Lite vilsen.. Realistiska mål?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5785
    jumjumjum
    Deltagare

    Hej,

    Mammaledig nybörjare när det gäller LCHF och träning för den delen.
    Men för 5 veckor sedan bestämde jag mig för att gå ner i vikt till mitt bröllop den 1 sep och har därför ett aggressivt mål.
    Vill gå ner 25 kg till 1/9. Startvikt 101 kg till mina 165 cm så det finns att ta av. Ska inte säga att det är graviditetskilon då jag nu är tillbaka där jag var innan bebis.

    De senaste 5 veckorna har min träning sett ut på följande sätt:

    Mån – 45 min spinning, 30 min core, 60 min spinning
    Tis – 55 min spinning, 55 min step
    Ons – 55 min step, 90 min spinning
    Tors – 55 min styrka till musik, ev 55 min spinning
    Fre – 45 min spinning, 30 min core, med start denna vecka 1 timmes med PT.

    Träningen har funkat strålande! Från att inte ha tränat alls och nu allt detta har det funkat perfekt. Problemet är att jag ”unnar” mig go mat eller vissa dagar äter jag bara low cal shakes. Kan vissa dagar få i mig 600 cal och andra 3500 cal. Så nu tänkte jag testa LCHF.
    Har börjat idag men känner mig lite vilsen…

    Idag år jag:
    Frukost: 3 ägg, 0.5 dl grädde och stark korv
    Lunch efter första passet: gräddstuvade grönsaker med isterband
    Innan andra passet: protein drink
    Middag efter andra passet: 1 avokado med räkor och creme fresh
    Snacks: 1 dl nötter, 3 ost skivor, en handfull solrosfrön.

    Nu till mina frågor till er som kan :o)

    1. Är jag helt ute och cyklar med min mat? Hur mycket ska man egentligen få i sej?
    2. Tips om vad jag ska äta med tanke på min träning
    3. Protein pulver.. när på dagen ska detta intas? Efter eller innan träning?
    4. Är banan helt förbjudet?
    5. ”Får” man dricka ca 3 dl mjölk om dan?
    5. Är mina mål realistiska?

    Tacksam för all hjälp.. vill så gärna vara fin till mitt bröllop.. och såklart efter… :o)

    #89363
    Jannebananen
    Deltagare

    jag tycker du är ute och cyklar! (du är lik mig) Om du verkligen vill ha så snabba o stora resultat, var hårdare mot dig själv med maten.

    1. skippa grädden i frukosten helt.
    2. undvik den även i övrigt så gott det går… (massor dolda kh den vägen)
    3. ät INGA nötter, fröer osv… detta är om du vill gå ner fort

    Jag har ätit som du ungefär och jag har tränat regelbundet, samt en del promenader, 24 kg tog 8 månader ungefär. Hade så klart kunnat gå på halva den tiden oxå…

    Sen, av nyfikenhet, varför till den 1/9? Sikta på beach 2013 istället? 🙂

    oja… skippa bananen helt. ta hellre proteindrink om du är lite hungrig, eller ät ägg eller kött eller nåt, en banan är som att dricka en burk coca cola ungefär…

    Nej, du får inte dricka mjölk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    och dina mål är inte omöjliga, men de är heller inte realistiska tycker jag… ta det lugnt, men ta det liksom, så kommer det rinna av dig, dock kanske inte i det tempot du eftersträvar.

    #89361
    Lillnettan
    Deltagare

    Meh, Bananen, hon ska ju gifta sig! Klart hon i första hand vill vara snygg i brudklänningen och inte till beachen 2013! 😀

    Annars håller jag med om vad han säger, om du vill gå ut aggressivt så är det bra att skala bort rätt så mycket mejerier för de kan göra så att viktnedgången går långsammare. Mjölk & frukt är no-no. Jag käkar en näve nötter ett par gånger i veckan för att det är många fina mineraler i dem (och för att de är goda :)), men nötter får inte bli nån sorts allmänt kvällssnacks framför tv:n.

    #89366
    krysopras
    Deltagare

    Kolla vad ditt proteinpulver innehåller. Vissa har en hel del kh. Vissa t om i form av rent socker.

    #89368
    jumjumjum
    Deltagare

    Tack för era svar, uppskattar verkligen..
    Intressant det där med ingen grädde då de allra flesta recepten i LCHF kokböckerna jag har innehåller grädde.. Men kan absolut plocka bort den, tar emot att äta gräddiga ägg till frukost. Vad sägs om bacon och scramble ägg med vatten till frukost istället?

    Tar genast bort nötterna och mjölk..

    Protein pulvret är osötat (tror jag) Holistic Protein Jordgubb. Ska jag äta detta innan eller efter träning eller ta bort helt?

    Tack igen… Nu mot gymet…

    #89365
    Hantverkarn
    Deltagare

    Ägg och bacon är en grym frukost!

    #89360
    qwe
    Deltagare

    Mina svar:

    Jag tycker inte du ska powerbanta med så många kilo på så kort tid. Men om du nu ska det iaf så….

    Modifierat matschema:
    Frukost: 3 ägg eller inget
    Lunch efter första passet: isterband
    Innan andra passet: ta ett ägg istället
    Middag efter andra passet: 1 avokado med räkor
    Snacks: NEJ, ev ta ett ägg om du nu är sugen

    dvs bort med småätandet och mjölkprodukter

    Blir du äcklad av att äta så mycket ägg så betyder det att du inte är hungrig på riktigt. =)

    #89362
    Lillnettan
    Deltagare

    Du behöver ju inte minska grädde etc. till noll & inget, men var sparsam bara. 🙂 Sen vill vi se bilder på brudparet förresten. 😀

    #89369
    jumjumjum
    Deltagare

    @Lillnettan 390799 wrote:

    Du behöver ju inte minska grädde etc. till noll & inget, men var sparsam bara. 🙂 Sen vill vi se bilder på brudparet förresten. 😀

    Absolut! Ska försöka hålla grädden borta. Foton kommer i sep.. :o)

    #89367
    krysopras
    Deltagare

    Proteinpulvret är bra att ta precis efter träning.

    #89364
    Bodda
    Deltagare

    Ett ytterliggare tips kan vara att kolla på innehållsförteckningen på de matvaror du köper, t.ex isterbanden kan innehålla ganska mycket kolhydrater. Sikta på proteinkällor med så lite kolhydrater som möjligt så att du kan göra plats för någon skvätt grädde, lite grönsaker eller några nötter. Rent kött är ju självklart bäst men det finns korvar (vet inte hur det ser ut på isterbandsfronten) med 0 gram kolhydrater, så läs och leta efter det bästa (det med minst kolhydrater) alternativet.
    Lycka till!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.