Ni som äter lchf och ändå lyckas ligga under 1500 kcal, hur lyckas ni?

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF Nybörjare Ni som äter lchf och ändå lyckas ligga under 1500 kcal, hur lyckas ni?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Deltagare

Jag vill göra allt rätt nu för att gå ner, och då har jag börjat skriva upp allt jag äter i ett program som räknar ut kalorier, fett, kolisar och protein. Men jag förstår inte hur folk lyckas äta under 1700 kcal på en dag!

Jag får anstränga mej jätte mycket för att ”bara” äta 2000 om dagen med så mycket fett som man äter. Kan skriva vad jag äter en normal dag och vad matdagboken har räknat ut.

Frukost: 3 äggsröra med 50 ml vispgrädde, 3 skivor stekt bacon, 30 ml majonäs
    Kaffe med 50 ml grädde

Enligt programmet 901 (!!!) kcal

Lunch: 1 bit stekt kyckling, 100 g revbensspjäll , 50 g oliver, 15 ml majonäs

30 ml grädde i kaffet

855 kcal för lunchen

Var inte så hungrig så middagen blev 3 skivor salami, 15 g ost och en tsk smör 292 kcal.

Totalt hade jag då typ 2200 kcal och hälften bara till frukost, nästan. Ska jag börja dricka kaffe med mjölk igen tro?

Jag har bara hållt på i en månad ungefär men har inte så mycket övervikt och vill därför vaka kalorierna lite också. Kommer fortsätta med dieten och har Inge bråttom att gå ned mina kilon, men vet inte hur folk äter så lite kalorier på en dag.

Har nån några tips eller förslag?

Deltagare

Hur har du gått ner hittills? Står du stilla på vågen? Har du testat att strunta i att stirra på kaloriintaget och enbart hålla koll på kolhydraterna – hur funkade det för dig?

Jag har förstås ingen koll på hur många kalorier du personligen behöver äta (varifrån har du fått måttet 1500 kalorier?), men om du absolut vill dra ner på kaloriintaget är ett tips att sluta ha grädde i allt. 🙂 Gör äggröran med någon matsked grädde eller bara med vatten och skippa majonnäsen, tex. – fett får du ju ändå från både ägg och baconskivor! Lär dig dricka kaffet svart kanske?

Jag räknar inte kalorier alls och har inte en susning om hur många jag får i mig per dag, utan jag utgår från i första hand ”obehandlade” proteiner, tex. kyckling, fisk, kött, skaldjur osv., i stället för att äta korv, ost, oliver och annat småplock. Kalorier så väl som kolhydrater springer lätt iväg med alla småbitar och småslattar hit och dit. Sen så lägger jag till fett – har som sagt ingen koll på kalorihalten utan på kolhydrathalten – i form av tex. kryddsmör, bearnaise, fetaoströra, creme fraiche-sås etc. och äter tills jag blir mätt. Man behöver ju inte lägga till FÖR mycket fett heller menar jag – som sagt, äter du bacon & ägg så behöver du inte klämma dit grädde och majonnäs också. 🙂

Deltagare

Sa har at jag i borjan (exempel):

Mat 1:

140Gram Bacon gris
    120Gram Ägg stekt

Mat 2:

300Gram Kycklingvinge m skinn

Mat 3:

50Gram Isbergssallat
    75Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen
    15Gram Dressing majonnäs ca 60% fett

Vilket gav 1470 kcal.

Klarade inte av att ata mer nar jag precis hade borjat. Men nu ater jag mer, ligger en bra bit over 2000 kcal/dag.

Deltagare

Det kan vara svårt om du har fasta mattider. Annars gäller att man ska äta när man är hungrig och tills man är ohungrig. Sedan ska det sköta sig ganska självt, då magen gnyr ganska bra då det är dags.

Med fasta mattider så får man anpassa portionssorleken så att man blir hungrig när det är dags.
    Frukosten är den lättaste att anpassa eftersom man har sovit och inte grottat i kylskåpet.

Jag äter till frukost (vardagar iaf) 2 kokta ägg, ½-paket bakon (ca 70g), lite grädde i kaffet och en liten klick Kalles kaviar och ibland liite majonäs, det blir mellan 400 och 500 kCal (ca 1/4 av mitt BMR). Hungern kommer PRICK 5½ timme efter jag ätit frukost, och då är det bara en halvtimme till lunch och den tiden är det inga problem att vänta.

Ska du äta 1500kCal per dag så blir det ett intag på 62,5kCal per timme i snitt, sedan är det bara att räkna hur mycket du ska äta. Att tänka på är att när man sover så förbrukar man mindre med energi och de sista timmarna av sömn kan man gott vara hungrig, för mig gör det att jag vaknar innan klockan ringer. Jag är då riktigt hungrig och det tar bara 7 minuter att fixa kokta ägg och steka ½paket bacon.

