MBC – rasade i vikt, sen gått upp?!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6068
    bateman
    Deltagare

    Hej hej! Har ätit enligt LCHF sen i somras och gått ner 13-14 kg. Mår jättebra av kosten, men har ca 10 kg kvar till normalvikt, målet är dock 20 kg till. Har gått väldigt segt på sistone,
    så för två veckor sen fick jag höras om Magic Bullet Coffee så jag tänkte att jag skulle testa det. Tog några dagar för min kropp att reagera på det, men till slut fastnade det och jag
    gick ner ca fyra kg på typ fyra dagar. Från 78 till 74,6. Det sistnämnda vägde jag förra veckan, men sen tog det stopp och nu har jag gått upp ca 8 hg istället! Förstår verkligen inte.
    Trodde bara att det skulle fortsätta rasa. Under helgen och dagarna då jag rasade de där fyra kilona åt jag en köttbit och beasås till, men sen har jag ätit grytor med och annat med grädde i som vanligt.
    Har tagit tag i styrketräningen, men jag tror inte jag har byggt muskler för SÅ mycket har jag inte tränat. Kan det bero på att jag får i mig för mycket mejeriprodukter kanske?
    Blir grädde, creme fraiche och ost till nästan varje maträtt och jag tar en lagom portion. Kör fortfarande med MBC. Yoghurt äter jag ALDRIG.

    Är 1,66 och väger runt 75,4 nu tror jag. Inte vägt mig idag. Om det beror på mejeriprodukterna har jag ju hittat en lösning, men det känns inte som man
    kan äta nån mat som inte innehåller mycket mejerier? Att bara äta kött och beasås varje dag skulle säkert hjälpa till, men det blir ju rätt tjatigt. Vad lagar ni för mat
    för att undvika en stor del mejerier?

    Blir så himla frustrerad, har kämpat så hårt och så får jag värsta bakslaget 🙁

    #91994
    Marcus
    Deltagare

    Om viktuppgången kom i samband med att du började styrketräna har du nog lösningen på gåtan där. Generellt binder man mer vätska då man tränar, och för mig kan det leda till en viktuppgång på iallafall 2 kg om jag har haft uppehåll från träningen ett tag. Den viktuppgången kommer bara på någon dag efter att man börjat träna igen. På sikt kommer säkerligen styrketräningen leda till ökad muskelmassa också. Själv äter jag också en hel del ost och grädde, men jag ska låta det vara osagt om det påverkar min form negativt.

    #92000
    bateman
    Deltagare

    @Marcus 395200 wrote:

    Om viktuppgången kom i samband med att du började styrketräna har du nog lösningen på gåtan där. Generellt binder man mer vätska då man tränar, och för mig kan det leda till en viktuppgång på iallafall 2 kg om jag har haft uppehåll från träningen ett tag. Den viktuppgången kommer bara på någon dag efter att man börjat träna igen. På sikt kommer säkerligen styrketräningen leda till ökad muskelmassa också. Själv äter jag också en hel del ost och grädde, men jag ska låta det vara osagt om det påverkar min form negativt.

    Styrketränade ett tag innan jag började med MBC. Blir inte så ofta, två ggr i veckan om jag har tur (pluggar och har väldigt mycket att göra just nu) och så kör jag några gympapass också ibland.
    Visserligen tränade jag inte nåt på ca en vecka innan MBC.
    Har erfarenhet av att gå upp ett par kg efter ett tag då jag styrketränat som sen försvinner, men känns tveksamt att det beror på det den här gången då
    jag har tränat oregelbundet och inte alls mycket de senaste veckorna.
    Fast du verkar mena att man kan gå upp om man inte tränat på ett tag? Jag varken ser eller känner av denna viktuppgång på kroppen,
    men har lätt för att bli fixerad. Vill bara ner till 70 kg till jul, därför jag kör på
    det här kaffet (eller teet som jag kör på). Okej! Grädden och osten har inte varit några problem förut för mig. Jag ska försöka att inte stirra mig blind på vikten,
    utan jag ska fortsätta köra på så kanske det släpper
    så småningom. Tack för ditt svar, känns lite bättre nu:)

    #92002
    Limp
    Deltagare

    Att gå ner mycket på några få dagar är nog bara vätska som fylls på lika snabbt. Fettförbränning däremot är en långsam process och kan också variera från vecka till vecka. Därför är mitt råd för att slippa bli besviken, att låta processen ta sin tid utan något specifikt måldatum. Istället satsar man på bestående förändring i sitt intag och njutar av välmåendet under tiden.

