Min resa mot målet, start 110912

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Författare
    Jenny_N79
    Deltagare

Ja den rätten är supergod! Jag skippade svampen jag med, fast det berodde mest på att jag inte hade nån 😉

Idag ser matintaget ut som följande:
    Frukost: 2 ägg med majonnäs
    Lunch: Köttfärsbiffar med dressing och coleslaw
    Mellanmål: 2 ostrullar m bregott
    Middag: Laxbiffar med räkcreme (så enormt gott) och coleslaw
    Kvällsmål: 3 finn crisp m bregott och brieost

Det är riktigt mumsigt det här, men det är lite svårt hur man ska tänka med barnen. Kan jag bara agera som tidigare och låta dem äta sig mätta eller ska jag skippa potatis, pasta och ris till dem med. Har två gossar på 4 och 1,5 år. De är ganska duktiga på att äta men de är ganska ojämna.

Jag har läst om omställningsbesvären så jag är förberedd på dem. Det är skönt att veta att de verkar gå över!
    Upplevda fördelar efter 3 dagar:
    Mätt hela tiden
    Känner mig mindre fet i ansiktet och händerna känns mjukare. Är det ens möjligt redan?
    Magen känns mer i balans redan
    Kaffe med grädde 😀

Jenny_N79
    Deltagare

Nu är jag redan inne på dag fyra. Det har gått bra även idag:
    Frukost: ”ostbröd” med bregott och prästost kaffe m grädde
    Lunch: 2 chorizokorvar med hemgjord gurkmajonnäs, tomat
    Middag: Kyckling m mangochutney från 56kilo.se, underbart gott. Kanske lite mycket kolhydrater men det bjuder jag på!
    Kvällsmål: Kaffe m grädde, lite ostrullar m bregott och några nötter.

Även om jag vet vad jag bör och inte bör äta, så har jag ändå svårt att veta vilken nivå jag ska ligga på. Vägde mig idag och vågen visade redan ett minus på drygt ett kilo, så nåt rätt gör jag väl bevisligen iallafall. Det känns i kroppen väldigt tydligt. Jag vill ju leva ett ganska enkelt liv. Skulle gärna äta turk yoghurt m grädde, keso, hallon och frön på till frukost tex men jag vet ju inte om det är ok. Önskar att man hade nån att prata med på allvar liksom. Hur noggrann ska man vara, ska man rata alla varor som har socker med i sin innehållsförteckning, tex alla salamikorvar, eller rökt skinka? Hur strikt ska man vara? Eller är det bara att prova sig fram. Så länge man inte känner ett sug så är det helt ok eller?

Har lite små funderingar på att anmäla mig till en kurs om LCHF. Monique som är lite känd i LCHF-världen bor ju här i samma stad som mig. Hon anordnar kurser, kanske skulle söka dit!?!

Idag har jag varit och styrketränat också. Det gick jättebra. Trodde att det skulle kännas så tungt men det gick jättebra. Och det var skönt!
    Väldigt tacksam för lite feedback på detta inlägg!

mctrollet
    Deltagare

Alltså, allt det där måste man ju välja själv… jag äter korvar med lite socker i, om den står typ sist i innehållsförteckningen… yoghurt på morgonen kan jag inte rekomendera då du bör starta dagen med nåt fett… Kör på ett tag och skriv mycket här så ska du se att det klarnar=). Du verkar ju iaf tappa kilon;) Lycka till!

Jenny_N79
    Deltagare

Härlig lördag! Underbart väder och jag är ledig! Idag ska jag ut och utforska affärerna. Måste hitta lite saker att baka av. Mannen är väldigt sugen på nån brödersättning så jag måste hitta lite grejer till det. Recept finns det gott om så det är bara att dra igång och exprimentera. Största fördelen med LCHF-bröd är ju att det inte behöver jäsa så det är ju ganska snabbt gjort.
    Igår kväll hade jag pysselkväll. 4 tjejer kom över och jag bjöd på min första LCHF-middag. Tror att de var positivt överraskade! En av mina vänner håller på LCHF-fast inte hela tiden, och en funderar på att börja.
    Jag bjöd på tacopaj, ett recpet från 56kilo.se men med philadelphiaost i botten istället för ägg. Till efterrätt hade jag gjort en vaniljparfait från Anna Halléns bok LCHF husmanskost. Den var riktigt god, kanske inte i sig men när man hade hallonsås till så blev det underbart.
    Det bästa av allt var nog att efteråt kände jag mig riktigt riktigt mätt, men ändå inte däst. Satt hela kvällen i soffan med en skön känsla i kroppen jämfört med hur det brukar vara efter en bjudning då man sitter och har magen i fyra hörn.
    Är mycket nöjd med kvällen!

