Lök, ok?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1951
    Avatarstorbantarn
    Deltagare

    Är det ok att äta lök?

    #30326
    Avataralfons
    Deltagare

    gul och röd lök har 6gr kolhydrater så om du nollar är det inte okej men lite grann om du tål kolhydrater jag går inte ner om jag använder lök

    #30320
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    4,8 enl. finelli, prova dej fram=))

    #30322
    AvatarKnuffa
    Deltagare

    Dessutom räcker det oftast bra med att använda bara en liten bit lök. Jag tror att jag brukar använda runt 20 g lök….vilket inte ger mer än drygt 1g kh. Det ger bra med smak, i alla fall så att det räcker för mig. Man behöver ju inte äta löksoppa eller så… ;D

    #30329
    AvatarStefan_Vas
    Deltagare
    Quote:
    Dessutom räcker det oftast bra med att använda bara en liten bit lök. Jag tror att jag brukar använda runt 20 g lök….vilket inte ger mer än drygt 1g kh. Det ger bra med smak, i alla fall så att det räcker för mig. Man behöver ju inte äta löksoppa eller så… ;D

    När jag har gjort mina 8-10 portionsgrytor har jag hackat ner en 3-4 medelstora gula lökar.. 😛
    och typ halvkilot ärter på det 😀

    #30312
    Avataragnetasch
    Deltagare

    Jag såg på Livsmedelsverket att fryst lök har lägre kolhydratinnehåll än färsk lök. 4,1 mot 6,0 Undrar varför? Bryts kolhydraterna ner när dom blir frysta?

    #30325
    Avataralfons
    Deltagare
    Quote:
    Jag såg på Livsmedelsverket att fryst lök har lägre kolhydratinnehåll än färsk lök. 4,1 mot 6,0 Undrar varför? Bryts kolhydraterna ner när dom blir frysta?

    Det har jag noterat med andra grönsaker också.

    #30321
    AvatarKnuffa
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Dessutom räcker det oftast bra med att använda bara en liten bit lök. Jag tror att jag brukar använda runt 20 g lök….vilket inte ger mer än drygt 1g kh. Det ger bra med smak, i alla fall så att det räcker för mig. Man behöver ju inte äta löksoppa eller så… ;D

    När jag har gjort mina 8-10 portionsgrytor har jag hackat ner en 3-4 medelstora gula lökar.. 😛
    och typ halvkilot ärter på det 😀

    Aha…ja, det kanske är lite i mesta laget. 😮 ;D Fast det beror ju på om man bestämt sig för att hålla sig till en viss nivå eller inte. Jag försöker hålla mig under 5g kolhydrater/dag.

    #30328
    AvatarStefan_Vas
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Quote:
    Dessutom räcker det oftast bra med att använda bara en liten bit lök. Jag tror att jag brukar använda runt 20 g lök….vilket inte ger mer än drygt 1g kh. Det ger bra med smak, i alla fall så att det räcker för mig. Man behöver ju inte äta löksoppa eller så… ;D

    När jag har gjort mina 8-10 portionsgrytor har jag hackat ner en 3-4 medelstora gula lökar.. 😛
    och typ halvkilot ärter på det 😀

    Aha…ja, det kanske är lite i mesta laget. 😮 ;D Fast det beror ju på om man bestämt sig för att hålla sig till en viss nivå eller inte. Jag försöker hålla mig under 5g kolhydrater/dag.

    Jag väger och räknar inte, men jag har dragit ner vad det gäller pasta osv och tittar på baksida osv. men jag kör inte stenhårt på 5%-linjen, känner att jag inte har ork eller ”tid” till det.

    #30336
    Avatarbarbone
    Deltagare

    Jag har också noterat att frysta grönsaker har lägre kolhydratnivå än färska.

    Min teori är att det är tillsatt vätska i de frysta produkterna för att utöka volymen (=blåsa oss konsumenter). Någon annan teori?

    #30324
    Avataralfons
    Deltagare
    Quote:
    Jag har också noterat att frysta grönsaker har lägre kolhydratnivå än färska.

    Min teori är att det är tillsatt vätska i de frysta produkterna för att utöka volymen (=blåsa oss konsumenter). Någon annan teori?

    Mycket klok teori även med fryst fisk

    #30311
    Avataragnetasch
    Deltagare

    Fast fisk glaserar man ju för att hindra den från frysbränna. Behöver man göra så med grönsaker också?

    Jag har precis mailat till Livsmedelsverket o frågat varför det är olika kolhydratinnehåll i färska, frysta eller konserverade grönsaker. Vi får se vad dom svarar.
    Jag tog med konserverade grönsaker också, såg nämligen att dom ofta har ett mycket lägre kh-innehåll än både färska o frysta grönsaker. Morötter innehåller som konserverade bara 4,0g kh/100g mot 8,7g kh/100g i färska. LCHF-tillåtna alltså! Lider man av svår morotsabstinens har man chansen där ;D
    Gröna bönor: konserv 3,0g kh mot färska 4,2 g kh
    Sparris: konserv 0,9g kh mot färska 2,4g kh
    Tomater ska man se upp med: HELA konserverade tomater 2,1g kh mot färska 3,7g kh men KROSSADE tomater innehåller 4,6g kh 😮

    #30319
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Men vad är vitsen att äta konserverade, där kan väl inte finnas en enda ”nyttighet” kvar?? 😉

    #30310
    Avataragnetasch
    Deltagare

    Livet är fullt av överaskningar. Tittar man på konserverade morötter o konserverade tomater är dom faktiskt rikare på järn o kalcium än sina färska motsvarigheter. Utmärkt mat för unga kvinnor alltså. Vitaminhalten verkar dock i gemen vara lägre i konserverat.
    Konserverade morötter o konserverade tomater är alltså samma skrot o korn, varför är det då ingen som köper morötterna medan tomatkross går åt som smör i solsken? ???

    #30337
    AvatarKicks
    Deltagare

    Hur stor skillnad är det på lök och lök då? Jag köpte schalottenlök häromdagen för då behövs ju inte så mycket då dem smakar mer…men dem kanske är värre? :-

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 40 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.