Motivation och inspiration

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 394 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5333
    HannaLi
    Deltagare

    När jag inte ser ett minus på vågen betyder det ett misslyckande för mig. Det är det enda som räknas. Den 1:a Januari bestämde jag mig för en nystart med Lchf, efter att ha haft en lång paus som resulterade i att jag gick upp de 8 kg som jag faktiskt gick ner med Lchf. Så nytt åt, startade jag med mina 80 kg.
    Nu är vi inne i halva februari och ingenting på vikten har hänt! Jag behöver hjälp, ett mins på vågen för att inte tappa mig själv totalt.
    Visserligen var jag nere på 78 för någon vecka sedan, då bestämde jag mig för att sluta snusa… har även kommit igång med träningen igen, varit ute och sprungit flera gånger, åkt längskidor flera gånger i veckan.. men ändå inget minus. När vågen inte har visat minus på länge är det lättare att fuska, så funkar jag. Ifredags åt jag en macka, igår två kanelbullar. På lördagen blev det mycket grönsaker och allt för mycket mörk choklad. Med fasit i hand så verkar sockerbegäret äga mig, inte tvärtom. Så i det stora hela anser jag mig ha koll, och jag vet vad jag äter och när jag äter för mycket, men absolut inte fullärd. Kanske ska tänka om helt och hållet med vissa delar?

    Så nu behöver jag hjälp och motivation för att inte tappa det lilla som finns kvar och för att komma tillbaka till den disciplinerade, fokuserade tjejen jag en gång var.

    Mitt första mål är 77 kg, -3 kg ska väl inte vara så svårt?

    Så bomba mig med alla era bästa tips på en rejäl kickstart så jag kan lyckas se ett mius för att komma igång igen!

    #82931
    Jannebananen
    Deltagare

    KISS! Keep It Simple Stupid!

    Ät clean mat, kött, fisk, fågel, ägg, majjo, bea… ät mindre! Tror man måste vara ”medveten” hela tiden för att ligga på minus. Ät inte en enda nöt! Var lite tuffare mot dig. Uteslut mejjeriprodukter, ev. även grädde.

    Så! 🙂

    #82954
    krumelur
    Deltagare

    håller med bananen. jag har legat lite på en platå och har sen förra veckan tagit steget till striktare. mina tallrikar är allt annat än roliga just nu, men det är ju inte förevigt utan under en period.
    nu äter jag ägg bacon kött bea ibland CF. sen har jag liten skvätt grädde och kokosfett i kaffet.

    en sak som hjälpt mig är att under en vecka eller två väga varenda gnutta du stoppar i dig och skriva upp.

    #82721
    HannaLi
    Deltagare

    ja det här med att inte köa kötter och grädde tror jag på. ska köra stenhårt på det nu ett tag framöver. ska tuffa till mig, utesluta grädde, cf och likande mejeri och nötter. ska även utesluta grönsakerna i största mån. har en vana att ha en sallad till all mat jag äter.. ska testa det denna vecka och se hur det går, SUPERTACK!!

    #82950
    bimmerboy
    Deltagare

    No offense men om du har bestämt dig för att gå ner och det sedan går trögt då syndar du? Hur tänker du då? Jag är tvärtom tror jag, funkar inte den mängden näring jag trycker i mig rannsakar jag mig själv och letar upp fallgroparna. Det är ju innerst inne bara DU som kan påverka din vikt. Jag tror du egentligen vet hur du skall göra och vet du inte det så föreslår jag att du loggar maten en vecka här med oss så hjälps vi åt. Själv gick jag upp 2 veckor på rad även om det var lite men jag vet hur tufft det är. Åtgärder gjordes och resultat kom.

    Jag ser många som bakar kakor, dricker Lightläsk och hittar andra vägar för att få sitt sötsug stillat. Jag lider inte av sötsug men om man är avhållsam ett par veckor tror jag det avtar, så stryk allt du ev. äter som som klassas som onödigt, typ bullar,dricka och dylikt, ja om du nu äter sådant vill säga.

    DU är ju jätteduktig med motionen, där har jag min akilleshäl även om det inte är den vitala delen i viktminskningen.
    Jag hoppas inte du tar detta fel, det är inget illa ment utan tvärtom!

    #82722
    HannaLi
    Deltagare

    det är precis det här jag behöver höra Bimmerboy, är absolut inte ute och fiskar efter någon form av sympati, snarare tvärtom. någon som säger till, hårt med ärligt!

