Ni som kan detta med träning hur ska jag lägga upp det?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3145
    Skold29
    Deltagare

    Med risk för att ha ställt denna fråga på detta forum förut, (kan vara på matdagboken också) så ställer jag den i så fall igen.

    Hur ska jag på bästa sätt lägga upp min träning. Jag vill forma till kroppen, slippa häng och först och främst må bra. Jag har en del maskiner/redskap i källaren.
    Crosstrainer
    motionscykel
    skivstång totalt 25 kg
    Hantlar i olika vikter från 1 – 10 kg
    Viktmachetter för vrister och handleder
    En gymboll, modell större
    Gåstavar och en massa vacker natur,
    Vanlig cykel.

    Hur skulle ni som är experter råda mig att lägga upp min träning med hjälp av detta. Har en viss grundkondis men kan inte på något vis säga att jag är tränad. Vill inte dra på mig skador men träningsvärk har ingen dött av!

    Tacksam för svar
    Angelica

    #48889
    Franke
    Deltagare

    Började med http://www.marksdailyapple.com/primal-blueprint-fitness/ för 2 veckor sen (regga din email bara så får du en kod så du kan ladda hem boken, primal blueprint heter pdfen med träningsprogrammet, och har höga förväntningar. Det är utvecklat för att få väldigt effektiv och skonsam träning på så kort tid som möjligt. Bra mycket roligare än att sitta på träningscykel 2h om dan :).

    #48892
    mctrollet
    Deltagare

    Tack! =)

    #48890
    Franke
    Deltagare

    Äta ”primal” som de nämner, är förövrigt ganska likt lchf, minus mejeriprodukter + lite med frukt och bär.

    #48902
    Marcus
    Deltagare

    Jag skulle kunna ha ett rejält utlägg här, men jag har inte tid i afton. 🙂 Jag kan passa på att ställa en ganska relevant fråga i sammanhanget. Hur mycket tid i veckan ungefär hade du tänkt investera i detta?

    #48888
    qwe
    Deltagare

    Upplägget är ganska enkelt…

    Gör övningar du tycker är kul. Det vinner man på i längden.
    Det är som med mat, gillar man det inte fungerar det inte.

    http://www.exrx.net/Lists/Directory.html <--- övningar och hur man utför dom

    #48910
    Dobe65
    Deltagare

    Hej Angelica,
    Det är i källaren grejerna brukar stå :), det gjorde dom hos mig med. Visst, det blev ibland något sporadiskt träningspass i källaren men inte mer än så.

    Det var först när jag blev medlem på ett stort gym som jag fick ordning på min träning. Och fy fan vilken jävla skillnad det blev. Jag fick en helt underbar instruktör som lade upp ett träningsprogram helt efter mina förutsättningar och sedan lärde mig att träna från grunden.

    Sen gillar jag atmosfären på ett gym. Mängder av moderna maskiner, tv apparater, musik, snygga kroppar, det är en miljö som ger mig en riktig kick. Jag går på gymet så ofta jag kan ca 6 ggr/veckan. Resultaten har kommit mycket fort. Det är något jag verkligen kan rekommendera.

    #48906
    Skold29
    Deltagare
    Quote:
    Jag skulle kunna ha ett rejält utlägg här, men jag har inte tid i afton. 🙂 Jag kan passa på att ställa en ganska relevant fråga i sammanhanget. Hur mycket tid i veckan ungefär hade du tänkt investera i detta?

    ja en relevant tidsplan med familj, jobb, hund och lite annat är väl ca 60 min 4ggr/ vecka ca.

    Quote:
    Hej Angelica,
    Det är i källaren grejerna brukar stå :), det gjorde dom hos mig med. Visst, det blev ibland något sporadiskt träningspass i källaren men inte mer än så.

    Det var först när jag blev medlem på ett stort gym som jag fick ordning på min träning. Och fy fan vilken jävla skillnad det blev. Jag fick en helt underbar instruktör som lade upp ett träningsprogram helt efter mina förutsättningar och sedan lärde mig att träna från grunden.

    Sen gillar jag atmosfären på ett gym. Mängder av moderna maskiner, tv apparater, musik, snygga kroppar, det är en miljö som ger mig en riktig kick. Jag går på gymet så ofta jag kan ca 6 ggr/veckan. Resultaten har kommit mycket fort. Det är något jag verkligen kan rekommendera.

    Ja gym vill jag ju men tror inte jag vågar. Med en 125 kg kropp är jag inte tillräckligt bekväm i detta ännu. vill inte göra mig till åtlöje!

    Angelica

    #48891
    mctrollet
    Deltagare

    Synd att du ser det så, men jag fattar! Stavgång är en nice start! Lycka till vad det än blir=))

    #48903
    evise
    Deltagare
    Quote:
    Ja gym vill jag ju men tror inte jag vågar. Med en 125 kg kropp är jag inte tillräckligt bekväm i detta ännu. vill inte göra mig till åtlöje!

