Mamitas matdagbok

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2211
    Mamita
    Deltagare

    Jag har inte alltid varit överviktig, jag gick upp en massa kilo när jag slutade röka för 10-12år sen. Jag har provat en massa olika metoder sen dess, men ingenting har funkat. Vet inte ens om jag kan kalla det jojobanta, eftersom jag bara gått ner 1-2 kilo för varje metod jag provat, eller inget alls, och sen gått upp lika mycket eller mer igen. På viktväktarna gick jag ner 5 kilo tror jag, som jag gick upp igen när jag slutade. På dom här 10-12 åren har jag gått upp 25 kilo totalt.

    För 1½ år sen var jag svårt sjuk och gick ner 10 kilo på ett par veckor. Efter det tänkte jag att nu jäklar ska jag försöka hålla det så, och det var då jag började nosa på LCHF. I början var det kanske mer GI, men ju mer jag läste desto mer började jag tro på det här tänket. Jag har också alltid varit dålig i magen, vilket nog beror på en medfödd defekt, men jag tror det kan lindras med rätt kost och jag har ju genom åren provat allt annat så kanske LCHF också kunde hjälpa magen lite?
    Fem månader efter jag blev frisk hade jag gått upp dom 10 kilona + 2 till. Jag tog många återfall, men skärpte mej ändå mer och mer dessemellan. Provar mej fram vad som funkar för just mej och tycker jag vet rätt bra nu vad jag vill äta. Jag tror nämligen inte på att äta nåt man inte gillar, att pina i sej nåt bara för att gå ner i vikt – för då kommer man snart att tröttna och jag ser inte det här som nån kur utan mer som ett sätt att leva – med lite kolhydrater och mycket fett.

    Nu har jag förstått att jag är sockerberoende. Jag är på gång att söka hjälp för det, men jag märker ju att LCHF hjälper mej så att sötsuget inte triggas, så det känns jättebra. Men jag går inte ner i vikt. Efter allt skrivande och vägande jag har hållt på med genom livet (p.g.a. provat olika dieter för magen, och sen för att gå ner i vikt) utan några resultat, så har jag nu helt tappat lusten till att hålla på så igen. Jag äter mat som innehåller så lite kh som möjligt och inte mer än 5 kh/100g.

    Idag tex har jag ätit:
    Frukost: Kaffe med 2 droppar sötningsmedel (hermesetas), kokosfett och grädde. Stekt strömming med majonäs och en liten bit brie.
    Förmiddagskaffe på jobbet: Kaffe med grädde, 2 droppar Hermesetas. Ett litet linfröbröd (LCHF) med mycket bregott och ost.
    Lunch: 2 st SSS fakir-biffar + en klick tzatziki gjord på smetana.
    Eftermiddagskaffe med grädde.
    Middags: Kyckling med majonäs

    Kvällarna är svårast för mej, men om jag blir riktigt sugen kan jag ta lite bregott på smörkniven och suga på. Och kolsyrat vatten som jag blivit galen i nu!

    Jag tycker inte alls att jag blir så mycket mera mätt nu som alla pratar om, portioneran är kanske lite mindre bara, men jag blir lika fort hungrig nu som förut och jag äter tills jag blir mätt.

    Kaffet är ett problem, jag har provat alla varianter, men måste jag sluta med det lilla sötningsmedel jag nu tar så vill jag åtminstone ha mycket grädde i istället. Nu när jag inte går ner i vikt säger ju många att man ska vara försiktig med med mejerierna, men då vet jag inte hur jag ska göra med kaffet?!

    Jag är också väldigt förtjust i grönsaker och äter nog nån liten grönsak varje dag även om det inte blir mycket. Men även när jag inte ätit en enda grönsak står vågen stilla. Om jag räknar från oktober har jag nu gått ner 4 kilo, och det gjorde jag dom första fem dagarna. Sen tog jag mej ett återfall vid nyår, gick upp två kilo direkt, men dom har jag gått ner igen. Jag kämpar på här, har förändrat väldigt mycket i min kost och jag tycker att mår bättre, och sötsuget känner jag sällan av och det är mera hanterligt nu. Mitt mående går upp och ner på grund av deta, ibland känner jag mej så misslyckad som inte går ner, ibland känner jag mej duktig som lyckas hålla den här kosten så strikt som jag ändå gör (förutom kaffet då).
    Just nu känns det jävligt tungt och jag funderar ibland på att ge upp. Men jag vill verkligen inte ha tillbak sötsuget, så vad jag då skulle äta vet jag inte. Jag fortsätter, jag mår ju ändå bra på det här.

    #35627
    alfons
    Deltagare

    Duktigt av dig att inte ge upp välkommen förästen glömnde jag säga. Ja det är nog lite väl mycket mjölkprodukter men ta du det i kaffet och skippa resten. Sedan är det så att du har en sönerbantad kropp den är van vid svält . Om du prövar att äta mer naturligt fett alltså fett kött och fet fisk ska du se att det går bra ge inte upp.

    #35622
    Vodo
    Deltagare

    Jag tycker du ska lägga in ditt matinnehåll på min mat och kolla hur du ligger till i energiprocent och kalorier! Inte kul att behöva väga och räkna på LCHF med det kan vara bra att se hur man faktiskt äter. Finns billiga plastvågar, eller om du har en bakvåg.

    #35628
    MIXA
    Deltagare

    Välkommen, hoppas att detta kommer passa dig! 🙂

    #35625
    Mamita
    Deltagare

    Tack för alla svar!
    Jag har en bra våg och väger en del, men jag var in på minmat och tyckte det var krångligt, eller så förstod jag inte hur man skulle göra helt enkelt. Jag förstod det som att man måste lägga in varenda liten sak man åt + näringsvärdet för det, men det var ju det jag ville ha hjälp med att räkna ut! Det var ett tag sen jag var in där nu, jag kanske ska kolla igen och se om jag missuppfattade nåt.

    Jag har tänkt just det, att ta grädde i kaffet och skippa resten, tzatziki med smetana idag tex är ju inte så ofta, men gräddskvättar lite här och där blir det nog, älskar såser! Men imorron blir det stekt fisk med räkor och två salladsblad (annars blir det för lite tror jag, och jag älskar grönsaker som sagt) men inga mejerier då, utöver i kaffet då. Just nu har jag ätit mej lite trött på ägg, annars blir det mycket ägg i alla former.

    #35630
    evelinas
    Deltagare

    NÄr du gått in på minmat.se och är där du ska välja mojs på flikarna så tar du på livsmedelsverket bla bla bla.. 😛 där finns det mesta! 😀
    Lycka till!

    #35624
    Mamita
    Deltagare

    nu förstår jag inte alls, ”mojs” på flikarna? Livsmedelsverket?
    När jag går in finns det fyra flikar: Dagens intag, Min mat, Guide och FAQ. Hur menar du?

    #35621
    Vodo
    Deltagare

    du byter till livsmedelsverket under Kategorier 🙂

    #35629
    evelinas
    Deltagare

    Du går in på dagens intag och där står det kategorier o där går du in på livsmedelsverket (SLVv081007) och då kmr det upp massor av olika livsmedel under 🙂

    #35626
    mctrollet
    Deltagare

    Prova kryddsmör till maten (istället för grädde)…

    #35623
    goamarie
    Deltagare

    jag använde http://www.matdagboken.se istället. jag tycker den är enklare. visar både gram av fett, protein och kollisar + %satsen 🙂

    + att det är forum och blogg och lite annat där 🙂

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.