Matdagbok för att hålla koll på mig själv!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 642 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1526
    lousiie
    Deltagare

    Igår var första dagen med lchf och tror att det kan vara en bra ide att skriva dagbok så man har lite koll! Räknade nämligen ut mitt BMI häromdagen, och det hamnade på nätta 33 vilket även kallas fetma. Så nu ska kilona bort! Väger i dagsläget c.a 97 kg och ska ner till 70-75.

    Måndagen den 3/1
    Frukost: ett ägg och majonäs, 3 skivor bacon och 40% gräddost med gurka, avocado
    lunch: parmaskinka och mozzarella, turkisk yougurt och sallad
    mellis: 8 mandlar och turkisk yougurt
    middag: köttbullar med bea, avocado, ägg

    Säg gärna till om det är något som jag stoppar i mig som verkar konstigt, är ju som sagt ny med lchf 😀

    Men nu jävlar säger jag bara! Ska bli så skönt att gå ner i vikt och är så otroligt peppad!

    #22652
    mctrollet
    Deltagare

    Ser bra ut, kanske lite mycket yoggi;) Välkommen och lyck till!

    #22945
    lousiie
    Deltagare

    Tack! Du har nog rätt ang. yogurten. Men har hört att kesella 1% inte har några kolhydrater, jämfört med kesella 10 % fett har 3.5 g per 100 g. Vilken tror du är bäst ??? Eller någon annan som vet?

    #22651
    mctrollet
    Deltagare

    jag tror creme fraishe eller smetana;)

    #22522
    elinos
    Deltagare

    Jag tror också på creme fraishe ( smetana har jag aldrig testat men litar på mctrollet 😉 ) Testa och se, går det segt eller står still så släng in allt i ett matprogram och se värderna. Det optimala är 20-25 % protein 70-75 % fett och 0-5 % kolhydrater. Vissa behöver inte bry sig om det där alls och vissa, som jag, måste följa det för att vågen ska minska 🙂 Men det märker du 🙂

    #22944
    lousiie
    Deltagare

    tisag 4/1
    frukost: 2 kokta ägg m. majonäs, 2 skivor bacon, 5 skivor gräddost 40% samt 5 skivor gurka
    lunch: omelett gjord på 2 ägg, grädde salt och peppar. 4 skivor brieost på(0kh)
    mellanmål: 0,5 dl creme fraiche och 5 blåbär
    middag: 150 g ugnsbakad lax i grädde m. purjolök o andra örter. smörstekt sparris, örtgårdssås baserad på cremefraiche och majonäs.

    Kvällsfika: 10 skivor gräddost(0kh) med smör på(bregott), 10 skivor gurka, 200 g cocktailtomater

    ujujuj ingen bra dag detta. har räknat ut hur mycket kh genom en app i iPhone och låg efter hälften av dagen på 5 kh. åt sedan kanske lite för mycket grönsaker och sås. slutade på totalt 22 kh vilket jag anser är för högt. den stora boven var mina cocktailtomater. Blev så jäkla sötsugen så ville bara ha något i munnen. Sedan tror jag kanske att jag åt lite för lite protein till middag, annars hade jag kanske inte behövt äta ostskivorna och smöret…

    smetana har jag hört talas lite om innan, verkar spännande så det ska testas i veckan! Förresten, behöver man steka baconet i smör eller kan man använda fettet som blir utav baconet själv? (vad är bäst)

    #22650
    mctrollet
    Deltagare

    Jag steker ofta i bacconfettet… bäst – ingen aning, men det blir bara en panna att diska;)

    #22943
    lousiie
    Deltagare

    Onsdag 5/1

    Frukost: 2 kokta ägg med majonäs, 3 skivor bacon, ostskivor med smör och gurka.
    Lunch: 1 oopsie med mycket smör, sallad, gurka samt majonäs, en halv burk tonfisk (Mycket mättande lunch, ny favvo!)
    Mellanmål: 1 kokt ägg med majonäs, halv burk tonfisk
    middag: 150 g lax, purjolök, dressing på majonäs och cf, 3 st sparrisar
    ”sent mellanmål”(kom hem från jobbet 22.45): 1 kokt ägg, 4 skivor ost med smör