Det kan också vara bra att servera på tallrik och inte ha grytor och karrotter där man äter, det gör att det tar emot att ta sig mer, allrahelst om det som var kvar redan ligger i ordning som morgondagens lunch eller för infrysning.
    Det är dessutom lättare att portionera innan smaklökarna har blivit trakterade och därmed förståndet sämre… .

Kanske göra lite för små portioner och kanske stötta med tex ost om man blir hungrig innan det är dags för nästa mål (kanske 1-2 kuber skrattande kossan, räcker nästan 1½ timme för mig).

Och som Lillnettan skriver se upp med grädden, det är lätt att det blir mycket och den är tämligen energirik!
    Ha den bara i kaffet om du blir hungrig, ungefär som ett mellanmål, annars svart.

Deltagare

Ja jag tänkte mer på andra trådar där de säger att de äter lchf och säger ät mer fett hela tiden, för att få igång förbränningen. Jag tror jag gör av med dryga 2300 kcal om dan då jag är kvinna har BMI på 24 och tränar 3-5 ggr i veckan. Men jag överdriver nog med fettet, jag äter mellan 15-30 kolhydrater om dan, då är det ioförsig nästan bara från mejerier då jag sällan äter grönsaker nåt salladsblad eller lite broccoli nångång i veckan, inga nötter eller sånt heller.

Jag har inte gått ner något alls, bara första veckan men det stabiliserade sig. Har inte bråttom vill hellre bli smalare och fastare i cm än i kg. Men är förvirrad över de här med ”ät mer fett” men kalorierna då?

Ska kanske äta mindre ost och grädde, istället smör på men nåt i kaffet måste jag ha,. Har inte vågat testat varken kokosfett i kaffe eller den ökända äggmjölken.

Deltagare

Det här med att man säger ”ät mer fett” betyder att större delen av ditt energiintag ska komma från fett – oavsett om du får i dig 1500 kalorier eller 2500 kalorier om dagen så ska största delen (kommer aldrig ihåg hur mkt det rekommenderas procentuellt) komma från fett. Man säger ofta lite slentrianmässigt ”ät mer fett” men oftast innebär det som jag förstår det inte att man ska äta som man redan gör + lägga till mer fett utan att man ska byta ut något man redan äter mot fett. Det blir ofta ganska små men energitäta måltider, i alla fall för mig.

Försök att hålla dig åtminstone under 20 g kolhydrater om dagen, dra ner på mejeriprodukterna och ät tills du blir mätt, helt enkelt. Bortse från kalorierna i ett par veckor och kolla vad som händer med kroppen. 🙂

Jag testade förresten äggmjölk häromdagen och smaksatte med vanilj…lite som sockerkakssmet fast blaskigare. 😉

Deltagare
    Quote:
    Ja jag tänkte mer på andra trådar där de säger att de äter lchf och säger ät mer fett hela tiden, för att få igång förbränningen. Jag tror jag gör av med dryga 2300 kcal om dan då jag är kvinna har BMI på 24 och tränar 3-5 ggr i veckan. Men jag överdriver nog med fettet, jag äter mellan 15-30 kolhydrater om dan, då är det ioförsig nästan bara från mejerier då jag sällan äter grönsaker nåt salladsblad eller lite broccoli nångång i veckan, inga nötter eller sånt heller.

Jag har inte gått ner något alls, bara första veckan men det stabiliserade sig. Har inte bråttom vill hellre bli smalare och fastare i cm än i kg. Men är förvirrad över de här med ”ät mer fett” men kalorierna då?

Ska kanske äta mindre ost och grädde, istället smör på men nåt i kaffet måste jag ha,. Har inte vågat testat varken kokosfett i kaffe eller den ökända äggmjölken.

Testa att äta smör istället för grädde. Hinner du blir hungrig till lunchen när du äter en sådan stadig frukost eller du kanske har sen lunch?

Till frukost (runt kl 5-6) brukar jag äta 3 stekta ägg med 20g smör vid sidan om och då blir jag hungrig lagom till runt 12

Deltagare

Lunchen är väldigt varierande allt mellan kl 12 och ibland 15. Håller mej egentligen över 6 timmar på frukosten. Jo men de är en bra tanke, ersätta med fett istället för att lägga till. Ja jag ska nog inte vara så rädd för kalorierna, lägger nog upp för mycket på tallriken av gammal vana. Har ätit mig nästan lite för mätt även nu med lchf och då blir de ju mycket kalorier. Ska lusläsa skaldman nu och göra en bra veckosedel och planera in måltiderna. 🙂 eller vet ni någon annan bok som är bra för ej kraftigt överviktig/normalviktig?

Deltagare

Du har precis börjat va?? Jag åt mycket mycket mer i början, innan fettmättnaden… det minskar av sej självt=)))

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.