    Jag vet hur jag ska göra, om jag ransakar mig själv så är det min svaga karaktär och dålig planering som sviker mig. Under de första veckorna jag slutade snusa så började jag dricka lightsaft som ett substitit. tror nog att jag är mer känslig än jag tror, för efter det, då kroppens ”sötsug” fick stillas med denna dryck vill den bara ha mer. Jag måste vara benhåd med mig själv, sluta dalta och ta genvägar. Har fuskat mer än någonsin de senaste veckorna…

    känns redan bättre, idag ska jag planera, god framförhållning och planering är något som gynnar mig, då finns det inga genvägar eller undanflykter att ta till något som inte hör hemma i min kost. ska koka ägg i massor och ta med mig på jobbet, om suget eller hungern kickar in är det bara att äta. Håller även på att läsa på extra mycket, ska samla massa information och planera. Nu går jag ALL IN!

    #82951
    bimmerboy
    Deltagare

    Näe jag tror inte på det där med att vi gullar med varandra och klappar på ryggen och säger det gör inget börja om imorrn så blir det säkert bra. Dålig karaktär har vi alla mer eller mindre annars hade vi inte varit här men det gäller att få kontroll över monstret och mota han redan i dörren. Släng lightsaften och se till att ha gott kallt vatten hemma. Glöm bakverk även om andra i familjen vill ha, det går ju liksom att leva utan, gör klart för dig i god tid vad som skall ätas så det inte blir nödlösningar där man ”accepterar” sidosteg osv.

    Går det inte att sätta ett relativt enkelt mål och när du är där belönar du dig själv med något du gillar och då snackar jag inte något ätbart utan typ sånt som ni brukar gilla, kläder,skor,väskor,smink (skulle jag jag ha förutfattande meningar?? :w00t-smiley: ) Efter det sätter du nästa mål. Första målet kanske skall vara så enkelt som ett totalt sötsaksuppehåll i en vecka?

    Jag sätter en Loka Citron på att du inte klara det, sätter du emot? :vinka:

    #82921
    ulfons
    Deltagare

    Ja helt klart gäller det att bryta gamla invanda mönster, om man vill bli av med sötsuget. Sen klarar vi det på olika sätt.

    #82961
    PetraN
    Deltagare

    En fråga från en nykomling: varför ska du inte äta sallad? Skulle sallad göra att du inte går ner i vikt? Varför?

    #82723
    HannaLi
    Deltagare

    PetraN: ska försöka i största mån den kommande tiden att vara så nära noll kolhydrater som möjligt, ”Nolla”. Grönsaker innehåller ju kolhydrater och jag iaf, äter ganska mycket. typ tomat ca 3,7 k/100. eller paprika ca 4 g k/100. Det är alltså inte så mycket grönt som krävs på sidan av tallriken för att du ska få i din 4-5 kollisar direkt.. så det kan lätt dra i väg när man vill vara så nära nollan som möjligt.

    #82962
    PetraN
    Deltagare

    Det låter extremt!

    #82952
    bimmerboy
    Deltagare

    Men det är inget krav på att vara så extrem, det går utmärkt att ha lite grönt i kosten oxå men man måste tänka på att det lätt springer iväg i KH och mättar förhållandevis dåligt.

    #82959
    apan
    Deltagare

    Det tråkiga med att börja ta bort grädde,cf,sallad,grönsaker är ju att det där som kändes så lyxigt och sunt med lchf blir ju som bortblåst! Jag måste nu försöka att göra det för efter 5 veckor med lchf står vågen ändå still…men nu blir det som vilken bantarkur som helst! SURT!!!

    #82724
    HannaLi
    Deltagare

    men se det som ett test en kortare period. När vikten har stannat så har kroppen vant sig, då behöv det en förändring. Jag ska gå all in och pröva nu i någon vecka, sedan när det kommer igång för mig ska jag sakta pröva mig fram till den nivå jag kan hålla och ändå gå ner i vikt. Ska se det som en motivator!

    Det är väl inte tråkigt med kyckling, ägg, kött, och smör?

    #82953
    bimmerboy
    Deltagare

    Nej det är det inte och det är absolut inte for ever, kommer man igång så kan man börja testa sig fram försiktigt vad som passar just dig.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 394 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.