Nojig för fettet

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5290
    Avatarsamsung
    Deltagare

    Hejsan,

    Har precis börjat (2dagar nu). Jag har väl lagt på mig en rätt så rejäl kagge genom åren, mést öl och kolhydrater har min kost bestått av.
    Jag har tvärtemot LCHF varit väldigt sparsam med feta produkter. Alltid köpt light produkter osv och tyvärr bara ökat i vikt.

    Min största nojja är det här med att äta så mycket fett. Hur vet man när ”det räcker”. Med min kroppshydda, (100kg, 1,78) skulle jag kuna äta oerhörda mängder med fett under en dag.

    Hur hittar man balansen? just nu känns det som om jag inte vågar prova att äta mig mätt på 75% fett fullt ut, utan försöker kompensera med mera sallad istället. Vilket har resulterat i hungerkänslor igen efter 2-3 timmar.

    Tacksam för förslag från proffsen:)

    #81914
    Avataragzocgud
    Deltagare

    Är inget proffs, men börja med att äta feta rätter (recept finns här på sidan) tills du blir mätt. Om några veckor kommer du minska portionerna per automatik och raset kommer. Så har det blivit för mig i alla fall.

    #81912
    Avatarnotevenonce
    Deltagare

    Det fina med att äta energität mat är att du märker när det räcker. När jag började kände jag likadant, men när man sedan ser tillbaka på vad man ätit under en dag så blir man överraskad av hur lite fett man fick i sig. Min egen kost idag såg ut såhär; en omelett med ost och bacon och en rejäl bit fläskkarre med kryddsmör. Ätit mig mätt på 75% fett men när man räknar ihop så ligger jag bara på dryga 1300kcal.

    För mig är det nästan omöjligt att få i mig mer kalorier om jag håller mig till 75% fett eller högre. Det tar stopp.

    #81902
    AvatarSolile
    Deltagare

    @samsung 380834 wrote:

    Hejsan,

    Har precis börjat (2dagar nu). Jag har väl lagt på mig en rätt så rejäl kagge genom åren, mést öl och kolhydrater har min kost bestått av.
    Jag har tvärtemot LCHF varit väldigt sparsam med feta produkter. Alltid köpt light produkter osv och tyvärr bara ökat i vikt.

    Min största nojja är det här med att äta så mycket fett. Hur vet man när ”det räcker”. Med min kroppshydda, (100kg, 1,78) skulle jag kuna äta oerhörda mängder med fett under en dag.

    Hur hittar man balansen? just nu känns det som om jag inte vågar prova att äta mig mätt på 75% fett fullt ut, utan försöker kompensera med mera sallad istället. Vilket har resulterat i hungerkänslor igen efter 2-3 timmar.

    Tacksam för förslag från proffsen:)

    Jag tror inte du kan äta oerhörda mängder fett faktiskt. Du har ju inte testat heller, eller hur? 😉

    Ät fetare mat istället för att fylla ut med sallad. Du kommer äta mindre portioner allt eftersom, som redan sagts. Jag har fullt sjå med att komma upp i 1500 kcal/dag. Ligger nig oftast runt 1000 kcal ca numer. Så kör på bara! Du är inte rädd, fett är inte farligt 😀

    #81909
    AvatarJannebananen
    Deltagare

    testa en vecka att äta MKT fett, majjo på allt typ, du kommer bli överaskad! (tror jag)

    #81915
    Avatarsamsung
    Deltagare

    Jag ska prova att ta bort mycket av salladen. Tidigare har jag haft ca 100-150 g kött, 500 gr vitkål, 300gr morötter och en klick yoghurt.
    Idag ska majonäs och grädde inhandlas, så får vi se om det ger resultat.
    Stort plus för frukostarna!! Där har jag nog hittat rätt tror jag. 3 ägg med salami och lite fetaost. Känns jättebra efteråt.

    #81913
    Avatarnotevenonce
    Deltagare

    Så mycket vitkål och morot motsvarar i kolhydratmängd cirka 70 gram pasta. Morot är i allmänhet en dålig LCHF-grönsak, då den lätt tillför många onödiga kolhydrater. Man ska försöka hålla sig till grönsaker som växer ovanför jorden.

    #81911
    Avatarbimmerboy
    Deltagare

    Ja precis, bara vitkålen motsvarar en dags rimlig förbrukning av kolhydrater :crying-smiley:
    Ta hellre 500g kött och 150g vitkål isåfall (även om 500g kött och 150g vitkål är lite väl mycket)
    Glöm inte att en fetare köttbit mättare i regel bättre!

