gräddsås men står mig inte alls lika länge som om jag istället använder CF.

    #79597
    AvatarJenny_N79
    Deltagare

    Ja det är så lurigt med det här sättet att äta. Just att olika saker gäller för olika personer. Jag tror att jag kommer göra ett test att lägga till mer fett i kosten ett tag framöver, händer inget av det så kommer jag slopa grädde och cf, men då blir livet riktigt tråkigt 🙁

    Jag har ju ett förflutet som viktväktare och har gått ner en del med hjälp av dem innan jag började med LCHF. Därför är det svårt att veta hur man ligger till med förbränningen. Kanske är 1500-2000 kcal för lite för att få igång förbränningen, kanske är det för mycket för att något ska hända, vem vet?

    Tack för era svar iallafall, finns det fler ideér?
    Energifördelningen brukar ligga
    120-150 fett 90-100 protein 10-20kh

    #79586
    Avatartoru
    Deltagare

    Jag upplever också att grädde kan påverka mer än väntat. Jag har inga som helst siffror som stöder det, bara en känsla. Nu har jag iofs dragit ner på grädden sedan ganska länge men det beror mer på att jag tröttnade på att ha grädde i allt. Kryddsmör verkar jag dock aldrig tröttna på…

    #79591
    AvatarSolile
    Deltagare

    Men testa mer fett, och försök ligga under 10 kh ett tag, då kanske det lossnar? Och det där med mejeriprodukter är nog väldigt olika. Mig verkar det inte påverka så mycket alls. Jag använder ca 1 liter grädde i veckan, ibland mer, beroende på vilken mat det blir, om jag bakar osv…

    Lycka till!

    #79587
    AvatarSalle
    Deltagare

    Jag tror på mer fett. Även mellan måltiderna. När jag blir sugen på kvällen tex så brukar jag ha sån där spray grädde. Finns olika. Välj den med minst kolhydrater.

    #79594
    AvatarGohper
    Deltagare

    Grädden är lurig, det är lätt att skvätta i för mycket och det är ganska duktigt med energi.

    Din Ä-o-B-frukost är lika mycket som jag äter, är kille +10cm och +20kg.
    Testa med ett ägg och ½ bacon, gärna en helg och se hur lång tid det tar innan magen kurrar/vrålar till.
    Det är då det är dags att äta nästa gång. Jämför denna tiden med din normala frukost-till-lunch-tid.
    Det kan ge dej en liten hint om hur mycket du ska äta.

    #79598
    AvatarJenny_N79
    Deltagare

    Tack för alla svar! Jag återkommer när jag testat mig fram lite. Men grädden ska minskas iallafall, det är klart.

    Egentligen vill jag ju bara att vågen ska röra sig neråt, den behöver inte störtdyka på nåt vis, men tror ni då att det håller att vara riktigt strikt med <10 kh per dag 5 dagar i veckan och att lyxa till det med 10-20kh 2 dagar i veckan, eller måste man vara lika strikt varje dag?

    #79588
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    max 10 5 dagar och max 20 2 dagar borde funka fint!! kolla oxå så det är den 40%-iga grädden du kör… färdig sprutgrädde (inte du, jag vet) skulle jag aldrig äta… majonäs är underskattat med tex lite curry i;)

    #79592
    AvatarSolile
    Deltagare
    Quote:
    <10 kh per dag 5 dagar i veckan och att lyxa till det med 10-20kh 2 dagar i veckan

    Absolut! Jag tyckte det var jobbigt i början att lägga in maten och räkna KH hela tiden, men man lär sig snabbt! Jag lyxar till det på helgen ibland med 10-15 KH/dag oxå 🙂

    #79599
    AvatarJenny_N79
    Deltagare

    Tack för alla era tips! Så skönt att få lite input när man tycker att man gör allt rätt.

    Men vet ni vad som hänt? Jag har insett att jag har ett problem som jag nog inte förstått tidigare. Jag kvällsäter! Detta händer inte varje dag, men tillräckligt ofta för att jag ska se att det mycket väl kan vara orsaken till mina uteblivna resultat.
    När jag lägger in min mat i matdagboken så skriver jag upp frukost, lunch och middag men ”glömmer” oftast bort kvällens småätande. Förstår inte varför jag måste äta då, för jag har verkligen inga problem att låta bli småätandet på dagen, äter aldrig mellanmål eller så, men på kvällen så suger det till.

    Jag har tillsammans med en kompis startat en utmaning att med start 6:e februari undvika kvällsätandet, dvs det där man äter fast man inte är hungrig. 2 kvällar i veckan får man ha lite kvällsmys, men 5 dagar ska man vara strikt. Utmaningen varar i 3 veckor och efteråt får man en fin belöning, beroende på vad man vill ha.

    Jag tror att jag ska börja där, med att undvika okynnesätandet och verkligen lyssna på hungersignalerna. Jag gillar mat för mycket, det är mitt problem!

    #79595
    AvatarCeleric
    Deltagare

    För optimal fettförbränning om man verkligen vill gå ner i vikt ska man se till att ha ett överskott på fett hela tiden så att kroppen har det i kroppen sen kan man tjäna på att utesluta mejeri produkterna som grädde mm.. Det lär funka! sen har vissa platåer och tjejer har ofta lite svårare att gå ner i vikt än killar. Det kan ta jättelångt tag innan platåen har gett vika. Men det är helt klart värt att testa äta mer fett och dra ner på mejeriprodukterna som grädde, viss form av ost? osv. Det här vet du förstås redan om men det räcker med att du äter dig mätt! och ser till att du fått i dig tillräckligt med fett så äter du bra. Lycka till!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.