Mullbär

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5628
    JessicaY
    Deltagare

    Är det någon alls därute som vet ngt om mullbärets kolhydratsvärde?
    Vi har ett helt träd med mullbär och de lockar att ätas med grädde just nu…

    #87219
    imported_Richard
    Deltagare

    @JessicaY 387339 wrote:

    Är det någon alls därute som vet ngt om mullbärets kolhydratsvärde?
    Vi har ett helt träd med mullbär och de lockar att ätas med grädde just nu…

    Det var en bra fråga. De ”källor” jag hittat visar väldigt olika:

    Torkade mullbär har följande näringsinnehåll per 100g: Energivärde 1554 kJ/370 kcal, Protein 12 g, Kolhydrater 68 g, Fett 5 g, Kostfiber 10 g.
    Källa: http://spa.118100.se/kolhydrater+kcal/270503

    17,6 g kolhydrater per 100g.
    Källa: http://www.100gram.se/laroc/mullbar-torkad/22667

    Och i livsmedelsverkets databas verkar det inte finnas alls. Har mullbär några andra namn?

    #87221
    JessicaY
    Deltagare

    @Richard 387349 wrote:

    Det var en bra fråga. De ”källor” jag hittat visar väldigt olika:

    Torkade mullbär har följande näringsinnehåll per 100g: Energivärde 1554 kJ/370 kcal, Protein 12 g, Kolhydrater 68 g, Fett 5 g, Kostfiber 10 g.
    Källa: http://spa.118100.se/kolhydrater+kcal/270503

    17,6 g kolhydrater per 100g.
    Källa: http://www.100gram.se/laroc/mullbar-torkad/22667

    Och i livsmedelsverkets databas verkar det inte finnas alls. Har mullbär några andra namn?

    http://www.wolframalpha.com/entities/foods/mulberry/fx/16/d4/ här hittade jag att det inehåller 14g per 100g eller tyder jag fel då? VAd gäller andra namn vet jag inte, kan bara några av de turkiska namnen för detta bär 🙂

    #87222
    JessicaY
    Deltagare

    Om nu hallon är rätt så ok att äta nån gång o innehåller 19 så borde väl mullbär va ännu mer ok? Så jag kanske kan unna mig några stycken till gräddet imorronkväll? Ny på det här med LCHF 🙂

    #87223
    JessicaY
    Deltagare

    Fast nu babblar jag infon jag hittade var för en cup av bären o inte 100g… gaahhh.. fast det gjorde iofs saken bättre

    #87224
    JessicaY
    Deltagare

    http://www.great-workout.com/nutrition/fruit/mulberry-nutrition-facts.cfm
    Enligt denna källa 4,5g/100g Det är nog mer rätt. Jag kör på det!

    #87220
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Thé är ingen fara. Man får inte i sig något utav det som sitter i bladen ändå, förutom de mikronutrienterna som släpper med.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.