Ni som tränar..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4934
    LinsLus
    Deltagare

    Jag tränar 5 dagar i veckan just nu, funderar på att öka till 6 dagar. Kör 2x kondition, 2x styrketräning och 1x powerwalk, tänkte börja variera lite mellan dessa dock och eventuellt någon vecka köra 2x powerwalk istället för 2x kondition osv.
    I vilket fall så har jag känt mig lite hypokondrisk och varit orolig för detta med att om eventuella risker finns att man kan pressa hjärtat för hårt med träning. Har ätit LCHF sedan september och slutade träna innan sommaren, och har inte tränat något sedan dess med andra ord. Började i veckan och gick all in det första jag gjorde.

    Sista passet i veckan hade jag en puls på 170 och kände ett lättare tryck över bröstet. Jag förstår inte riktigt hur det är med vilopuls och maxpuls fungerar, men fick sakta ner träningspasset litegrann för att undvika trycket.
    Mätte senare under dagen min vilopuls (efter att jag legat och kopplat av ett tag) som låg runt 80 och mätte även vilopulsen på nytt dagen efter, precis när jag vaknat och hade en vilopuls på 68.

    Är det någon som förstår sig på det här med hur pulsen fungerar och om det är normalt. Kan hög maxpuls orsaka tryck över bröstet eller liknande?
    Är det normalt att ha en puls på 170 vi träning, när man är 19 samt 68 i vilopuls?

    Har inga som helst hjärtfel och inget liknande i släkten heller.

    #75989
    Persko
    Deltagare

    Det där med puls är väldigt individuellt. Beror förutom på dina gener även på ålder, form etc.
    Jag är 46 år och sprang blodomloppet 10 km på 47 minuter förra året. Då hade jag 172 i snittpuls under de minuterna, och det trodde jag aldrig att jag skulle orka med om du hade frågat mig innan. Har en uppskattad maxpuls på ca 190 tror jag. Såg på Tour de ski på TV och där hade en åkare 173 under loppet på ett plant parti, men då snackar vi elitidrottsmän där det finns mer att ge 😀

    Det finns en grundregel som säger att din maxpuls är ca 220 minus ålder. Detta stämmer dock inte på mig, men om det stämmer på dig så skulle du ha ca 200 i maxpuls. Alltså är i så fall 170 en baggis.

    Att känna tryck över bröstet är ju sällan bra och kan hända om du t. ex. Har en förkylning i kroppen.
    Lyssna på kroppen och försök lära dig dina egna förutsättningar. Pulsträning är både kul och effektivt. Googla på det så kan du läsa på hur det funkar.

    Avslutningsvis; det är helt normala pulsvärden du har ;D

    Lycka till!

    #75984
    H.Andersson
    Deltagare

    När jag kör mina konditionspass ligger min puls på 180-200. Det är högt, känner inget tryck eller trötthet på något sätt utan jag kör bara på. Konditonsträning är allt ifrån spinning, löpning och cross. Jag har hört o läst att lchf kan öka pulsen en del eftersom det krävs mer syre eller hur det nu var. Minns inte riktigt hur det var exakt men det är nog trycket över bröstet du ska oroa dig för i så fall.

    #75979
    mctrollet
    Deltagare

    jag kan få ordentligt (jätteläskigt) tryck över bröstet utan träning om jag glömmer dricka vatten ett par dar (gör ofta det strax innan mens)…

    #75988
    Persko
    Deltagare
    Quote:
    När jag kör mina konditionspass ligger min puls på 180-200. Det är högt, känner inget tryck eller trötthet på något sätt utan jag kör bara på. Konditonsträning är allt ifrån spinning, löpning och cross. Jag har hört o läst att lchf kan öka pulsen en del eftersom det krävs mer syre eller hur det nu var. Minns inte riktigt hur det var exakt men det är nog trycket över bröstet du ska oroa dig för i så fall.

