Min mat- tacksam för lite feedback!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 249 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4051
    poppiloppan
    Deltagare

    Hej alla LCHF-proffs därute!

    Har sedan sex dagar tillbaka ätit enligt LCHF och tänkte nu försöka lägga in mina måltider här. Skulle vara så himla tacksamt och värdefullt med lite feedback och så klart tips och råd. Är som sagt ny på det här och håller fortfarande på att lära mig tips och trix för att få ihop det hela. Är lite orolig över att jag tycks äta så mycket mer och oftare än alla andra! Vet att det kan vara så i början, men vad tror ni? Kan väl nämna att jag under dessa dagar tappat drygt ett kilo (som förvisso med säkerhet är vatten…)

    I alla fall, här kommer maten för några dagar tillbaka:

    Lördag

    Frukost: Äggröra på två ägg, 3 skivor bacon.

    Mellis: 1 babybel (ost)

    Lunch: Laxfilé med créme fraice.

    Mellis: 1 avokado

    Middag: Hamburgare från BK utan bröd, extra bea. (Det bästa jag kom på av allt dåligt, var tvungen att hitta något på centralen att snabbt ta med på tåget)

    Söndag

    Frukost: Äggröra på 1 ägg, 3 skivor bacon

    Lunch: 3 skivor parmaskinka, 0,5 avokado, ca 0.75 dl keso, fetaost.

    Mellis: Kaffe med gräde

    Middag: Tacogratäng (köttfärs med botten på cf+philadelpihia+majonnäs), lite sallad och parmesanchips.

    Snack: Var hungrig och åt ytterligare lite av middagsmaten senare på kvällen.

    Måndag:

    Frukost: 4 hallon, ca 1 msk vispgrädde, några skedar turkisk yoghurt, några skedar naturell yoghurt ca 3,5%. Kaffe m grädde.

    Mellis: 1 kokt ägg

    Lunch: Tacogratäng

    Mellis: 1 babybel, 1 ägg

    Middag: Baconlindad fläskfile, lite isbergssallad, bearnaisesås.

    #62740
    losingsomepounds
    Deltagare

    Hmm.. Behöver du alla de där mellanmålen? Addera lite extra fett (smör) i de andra måltiderna istället så kanske du håller dig längre? 😀

    #62683
    Lillnettan
    Deltagare

    Jag tycker det ser bra ut. 🙂 Visst äter du ofta men jag vet inte om jag tycker det låter som så stora måltider, så det är ingen fara tror jag. 🙂 Fortsätt du som du gör och så får du reglera senare om viktnedgången går dåligt, man får lov att testa sig fram lite i början.

    #62760
    Jori
    Deltagare

    Tycker det ser alldeles utmärkt ut. Du märker vartefter vad som fungerar och inte.
    Lycka till! 🙂

    #62896
    poppiloppan
    Deltagare

    Tack för era svar! Ja, det är ju mellanmålen jag också funderar över. Känns som att det är så mycket jag får i mig, jämfört med när jag tittar på alla andras menyer.

    Nu vägde jag mig i morse och har på sex dagar tappat två kilo! Snacka om peppande, även om jag naturligtvis vet att det mest är vätska. Känner mig också lite mindre svullen över magen och det känns som att en sån här start är det som behövs för att jag ska hålla mig på mattan och köra ännu lite hårdare.

    Mellanmålen ska jag försöka dra in lite på, eller i alla fall försöka dra ut på eller byta ut mot lite mer vatten eller rött te till att börja med. De första dagarna kände jag mig dock så himla hungrig, så det var helt omöjligt att tänka bort det.

    Jag tränar inte något just i nuläget och tänkte att jag ska försöka komma in i detta lite mer före jag snörar på mig löpardojorna igen, men med två små vildingar är det full aktivitet hela dagarna ändå. Känner av en viss trötthet i kroppen bara av barnvagnspromenaden!

    Ska fösöka lägga in min mat här så att jag själv får lite översikt, men också så att ni andra kan få hjälpa mig lite om jag missar nåt. Har just tvingat i mig en frukost bestående av ett kokt ägg och en halv burk makrill. Makrill alltså, det blir nog ingen repris på den, nyttig eller ej 😉

    #62722
    mctrollet
    Deltagare

    Tvinga inte i dej frukost, ät ett större mål lite senare;). Ser fint ut! Jag hade skippat hallon o yoggi till startmål… Stort lycka till!!