    Angelica

    Vet du, du gör dig inte alls till åtlöje om du går till gymmet! Jag tycker det är bra att alla ska få finnas på ett gym och våga sig dit, inte bara de som redan är vältränade och biffiga.

    #48893
    ulfons
    Deltagare

    Framförallt så kan få hjälp på gymmet, så man gjör rätt när man tränar. Kan vara skillnaden mellan ett bra resultat eller skador som grusar allt. Lycka till och känn att du har allt att vinna på att gå på gymmet.

    #48909
    Dobe65
    Deltagare

    Precis så. På ett gym finns ju alla möjliga människor. Gamla, tjocka, atleter, vardagsmotionärer.
    Jag tycker absolut att du ska försöka övervinna din rädsla mot att gå dit. Alla tycker säkert att det är lite nervöst första gången. På mitt gym ser jag överviktiga människor dagligen. Dom respekteras, dom tillhör ju den kategori som vill göra något åt saken.

    Välj det största gymet på din ort, så kommer du känna att du smälter in i mängden.
    Boka tid med en instruktör och träna första gångerna på dagtid när det inte är så mycket folk där.
    Du kommer bli förvånad över vilken support och backup du kommer få från instruktörerna.
    Kanske är det detta du behöver? 😉

    #48911
    Nadja
    Deltagare

    Jag har tränat ett halv år på gym och älskar det! Resultaten kom ganska snabbt, kanske inte på vågen men mera på centrimetrarna och hur mycket jag orkade!
    Efter ca 4 månader skaffade jag en tränare som lade upp en riktigt bra träningsprogram för mig och då vet man vad man ska göra när man kommer det och blir inte och fundera vad som skulle vara kul idag… Dessutom vet man när man är klar!
    Vad jag kan störa mig på med styrketräning (som man ofta gör på gym) är att istället för att gå ned på vågen, så stannar det eller går upp pga att man bygger muskler(muskler väger mer än fett). JO, det kan vara kul till en början att man får muskler och blir starkare och allt sitter fastare men tillslut så tröttnar man på att inget händer på vågen. Jag försöker köra konditionsträning också men det är så tusans tråkigt och man får så långsamma resultat. (tränar ca 4 gånger 60 minuter i veckan)
    Mitt tips är att om du vill att du ska gå ned i vikt med hjälp av träningen så ska du cykla, gå, springa etc
    men vill du få en snygg och fast kropp och låta lchf sköta jobbet med din våg så ska du styrketräna 😀 Kanske du kan börja hemma och när du känner dig redo så går du till ett gym?!

    Som de andra säger så är det atmosfären som gör det roligt och är man hemma så ”kan man ju istället se på tv och äta en macka”?

    #48901
    Marcus
    Deltagare

    Jag kan inte annat än att instämma med vad många andra här redan skrivit, att våga ta steget till ett gym med bra instruktörer är guld värt, speciellt om man inte har någon större erfarenhet av träning sen tidigare. De flesta kan nog komma igång att jogga, cykla, trampmaskin osv utan hjälp från ”experter”, men att lyfta vikter på ett bra, säkert och effektivt sätt är något annat. Av den anledningen så känns det kanske lite mindre bra om du ska köra igång med hantlar och skivstänger hemma i källaren.

    Jag tycker att om du ska avsätta 4×60 minuter i veckan att du ska köra 2 styrkepass, och 2 konditionspass. 125 kg är ganska mycket, så jogging och liknande blir nog slitit på axlar och leder, därför är det nog bättre med träningscykel eller annat från början innan du blivit lättare. Två välkomponerade gympass i veckan kommer att ge dig förutsättningar för en bra grundstyrka, och en ökad mängd muskler som i min mening gör det enklare att gå ned i fett. Men, som Nadja säger kan ju resultaten på vågen (ren vikt) kanske inte vara lika roliga då man bygger muskelmassa.

    Mitt råd är därför slutligen att du tar kontakt med ett bra gym, och får instruktioner för styrketräning direkt, och sedan kan utnyttja gymmets övriga utrustning för konditionsträning!

    Jag önskar dig lycka till, och om du vill kan jag gärna svara på frågor eller skräddarsy träningsprogram, jag hjälper sedan tidigare ett tvåsiffrigt antal personer med sin träning. Fast, bättre är ju om du kan få instruktioner osv på plats av kunnig personal.

    #48905
    Skold29
    Deltagare

    'tack för ert stöd, ja det får nog bli gymmet. har flera här på orten så jag ska ta mig en runda och besöka dem och se vad de har att erbjuda och hur bemötandet är.. blir ju om inte annat en rejäl promenad om jag går runt till alla på en dag. Pratade med en kompis idag som går på gym och han sa, inte fan kommer någon ha tid att kolla en massa på dig, var och en har fullt upp att överleva sitt eget träningspass istället.

    Kan nog vara så

    Angelica

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.