    #22942
    lousiie
    Deltagare

    Torsdag 6/1
    Frukost: 2 skivor bacon, 2 ägg m. majonäs, ostskivor med gurka och smör
    lunch: ett oopsie bröd med mycket smör, majonäs samt 4 skivor gurka och lite salladsblad
    mellis: 5 skivor ost, en liten bit brie, en halv skiva med parmaskinka
    middag: fläskfilé, bea, blomkålsmos samt en liten klick kryddsmör

    har inte riktigt räknat kolhydrater idag, men känner på mig att det är mer kolhydrater idag än igår då jag höll mig under 10. Måste bli bättre på att exakt räkna ut vad jag äter men de e ju lite jobbigt när man liksom häller i en skvätt med grädde i blomkålsmoset, men får väl helt enkelt väga förpackningen innan och efter jag hällt i lite:)

    Idag beklagade jag mig lite för min arbetskollega, då jag inte längre kan äta smågodis längre under ex. helgen. Det har tidigare varit mig grej;) Men eftersom vi båda jobbar i en delikatessdisk(”chark”) kom hon på en ide: vi la in en tunn skiva med parmaskinka i ugnen: 200 grader i 5-6 min. Blev som chips om inte ännu godare!! Hur gott som helst. Och eftersom parma bara har salt som innehåll då det är enbart det som konserverar skinkan så är det väl inte några kolhydrater i det??? Som sagt, gissa vem som skall äta skinkchips i helgen:)

    #22649
    mctrollet
    Deltagare

    gott!! jag har precis ätit ”vilt chips”, torkat kött… gott=))

    #22941
    lousiie
    Deltagare

    Riktigt gott är sådant, speciellt när man vet att det inte är onyttigt! 🙂

    #22940
    lousiie
    Deltagare

    Fredag 7/1

    frukost: 2 kokta ägg med majonäs, en oopsie med smör, gurka samt majonäs. en skiva ost
    lunch: en oopsie med smör, baconröra innehållandes ett halvt pkt bacon, 1 dl creme fraiche salt peppar
    mellanmål: ett kokt ägg med 1 tsk majonäs, en halv burk avrunnen tonfisk i olja
    middag: fläskfile, blomkålsmos, bea lite kryddsmör
    efterätt: 3 små skinkchips

    har inte orkat räkna ut exakt hur många kh jag ätit idag, men ligger nog runt 12 kh.

    Jobbigt med första fredagen (i hela mitt liv…??) som jag inte kan äta mitt älskade smågodis:(

    #22648
    mctrollet
    Deltagare

    Snart saknar du det inte

    #22939
    lousiie
    Deltagare

    Lördag 8/1
    frukost: 2 kokta ägg m. majonäs, 2 skivor bacon.
    mellanmål: ostskivor med smör
    sen lunch: lchf ”plättar” ( 3 ägg, 0,5 dl grädde, 1 msk smör) samt vispad grädde till. blev vansinnigt mätt, det var inte gott heller. va ju som omelett! (ser man till receptet så e det ju vad det egentligen är, något jag upptäckte efteråt då det smakade just omelett bara)haha. det gör jag aldrig om igen! behövs nog mjöl osv. egentligen.
    Middag: fläskkotlett med cremefraiche kokta grönsaker
    efterätt: lchf kladdkaka m. grädde

    Hade en väldigt bra förmiddag utan många kolisar. boven idag var väl egentligen efterätten. Absolut inte värt det, fick dåligt samvete efteråt, även om kladdisen enbart innehöll 6 kh/bit. Idag fick jag också veta hur underbara vänner jag har, de hade arrangerat en hel lchf mmiddag till mig då dom vet hur viktigt det betyder för mig just nu med vikten:) Hade tom gått in på internet och letat recept! Enda grejjen var väl att dom hade lagt i morötter i maten, men det gick ju att pilla bort:) Kladdkakan gjorde jag själv, men de var sist gången. alldeles för mastig!

    #22647
    mctrollet
    Deltagare

    det finns pankaksrecept här med fiberhusk eller nåt i… inte provat, men ska=)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 642 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.