    #62895
    poppiloppan
    Deltagare
    Quote:
    Tvinga inte i dej frukost, ät ett större mål lite senare;). Ser fint ut! Jag hade skippat hallon o yoggi till startmål… Stort lycka till!!

    Att jag tvingade mig i morse handlade främst om att jag verkligen inte tyckte om makrillen 🙂 Blir nog inte så många sådana burkar här.

    Yoghurt och hallon ska inte bli någon vana, men jag pallade helt enkelt inte mer ägg och bacon! Tänker att en eller max två frukostar i veckan kan få vara lite lyxigare… (Såvida vikten inte står tvärstill, då blir det hårdare tag.)

    #62894
    poppiloppan
    Deltagare

    Förresten Mctrollet – vilket fantastiskt resultat du fått! Grattis!

    #62721
    mctrollet
    Deltagare

    ja, helt grymt;). Blanda yoggin med smetana när du ska lyxa! =)

    #62893
    poppiloppan
    Deltagare
    Quote:
    ja, helt grymt;). Blanda yoggin med smetana när du ska lyxa! =)

    Just det, smetana har jag sett skrivet här och var i forumet. Ligger på inköpslistan 🙂

    Dagens mat kan sammanfattas i:

    Frukost: 50 g makrillfilé konserv i tomatsås, 1 ägg, kaffe med 0,5 tsk kokosfett & en skvätt grädde

    Mellis: 0,5 avokado (hungrig tyvärr)

    Lunch: två stekta ägg, 5 g smör, en skiva skinka, en stor skiva ost,ca 5 g bregott.

    Middag: Broccoligratäng (broccoli, bacon, grädde, boursin, äggula)

    Drack ett par koppar kaffe till med en skvätt grädde i varje.

    Lade in hela dagens mat i minmat.net och var ganska noga med att väga det mesta under dagen. Enligt den uträkningen har jag ätit 1670 kcal. Procentfördelningen fett/protein/kolhydrater var 81/17/2. Kan det verkligen stämma? Känns som att jag borde fått i mig mer kolhydrater med tanke på broccolin? Eller det kanske inte blir så mycket i en portion gratäng med 125 g broccoli per person?

    Har känt mig rätt yr under dagen och haft lite hjärtklappning samt huvudvärk. Gräsklippning och lekparksbesök kändes totalt utmattande, men jag hoppas att det är sånt som blir bättre med tiden!

    #62752
    war
    Deltagare

    Bara omställningsbesvär och det blir bättre

    #62720
    mctrollet
    Deltagare

    Ser ju kanon ut!! Och ja, det går över=)

    #62892
    poppiloppan
    Deltagare

    En veckas LCHF-kost – 2,5 kilo ner i vikt! ALDRIG har jag gått ner så här snabbt, inte med pulver, kålsoppa, rikshospitalets svältkur, viktväktarna.

    Jag är såld! Förvisso har jag knappt orkat följa andra ”metoder” en hel vecka, utan hungern har gjort mig galen, men nu mår jag ju förutom omställningsbesvären jättebra. Jag hade nog tänkt att det med lite tur kunde bli ett kilo i veckan, men denna rivstart är ju sååå peppande. Förstår att tempot säkert avtar drastiskt ju närmre målvikt man kommer, men jag är verkligen så glad över att jag bestämde mig för att göra detta här och nu. Undrar snarare varför jag inte börjat tidigare. Försöker nu hålla mig ifrån att ringa alla jag känner och försöka övertala dem att hänga på 😉 Det skulle kanske tas som en förolämpning…

    Tack för era kommentarer, det är jätteuppskattat!

    War – läste din tråd, OMG (!!) vilket resultat och rekordtid! Inspirerande recept dessutom, kommer lusläsa hela din tråd!

    #62743
    Ullisf
    Deltagare

    Grattis till förlusten ;0)

    #62751
    war
    Deltagare

    Tack poppiloppan, ta dock mina resultat och min mat med en nypa salt, jag är ju rätt ny på det här jag med och det som funkar för mig kanske inte funkar för alla.
    Jag är dock mätt och lycklig.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 249 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.