Min viktresa, pepp!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6122
    Flingan
    Deltagare

    Hej
    Jag är en som sporadiskt testat LCHF med stora framgångar på kort tid, och sen fallit pladask. Jag har börjat tänka att det kanske är motivationen från omgivningen omkring mig som får mig att falla och därför har jag bestämt mig för att starta en dagbok här, hoppas på pepp och tips från er!

    Senast jag började med att ändra min kost var väldigt nyligt, jag startade i januari i år, i nästan en månad höll jag mig strikt och lyckades bli av med 5,5kg. Dock så föll jag återigen i sockerträsket.
    Jag har dock hållt mig undan från pasta, ris, bröd, potatis och liknande för att inte få in det som vana att äta det igen.

    Jag var på utredning för PCO idag, på grund av alla mina onekliga symtom som fick både mig och läkare att misstänka pco-s. Dock så visade det ingenting och det vi kunde komma fram till som största boven till mina symtom är min övervikt. (Jag ska dock göra nya blodprover för att inte missa något, men äggstockarna var då normala)

    Därför har jag nu kommit till insikt, att för att lyckas med att bli av med mina hormonella problem så måste jag bli av med hullet.

    För ca 4 veckor sen började jag träna, jag har nu tränat 3 gånger i veckan sen dess, och jag mår jättebra av det! Dock vet jag ju att träningen inte har så stor effekt på just vikten så kosten känns viktigast. Tänker dock fortsätta träningen för att kanske få en boost, men främst för min almänna hälsa 🙂

    Hoppas ni vill följa mig och stötta mig på min viktresa!
    /Flingan

    Längd: 176cm
    Vikt:
    Januari 2013: 104kg
    Idag: ca 102kg

    Delmål 1: 97kg

    #92502
    Limp
    Deltagare

    Insikten om att viktnedgång kräver ingen motion, är en mycket viktigt kunskap. Motion gör man av andra orsaker och håller man isär begreppen, behöver man inte oroar sig för en ev viktuppgång, när/om man plötsligt inte kan motionera.

    När det handlar om din magplask med kolhydrater, är det där din resa bör börja. Alltså, hur låta bli och hamna i den sitsen ? Mitt råd blir den samma som jag själv tillämpas. Nämligen att lista vilken mat du gillar extra mycket som INTE innehåller kolisar och ät uteslutande det att börja med och så länge du känner att du börjar kunna ta avstånd från frestelserna. Det kan ta månader. Under tiden studerar du näringsvärden och kolhydratmänger för att kunna ta nästa steg med en mer variationsrik mat.

    Jag själv har dock valt äta bara den maten jag älskar och behöver ingen variation. Ägg kan nämligen lagas och ätas på femtioelva olika sätt… bara den egna uppfinningsrikedomen sätter gränserna.

    #92504
    Flingan
    Deltagare

    Jag vet, jag tränar främst för att bli starkare i kroppen, få bättre hållning och för att må psykiskt bättre 🙂

    Problemet med mig är att om mat smakar lika, eller om jag äter samma sak för mycket så tappar jag matlusten helt. Det är ett bra tips men jag känner att det känns svårt att urskilja vilken mat eller vilka råvaror jag gillar bäst. Men det är något jag får försöka fundera på! Tack för tipset 🙂

    Är inne på dag två nu, hittills har det gått väldigt bra, fått i mig minimalt med kolhydrater och har inga övergångsbesvär, kan vara för att mitt uppehåll från lchf var så pass kort. Känner dock ett sug att helatiden ha något i munnen, det har jag dock motstått hittills i alla fall.

    Jag satsar på att inte äta något med någon somhelst sötsmak i minst några veckor, för annars vet jag att jag kommer falla tillbaka, och efter dessa veckor så vet jag av erfarenhet att längtan efter sött kommer att avta något så att det blir hanterbart. Jag försöker bara tänka på framtiden, motivera mig av hur härligt det skulle vara att ha gått ner i vikt till sommaren, och kanske komma i en ny storlek och våga visa mig på stranden, det krävs inte mycket för att jag ska våga det, bara tanken av att gå ner i vikt får mig mer motiverad.