Gårdagens mat:
    Frukost: 2 ägg m majonnäs, 2 skinkrullar med philadelphiaost i
    Lunch: rester från kyckling mango chutney
    Mellis: kaffe och grädde
    Middag: tacopaj m sallad på tomat, gurka, tomat och paprika, feta och oliver, vaniljparfait m hallonsås och 2 rutor mörk choklad

Dagens frukost: omelett på 2 ägg, grädde och lite ost, 1/2 paket bacon= mätt. Kaffet blev lite blaskigt då jag glömde ha i pulver i bryggaren. Får göra ett nytt försök när jag vaknat till ordentligt.

I eftermiddag ska jag försöka komma ut på en springtur, hoppas vädret och motivationen hänger i !

poppiloppan
    Deltagare

Vilken skön fredagkväll och lördagen låter lika lovande 🙂

Jag har bakat både pones, oopsies och lchf-limpa och alla tre känns som bra alternativ till bröd. Har inte vant mig vid att bara äta pålägg nämligen. Äter det inte varje dag, men kanske någon gång i veckan. LCHF-brödet skar jag i tunna skivor och frös in – supersmidigt att plocka fram en skiva när det behövs.

Lycka till med löpning och bak!

Jenny_N79
    Deltagare

Det blev ingen löpning igår och inget bak. Jag fick handlat iallafall och det blev väldigt dyrt. Känns som att den här dieten kommer göra ett stort hål i plånboken. Eller är det bara nu i början det är så.
    Karlstad (som jag bor i) är ingen bra stad för en LCHFare, inget utbud nånstans som det verkar.

Gårdagens mat:
    Frukost: Omelett m bacon
    Lunch: Karrékotlett m beasås, oliver och tomater
    Middag: Kokospannkakor m grädde och hallon. Det var supergott tycker jag!
    Kvällsmål: jordnötter (okänd mängd men inget frosseri) och en avokado.

Idag känner jag mig riktigt nere och sur. Är det vanligt? Jag känner bara motstånd överallt ifrån. Barnen vill inte äta det jag lagar, och bara klagar, mannen försöker ju med detta men han har svårare övergångsbesvär än mig och saknar sockret mer än mig. Jag har sett möjligheterna istället för nackdelarna. Men det är svårt när omgivningen inte är på samma spår.

Ikväll ska vi bjuda min mamma på mat. Det får nog bli fläskfilé m beasås, ugnsrostade grönsaker och coleslaw. Vet inte om jag kan äta efterrätt även idag men eftersom hon fyller år så ska det väl vara nåt smaskigt, funderar på pannacotta.

Hoppas denna dag blir bättre för den kommer bli lång om jag fortsätter må såhär…

mctrollet
    Deltagare

Hmm… låter lite motigt… skicka ut barnen en stund med pappa och ta en powernapp;)

Jenny_N79
    Deltagare

Gårdagen blev bättre! Hemskt när man är på riktigt kasst humör. När mannen kom hem runt kl 13 (han jobbade natt och sov kvar på jobbet), så åkte jag iväg till gymmet och körde ett tag. Upplever mig själv som starkare och med mer ork nu sedan jag började med denna kosten. Vet inte om det stämmer eller om det bara var igår!
    Gårdagens mat:
    Frukost: kokospannkakor m smör och ost (det var jättegott tycker jag)
    Lunch: kaffe m grädde, några cashewnötter och 1/2 ölkorv. Inte hungrig alls!
    Middag: Fläskfilé provencal på en bädd av grönsaker istället, m coleslaw, tomat och oliver, efterrätt: Pannacotta m hallon.
    Kvällsmys: Cashewnötter