    Jo jag har faktiskt märkt att pulsen är högre nu. Jag har kört i 4 månader och i början märktes det inte så mycket. Men nu kan jag nog säga att pulsen ökat ca 5 slag i alla fall. Det är väl jobbigare att omvandla fettet än kolhydraterna kan jag tänka?

    #75980
    ulfons
    Deltagare

    Lika för mej, ca 10 slag +. Kan ej ligga över 165, då får jag kramp i bröstet efter ett tag. Men så var det före lchf också.

    #75987
    Persko
    Deltagare

    Sprang en kort lunchrunda på 5 km i dag. Hade snitt 172 i ett tempo som normalt skulle gett ca 159. Men jag tillskriver den periodiska fastan skulden. Springa på 16 timmar fastande mage var ingen bra ide.
    Hade 183 när jag kom upp för en backe, phuuu!!

    #75983
    H.Andersson
    Deltagare

    Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var, men har jag haft en dag eller en kväll då jag ätit kolhydrater så har jag mycket svårare att komma upp i ca 190-200/slag…men på en vecka med strikt lchf är det lätt 😛
    Annars är mitt blodtryck lågt och bra, är lång, smal, ung och ganska vältränad så det är ju perfekt. 🙂

    #75978
    cathrine
    Deltagare

    Styrketräning (lätt) 2 gånger i veckan numera, suck på mig! och 1 gång i veckan spelar jag tennis o då får jag springa o jag kör på då! Helt röd i ansiktet o svettig, äckligt men Love it. När snön försvunnit då skall jag börja powerwalka som bara den! Älskar ju det.

    #75990
    Persko
    Deltagare

    Bra jobbat catheine 🙂 Spelar innebandy en kväll, hockey en annan och springer 2 till 3 pass i veckan ( under vintern blir det nog oftast 2 om jag ska vara ärlig). Styrketränar dessutom 3-4 dagar i veckan enligt ett program nu. Har svårt att hitta vilodagar och man får liksom tvinga sig att vila. Allt funkar skitbra förutom löpningen som går tungt med hög puls p.g.a LCHF tyvärr. Kör dessutom periodisk fasta 16/8 5 dagar i veckan och mår bra av det.

    #75981
    ulfons
    Deltagare

    @cathrine 379776 wrote:

    Styrketräning (lätt) 2 gånger i veckan numera, suck på mig! och 1 gång i veckan spelar jag tennis o då får jag springa o jag kör på då! Helt röd i ansiktet o svettig, äckligt men Love it. När snön försvunnit då skall jag börja powerwalka som bara den! Älskar ju det.

    Aktiv tränings sista nummer har ett bra repotage om löpning och gång i kombination, för att komma i gång. Rekomenderar den om du är intresserad, vänder sej till alla oavsett om du är nybörgare eller van löpare.

    #75991
    Persko
    Deltagare

    Är det någon här som provat att skjuta till extra kh inför träning? Hur mycket, hur långt innan och avad bör man äta i så fall? Är det snabba kh som gäller, typ vitt bröd och sylt, eller ska man ta långsamma kh typ fullkornsbröd/pasta?

    Blir det jobbigt för kroppen att ställa om till fett när kh tagit slut eller är detta en baggis för oss lchfare?
    många frågor blir det…..

    Ska nog prova lite inför mina löpturer och se vad som händer.

    #75982
    ulfons
    Deltagare

    Du kommer att uppleva turbokick.

    #75992
    Persko
    Deltagare

    @ulfons 381351 wrote:

    Du kommer att uppleva turbokick.

    Det låter ju bra, kan jag behöva :rolleyes-smiley:

    #75985
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Snabba kolhydrater i pulverform som dricks med aminosyror eller protein 15-0 minuter innan ett mycket intensivt träningspass skulle jag rekommendera. Det är det smartaste flr att bibehålla ketosis. Úpplever du dåliga resultat nu eller varflr ska du ladda på med kolhydrater?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.