    Det allra svåraste för mig just nu är att få i mig mat överhuvudtaget. Till frukost kan jag inte äta något, jag brukar dricka kaffe på sin höjd med lite grädde och kokosfett, men har aldrig varit någon frukostätare. Motivationen på mat är låg även resten av dagen, och jag får i mig alldeles för lite mat.

    Några tips om hur jag ska lyckas äta mer, förutom kokosfett i kaffet? (känns inte så hållbart med flytande föda, blir så lite näring) Ägg är jag less på, har aldrig gillat omelett, äggröra är okej, och kokt ägg, men det känns tråkigt i längden och det blir för mycket, några tipps på goda äggrätter?

    #92503
    Limp
    Deltagare

    Du behöver inte äta mer. Fortsätt bara äta som du gjort innan, men utan kolhydrater. Dem ersätter du med fett. Det är det enda du behöver göra i början. När du blivit mer varm i kläderna och kan mer om LCHF-teorin, upplägget och råvarorna, är vägen också öppen för nya utmaningar.

    #92505
    Flingan
    Deltagare

    Efter de här kolhydratsveckorna som jag hade så har jag uppenbarligen gått upp mest vattenvikt, för mu försvinner de återfunna kilona jättesnabbt. I januari gick jag ner till 98,5kg,men sen steg jag upp till 102-103 kg, men nu idag väger jag 100,8. Så det är på väg åt rätt håll och jag är inte helt körd som man lätt tänker när man faller pladask.

    Problemet är väl att jag är för lat för att äta, jag äter bara middag och sen så måste jag äta mer på kvällen för att kalorierna inte ska vara nere på svältnivåer. Jag måste lära mig att äta åtminstone lite tidigare på dagen, för då jag äter på kvällen bara så blir min sömn störd. Men det är väl en vanesak mest.

    Fantasin tryter också en massa, och i och med att pengarna ligger lågt nu så blir det mest samma mat varje dag och då försvinner min motivation. men jag tänker vara envis! Pengarna kommer på måndag 😉

    Var på fika hos mormor idag, hon vet att jag inte äter sötsaker, men mormor som hon är så frågar hon alltid ändå, men jag står emot och säger nej 🙂 så lite självdisciplin kanske jag har ändå.

    #92506
    Flingan
    Deltagare

    En vecka har gått sedan nystart, och jag tycker väl det har gått bra, en kväll föll jag för frestelsen, men tog mig själv i nackskinnet och lät mig inte falla totalt. Fick mens i söndags och eftersom att jag går upp flera kilo under mensen är det ingen idé att väga in mig denna vecka :/ testade men skrek lite när jag såg siffrorna på vågen, hehe. Så den ska få stå och samla damm tills nästa vecka.

    Mitt sötsug går inte riktigt över, jag äter väldigt lite kolhydrater, men jag tror att problemet är att jag inte alltid äter när jag är hungrig utan ignorerar det och sen kommer paniksuget då kroppen bara skriker efter kolhydrater, så jag ska försöka att inte ignorera vad kroppen vill utan börja äta när hungern säger till istället. Jag tappar motivationen till och från, men försöker verkligen tänka att det är ju detta jag vill, vill jag bli smal och frisk eller vill jag hellre äta en bulle? Vilket är det viktigaste för mig? Och när sockerdemonerna lugnat sig så blir jag glad av att jag inte gav upp för sötsuget. Men svårt är det.

    #92501
    Countrygirl
    Deltagare

    Vad duktig du är som kämpar på fast det är motigt! Kämpa på, snart kommer du in i det, och förhoppningsvis hittar du något som stillar dit sötsug. Jag kör med zinktabletter…men tycker inte de hjälper….PMS-monstret leder mig så snällt till skafferiet ändå.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.