Monster Low-Carb (3g kolhydrat / 100g)

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #966
    Johan E
    Deltagare

    Hej, har precis börjat detta med LCHF, ska bli intressant att se hur det funkar.

    Jag kör strikt efter 5g/100g innehåll på det jag äter. Jag har inte direkt räknat ihop alla kcal och kolhydrater på det jag äter. Men äter rätt lite.

    Frågan är, kan man äta VAD SOM HELST, så länge det är under 5g/100g kolhydrater?
    T.ex. Monster Low-Carb är ju under 5/g100g, tror det var 1,5g eller 3g. Får man dricka det då utan att störa några LCHF-processer i kroppen?

    Tilläggas ska att jag är inte ute efter nån extrem viktnedgång. Hellre får det gå sakta, men att jag kan äta gott.

    Tack på förhand!!
    /Johan

    #13816
    Maria1963
    Deltagare

    Det är inte bara kolhydrathalten som är viktig. Fettet är viktig, det måste finnas tillräckligt med fett i maten. Så om din monster carb har tillräckligt med fett så är det ok

    #13814
    Peter
    Deltagare

    drick du… o håll koll på vikt.. ja menar.. inte måst eman äta fett bara för att man dricker vatten ?… visserligen innehåller din dricka 3 gram kh så ta en ölkorv tilsammans med den kanske

    #13812
    Franke
    Deltagare

    att stirra sig blind på 5g/100g funkar inte. Vad du bör titta på är den faktiska mängden kolhydrater du får i dig, samt hur många procent av ENERGIN som kommer från kolhydrater.

    Din Monsterdricka innehåller bara 3g/100g socker, men energin som du får från den är 100% kolhydrater då den inte innehåller något fett. Sedan dricker du troligtvis 5dl eller mer; 5*3 = 15g kolhydrat, vilket är skrämmande nära rekommenderat maxintag för riktig LCHF redan där. Och de kolhydraterna ska komma från grönsaker, inte från läsk.

    Tittar du på grädde istället, som också har 3g kh per 100g så äter du högst troligtvis bara 100g eller mindre. Men grädden innehåller även 40g fett per 100g. 40g fett ger 360kcal, 3g kolhydrat ger 12kcal. Detta ger att nästan 97% av energin från grädden kommer från fett, resterande 3% från kolhydrater. Jämför det med Monsters 100% kolhydrater :). Detta är varför du får äta grädde enligt LCHF, men bör undvika sötade drycker. Det är även anledningen till att man inte bör vräka i sig grönsaker trots att de bara innehåller 3g kh /100g. som ett sista exempel kan vi titta på standard-mjölk, som innehåller 3g fett och ca 5g kolhydrat per 100g vätska. Detta ger 27 kcal från fett och strax under 20kcal från kolhydrater. Så energiintaget kommer till ~57% från fett och 43% från kolhydrater. Bätter än Monster, men inte lika bra som grädde, därför bör man hålla mjölkintaget relativt lågt.

    Hoppas jag fått saker att klarna upp lite snarare än att förvirra :).

    #13813
    Peter
    Deltagare

    bra svar.

    #13818
    Jigglypuff
    Deltagare

    Hej
    Jag dricker Monster LoCarb rätt ofta och vill då att någon insatt svarar på vad ni tycker om den måltid jag beskriver.
    En Moster LoCarb 50cl
    270 g kycklongflé
    75g feta ost
    två tomater
    och rikligt med bea.

    Detta är en rätt så vanlig lunch för mig på jobbet.
    Jag jobbar i ett yrle där man hela tiden rör sig fysikt.
    Både lyft och gång.

    #13817
    Jigglypuff
    Deltagare

    Jaja whatever….. 🙁

    #13815
    Lillnettan
    Deltagare

    Monster LoCarb 500 gram = 15 g kh
    Kycklingfilé 0 g
    Fetaost ca 2 g (om det är ICA:s)
    Tomater, normalstora, ca 9 g
    Bea – beror på sort

    Om du vill äta enligt lchf är det alltså en bra idé att skippa drickan, dra ner på tomaterna och se till att välja bea med omsorg. 🙂 Icas egna har 0.5 gram kh per 100 gram och är good. 😛



    Franke: Jag är helt med dig i ditt resonemang och tycker inte heller att den där läsken hör hemma i kosten, men fastnade för frasen ”skrämmande nära rekommenderat maxintag för riktig LCHF” och undrar om du kan förtydliga för en stackars nybörjare. 🙂 Vad är ”riktig” LCHF? Jag trodde att maxintaget av kh var individuellt för var och en som äter lchf? Jag kan utan problem äta upp mot 20 gram kh varje dag och går ändå ner i vikt, men då kanske jag äter någon sorts fusk-lchf? 😉

    Den enda (visserligen omdebatterade, vad jag förstår) definition av lchf som jag känner till är den som lchf-magasinet skrivit om:

    • Max ca 10 gram kolhydrater om dagen = strikt LCHF
    • Max ca 25 gram kolhydrater om dagen (5 E%) = Normal LCHF
    • Max ca 50 gram kolhydrater om dagen (10 E%) = Övre gräns för LCHF
    • 100 gram kolhydrater om dagen (ca 20 E%) = Kolhydratreducerad kost
    • 30 E% kolhydrater om dagen, och däröver = Kolhydratbaserad kost

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.