    #91995
    Marcus
    Deltagare

    Det är speciellt då man inte tränat på ett tag som man brukar gå upp i vikt (främst vätska) då man rullar igång träningen igen.

    Jag håller med Limp om att det ofta är klokt att låta saker och ting ta sin tid och inte stressa över vikten. Jag kan i princip garantera att om du följer en LCHF diet och kör styrketräning kommer kroppskompositionen förändras till det bättre(enl mig).

    #91998
    Pygmepuff
    Deltagare

    har du testat att mäta dig? kan ju mkt väl vara så att du fått muskler och minskat i omfång 🙂
    Jag skulle oxå vilja ha bra tips på att undvika mejerier i maten. Försöker med kryddsmör ibland men det är ju så gott med en krämig sås gjord på smetana 🙂 + att jag fan inte lyckats sluta med grädde i kaffet. Försökte med mbc men tyckte det smakade surt kaffe bara :/

    #91996
    Marcus
    Deltagare

    Jag undrar varför så många dömer ut mejeriprodukter. Speciellt de feta, typ grädde och ost kan jag inte se någon logisk anledning till att de skulle vara dåliga.

    #92003
    Limp
    Deltagare

    Vi är ju minst tre kategorier LCHF:are om vi bortser de som är kommersiella. De som a) bantar, de som är b) normalviktiga med sund synsätt på mat och de som c) försöker återvinna hälsan. Jag skulle tro att olika personer har därmed också olika anledingar. Jag tillhör grupperna c) och a) i just den ordningen och känner att så länge jag är på väg till lägre vikt och förhoppningsvis bättre hälsa, vill jag undvika alla möjliga hinder och stopp i utvecklingen. Mjölkprodukterna sänker nämligen mitt nominella fettintag, ökar proteinerna och gör mig litet extra hungrig. När jag nått fram, så ser jag inga problem att återinföra t.ex mjölkprodukter i mitt fortsatta LCHF-liv. Då behöver jag nog inte längre bry mig om viktnedgång och kaloriunderskott.

    #91997
    Marcus
    Deltagare

    Limp, dina åsikter är helt i linje med vad jag brukar säga. Jag tillhör främst kategori b, fast jag vill optimera prestationsförmåga också. 🙂 Sen skulle nog inte alla hålla med om att mina kostvanor är sunda. 🙂 Vidare gillar jag att du utvecklar varför du inte tycker att mejeriprodukter inte passar i ditt nuvarande upplägg. Däremot känns det som att grädde innehåller rätt lite proteiner i förhållande till energimängd? Vissa ostar däremot innehåller ju rejält med protein.

    #92001
    Slacktivisten
    Deltagare

    a och c. Jag har fläsk att bränna bort och ett blodsocker som behöver hållas på plats. Jag är inne på att reducera mjölkprodukter ett tag framåt för syftet a.

    Mat man blir frisk av borde rent logiskt vara sunt men det är ju inte så säkert. Frågan är vad som är minst farligt att äta.

    #91999
    Pygmepuff
    Deltagare

    det är nog mest att jag dricker i mig energi från grädden i kaffet och får i mig för mkt kolisar + att jag blir lite ”sötsugen”. Mest sugen på nåt, behöver inte vara sött. Jag kan ju kontrollera det men det är ändå jobbigt. Helst vill jag ha mer grädde. Skulle kunna dricka grädde rakt upp och ner, haha 😛
    Dock är jag ju normalviktig nu men efter att jag slutade amma så smög det sig på nåt litet kilo sådär 😛

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.