Idag var det också dags för vägning och mätning. Det känns som att det har hänt saker i kroppen men vågen visade bara 0,2kg ner från förra veckan. Torsdagens glädjevägning på -1,2 var alltså ingen fingervisning alls 🙁 men det är bara att ta nya tag. Midjan hade minskat 0,5cm!
    Jag tror att jag vet var mitt problem ligger. Dels tror jag att jag äter för mycket grädde. Är nästan rädd för att tröttna på det. Sen är det denna kvällsätning som jag ägnar mig åt. Jag är inte hungrig på kvällen, jag är mätt efter middagen, ordentligt också, men ändå, en ostskiva här, lite nötter där, det är INTE bra!
    Denna veckan får det bli nolltolerans efter middagen om jag inte verkligen är hungrig!

mctrollet
    Deltagare

Men det går ju bra, tror kroppen tar lite hipp som happ cm/kilon, men du har ju tappat på båda=)

Jenny_N79
    Deltagare

Gårdagens mat:
    Frukost: kokospannkakor m smör och ost
    lunch: 2 ägg m majonnäs och lite laxost
    middag: frukostkorv m coleslaw och kryddsmör
    kvällsmål: 3 finncrisp m brie och smör

Dagens mat:
    frukost: 2 stekta ägg m baconröra (så enormt gott)
    lunch: frukostkorv m coleslaw
    middag: kycklinglår m smörstekt vitkål
    kvällsmål: 1 ostfralla (56kilo.se) m salami och smör

Igår var jag ute och sprang på kvällen och det gick hur bra som helst. Jag känner mig mycket piggare i kroppen när jag tränar nu än tidigare, det är så härligt! Oftast blir jag helt slut efter bara en kort stund, men nu känns det frestande både innan och under tiden! Så härlig känsla!

En liten utvärdering då:
    Magen mår bättre, inga gaser längre.
    Bättre träningspass
    God mat
    Spännande mat
    Har även provat efterrätter och det funkar med
    Jag gillar det här men har fortfarande inte vant mig vid att handla. Nuförtiden köper man ju litervis med grädde och det känns ju lite konstigt.

Nu ikväll improviserade jag ihop en lunch till mig och mannen för imorgon kväll. Dels strimlade jag vitkål och kokade i buljong istället för spagetti. Till det gjorde jag en köttgryta:
    350g lövbiff i strimlor
    2 msk dijonsenap
    1 msk curry
    1 tsk sambal oelek
    2 vitlöksklyftor
    1 msk soja
    1/2 buljongtärning
    1/2 dl vatten
    Stek lövbiffen, tillsätt alla kryddor och grädden, låt puttra och sedan njut!
    Ser fram emot morgondagen!

Ha en skön fortsatt kväll!
    2dl grädde

Jenny_N79
    Deltagare

Gårdagens mat
    Frukost: 2 ägg och bacontärningar
    Lunch: kokt vitkål och köttgryta
    Mellis: 1/2 ölkorv
    Middag: LCHF-paj (mindre god)
    Efter träning: 1 rejäl skiva brie 33%

Som sagt, blev styrketräning igår, lika skönt som vanligt! Måste hitta ett riktigt program att träna efter, har fastnat lite i utveckligen tycker jag, och eftersom att det märks att musklerna växer och utvecklas så vet jag ju om att jag kan och då gäller det att göra på rätt sätt.

Dagens mat:
    Frukost: 1 burk makrill i tomatsås och en klick majonnäs
    Mellis: 1/2 ölkorv
    Lunch: paj från igår
    Middag: Lax på något sätt, gärna med pesto om jag får bestämma

Jag har fastnat lite i en negativ bana och känner inte just nu att lchf är den njutmetod som jag trodde att det var från början. Men det tar väl ett tag innan jag kommer in i hur jag ska tänka osv. Mitt mål är ju ändå inte att rasa i vikt, men självklart vill jag ju minska. Vågen är just nu som en jojo, 76,3 i måndags, 76,1 i tisdag och 76,8 idag. Visserligen tränade jag sent igår, om det är det som ställer till det, men det känns ju lite tråkigt.

Hur länge ska man ”ge det en chans”?
    Ni som är bra på att räkna, hur dålig är en frukost på
    1dl turk yoghurt
    1dl keso
    1 msk grädde
    lite hallon och nötter?
    Jag är så dålig på att räkna ut sånt där. Detta är en frukost som jag skulle vilja äta några dagar i veckan iallafall. Hur påverkar det mig?
    Tacksam för synpunkter!