    #81898
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Jag var oxå fettskrämd i början, gjorde felet att plocka bort pastan/riset/potatisen o tillsatte inte tillräckligt med fett, utan åt mera grönfoder, vilket innebar att jag inte hade tillräckligt med energi.

    Ät fetare mat, såsom lax, makrill, fetare köttbitar, så behöver du kanske inte tillsätta så mkt fett.
    Ett tips är att om du ev ska äta broccoligratäng, så kan du lägga ett kryddsmör uppepå innan du skickar in matlådan i micron.
    Då behöver du inte tugga smör.

    #81903
    AvatarSolile
    Deltagare

    @samsung 380889 wrote:

    Jag ska prova att ta bort mycket av salladen. Tidigare har jag haft ca 100-150 g kött, 500 gr vitkål, 300gr morötter och en klick yoghurt.
    Idag ska majonäs och grädde inhandlas, så får vi se om det ger resultat.
    Stort plus för frukostarna!! Där har jag nog hittat rätt tror jag. 3 ägg med salami och lite fetaost. Känns jättebra efteråt.

    Ja det var ju väldigt mycket vitkål och morötter! Jag trodde du menade ”sallad”, som i t ex isbergssallad, babyspenat o dyl. För det är ju bättre alternativ kanske? Vet inte om du är man eller kvinna, men jag har fått för mig att du är en man. Testa att äta mer kött till måltiden, 200-300 gram kanske, och max 100 gram av vardera vitkål och morot. Om du inte vill utesluta det helt förstås. Personligen gör jag lite pizzasallad ibland, men morot äter jag aldrig. Inte än så länge iaf.

    Inte konstigt du bli hungrig snabbt när du fyller buken med så mycket kolhydrater från grönsakerna. Nej, in med mer fett och protein så löser det sig ska du se.

    #81907
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    @samsung 380889 wrote:

    Jag ska prova att ta bort mycket av salladen. Tidigare har jag haft ca 100-150 g kött, 500 gr vitkål, 300gr morötter och en klick yoghurt.
    Idag ska majonäs och grädde inhandlas, så får vi se om det ger resultat.
    Stort plus för frukostarna!! Där har jag nog hittat rätt tror jag. 3 ägg med salami och lite fetaost. Känns jättebra efteråt.

    Näsgtan 1 Kg rotsaker vi en måltid? Jag hade satsat på 400-500 gram kött och 100-200 gram grönsaker istället. Mycket godare och mycket mer mättande.

    #81899
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Beaså till köttet är aldrig fel…..
    Eller varför inte hemgjort kryddsmör?

    #81916
    Avatarsamsung
    Deltagare

    @Jimmy_Flessa 381088 wrote:

    Näsgtan 1 Kg rotsaker vi en måltid? Jag hade satsat på 400-500 gram kött och 100-200 gram grönsaker istället. Mycket godare och mycket mer mättande.

    Har provat det och det har funkat bra.

    Tänkte lite snabbt redovisa vad jag ätit idag, för att se om jag ligger något så när rätt. Känns så jäkla bra så jag hoppas jag inte behöver ändra allt för mycket.

    Frulle: 2 ägg med 22g grädde, 12g smör och 25 g fetaost och 2 salamiskivo . Står mig på det här i 6 timmar utan problem!

    Lunch: 200g fläskfile, 1 ägg, 40g majonäs, 100g vitkål och ca 50g tatziki.. Mätt och belåten, men kanske kan ta något fetare kött?

    Middagen blev en riktig fettbomb: 200 g kabanoss, 100g creme fraise, 150 isbergsallad med lök. Proppmätt, så nu blir det ingen mer mat.

    Dock saknar jag min fredagsöl något sååååå förbaskat, men får väl chocka kroppen med en kopp te istället:)

    #81904
    AvatarSolile
    Deltagare

    Det där ser mycket bättre ut! Du behöver inte äta fetare kött om du har annan fettkälla till. Fläskfilé är ju sååå gott! Skulle kunna äta det varje dag 😛
    Ta ett glas rött istället för ölen på fredagar, om du nu vill unna dig nåt.
    Trevlig fredagkväll!

    #81917
    Avatarsamsung
    Deltagare

    Skönt att man inte är ute och cyklar helt.

    Vin är inget för mig tyvärr så det här kommer bli rena rama hälsokuren:)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.