När man nått viktmålet?!

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5958
    Lovica
    Deltagare

    Nu är jag snart där, 1 kg kvar sen är jag i ”mål”. Jag är oerhört stolt över mig själv och väldigt glad över att jag hittade LCHF och att jag vågade testa det. Det har gått smärtfritt och jag har tappat 19 kg. Jag tror jag vill gå ner 4-5 kg till efter mitt mål. Så jag har alltså ett nytt.

    Men det var inte det som var det väsentliga i detta inlägg. Jag vill bara kolla av med er andra som nått era viktmål, hur balanserar ni lchf kosten för att inte tappa mer, men ändå fortsätta leva såhär? Jag vill äta enligt LCHF livet ut, men jag vill inte tappa mer i vikt och heller inte gå upp. Ska jag tillsätta lite fler kolhydrater? Dum fråga kanske, jag borde ju kunna det här efter snart 9 månader. Men jag vet ju egentligen ”bara” hur man tappar vikt..

    Tacksam för lite tips =)

    #91065
    Marcus
    Deltagare

    För det första, gratulerar till ditt uppnådda mål!

    Det finns flera vägar att gå när man nått ”idealvikten”. Ett sätt att balansera viktnedgången är som du nämner att äta lite mer kolhydrater, och således alltså öka energiintaget. Fast, mår man bra av kosthållningen man haft under viktnedgångsperioden i stort så kanske man inte ska göra det, utan snarare äta lite mer fett för att bromsa nedgången. Jag tror det bästa är att man provar sig fram till vad man trivs med, du har ju trots allt som målsättning att hålla denna kosthållning livet ut. Det här kan ju vara ett bra tillfälle att prova lite nya recept som kanske inte är fullt så kolhydratsnåla som de du följt tidigare.

    #91075
    Limp
    Deltagare

    Vi andra är också stolta över dig, bra jobbat !

    Jag föreslår att du fortsätter som innan. LCHF:en kommer balansera själv din vikt till den nivå som är lagom. Eftersom du nått ditt viktmål, fortsätt äta som innan och lev livet… må bra !

    Mina två ören…

    #91064
    Lillnettan
    Deltagare

    Jag skulle antingen ätit lite mer, fast samma mat som du äter nu, eller ökat på kh en aning. När jag nådde målvikt ökade jag på kh genom att äta mer nötter, grönsaker, mejerier, baljväxter och mörk choklad. Funkade bra i mitt fall.

    #91076
    Limp
    Deltagare

    Jag måste ställa en fråga här i mina funderingar, hur jag själv ska möta den dagen jag kanske når mitt eget viktmål.

    Varför skulle man börja plötsligt äta mer ? Man har ju troligen kämpat med anpassning av portionsstiorleken och för att lära sig tolka sin kropp och mätnadskänslorna. Magsäcken har säkerligen också krympt, så varför börja äta mer ? Känns litet som en risk.

    #91070
    Lovica
    Deltagare

    Limp: Jag tror egentligen att min idealvikt är något lägre än min trivselvikt. Är 167cm, tjej och vill väga 72. Borde säkert väga under 60 så jag vill stabilisera vikten och inte gå ner mer, även om LCHF skulle få mig att göra d om du förstår hur jag menar..

    #91072
    Slacktivisten
    Deltagare

    Sätt upp ett nytt mål, BMI under 25. Med din längd är det strax under 70. Sedan kan du låta vikten plana ut och fortsätta äta LCHF som vanligt.

    #91066
    Marcus
    Deltagare

    @Limp 393705 wrote:

    Jag måste ställa en fråga här i mina funderingar, hur jag själv ska möta den dagen jag kanske når mitt eget viktmål.

    Varför skulle man börja plötsligt äta mer ? Man har ju troligen kämpat med anpassning av portionsstiorleken och för att lära sig tolka sin kropp och mätnadskänslorna. Magsäcken har säkerligen också krympt, så varför börja äta mer ? Känns litet som en risk.

    Om man fortsätter äta så att man ligger på energiunderskott kommer man fortsätta gå ned i vikt. Det enda som kan bromsa detta är om aktivitetsnivån eller muskelmassan sjunker så pass att det tidigare matintaget räcker för energibalans, eller om man äter mer naturligtvis.

    #91069
    Pygmepuff
    Deltagare

    jag har fortsatt att äta som vanligt och går inte ner mer, kroppen är nöjd med vad den får. Mår så sjukt bra på lchf så fortsätter 🙂 Kan unna mig lite mera bär, grädde å sånt utan att det känns som att jag hindrar någon viktnedgång eftersom jag nu mer är och förblir normalviktig. Jag pendlar typ 3 kg upp och ner, säkert vätska och vart man befinner sig i menscykeln typ. är 164 och väger 58 i snitt 🙂

    #91071
    Lovica
    Deltagare

    Slacktivisten: Jag vill inte gå ner mer än max 5 kg till (väger då 72) ÄVEN om min idealvikt är lägre. Jag trivs med lite kurvor 😉

    #91073
    Slacktivisten
    Deltagare

    @Lovica 393729 wrote:

    Slacktivisten: Jag vill inte gå ner mer än max 5 kg till (väger då 72) ÄVEN om min idealvikt är lägre. Jag trivs med lite kurvor 😉

    🙂

    Enklast är väl att lägga till lite kolhydrater och ta bort lite fett för att stoppa nedgången. Fortfarande kolhydrater av bra sort, inget bröd eller liknande skräp. Tomat, paprika, vattenmelon etc. Någon frukt.

    #91067
    Marcus
    Deltagare

    @Slacktivisten 393732 wrote:

    🙂

    Enklast är väl att lägga till lite kolhydrater och ta bort lite fett för att stoppa nedgången. Fortfarande kolhydrater av bra sort, inget bröd eller liknande skräp. Tomat, paprika, vattenmelon etc. Någon frukt.

    Intressant att du rekommenderar frukt, har inte det högre glykemiskt index än tex ris, quinoa eller nötter?

    #91074
    Slacktivisten
    Deltagare

    Nja, äpple och apelsin har ganska lågt GI och även GL. Vitt ris har medelhögt GI och högt GL. Bu ska man ju förstås inte vräka i sig frukt bara för det 🙂

    #91068
    Marcus
    Deltagare

    Det har du rätt i, det finns många sorters ris som har ruskigt högt GI! Jag har i princip bara käkat paraboiled, och det är ju åtminstone skapligt jämfört med en del annat. Det var kanske mest vattenmelon jag reagerade på, det är ju rätt snabbt. 🙂

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.