Asfridora
    Deltagare

Jag använder mig av sidan nere för att beräkna mitt intag:
    http://www.lchfrecept.com/livsmedel.aspx

På denna sida får du inte bara veta kh, fett, protein och kcal utan även Skaldemans ratio som jag personligen tycker är väldigt användbart!

mctrollet
    Deltagare

bara kh inget fett till frukost låter så där tycker jag;)

Jenny_N79
    Deltagare

Veckans resultat, +1,7kg, något funkar inte som det ska :-[
    Men det har inte varit en så bra helg heller. Jag har inte fuskat men kanske har det varit lite för mycket godsaker som hemgjord pizza, våfflor, chokladkaka, rödvin och räkfrossa osv. Men allt inom lchf, utom kanske just hot shot på lördagsnatten.
    Fredagens mat:
    Frukost: ägg och baconröra
    Lunch: tonfisksallad m viägrettdressing (proppmätt)
    Middag: LCHF-pizza m mandelmjöl i bottnen
    Träning: 30 min jogging

Lördag:
    Våfflor (m kokosfett, mandelmjöl osv) m grädde och lite jordgubbar
    Lunch: pizza igen
    Mellis: brie och salami
    Middag (se ovan)
    Träning: familjegympa och 45min stryketräning

Söndag:
    Frukost: makrill i tomatsås och majonnäs
    Lunch: ceaearsallad från McDonald´s
    Middag: fläskfilé m gräddsås och blomkålsmos (mums vad gott det var)

Dagens mat:
    Frukost: 2 ägg m majonnäs och lite laxost
    Mellis: 2 finncrisp m laxost (kavli bredbar ost)
    Lunch: fläskfilé m blomkålsmos
    Middag: korvstronganoff m vitkål
    Träning: blir styrketräning efter jobbet

Jenny_N79
    Deltagare

Snart har det gått tre veckor på min LCHF-kost. Trots det trista plusset i måndags så har jag inte ballat ur utan hänger kvar på banan.
    Jag blev verkligen riktigt ledsen och besviken på att jag fick ett sånt stort plus. Grejen är väl den att eftersom jag gått ner 27kg redan så vet jag ju om att VV fungerar, men eftersom jag läst så mycket och LCHF och är riktigt övertygad om att det är lösningen på typ alla problem. Men om det skulle innebära att jag nu börjar gå upp igen så blir jag ju jätteledsen.
    Men så började jag leta efter information och då blev jag påmind om kostdoktorns två viktigaste råd:
    1: ha tålamod
    2: ställ undan vågen

Det är ju inte viktigt hur mycket jag väger egentligen, huvudsaken är ju hur byxorna sitter och så länge de sitter bra eller hasar ner så spelar ju vikten ingen roll. Skulle däremot byxorna sitta trängre och trängre så har jag ett problem.
    Det stod ganska utförligt om att man ofta får ett plus i början om man gått på ”svältkost” innan. Så jag betraktar just nu min kropp som att den är i nån sorts reparationsfas.

Hur som helst så tycker jag nog att det går ganska bra för mig. Jag äter god mat och jag snålar inte med fettet. Jag räknar inga kh eller % utan försöker bara äta enligt principen. Har inte en endaste gång dessa tre veckor ätit potatis, socker eller mjöl, utan bara LCHF-godkända saker.
    Jag har bakat brödersättning och jag har bakat en LCHF-efterrätt och jag har druckit lite vin, men det är också allt. Mina frukostar varierar lite. Idag åt jag amerikanska pannkakor m grädde och hallon till frukost och till lunch blev det varmrökt lax med limesås och broccoli.
    Till middag kommer det bli bacon och kantarellpaj.

Något jag märkt är att jag är törstig, men när jag dricker vatten så tar det emot, jag är mätt. Förr kunde jag dricka upp emot 2 liter per dag men nu så tar det emot direkt. Men som sagt, jag är törstig och torr i munnen.

Detta ska nog gå bra, hoppas bara att kroppen snart blir trygg med det här och kan börja släppa ifrån sig lite överflöd, jag kämpar vidare så får vi se vad som händer. På måndag är det dags för iallafall mätning igen och är mätningen riktigt positiv så blir det även vägning.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 48 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.