Nu ska jag bli fit for fight!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 62 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3313
    Supermario
    Deltagare

    Jag har funderat lite och jag tänkte det är lika bra att skriva upp hur det går dag för dag så kanske jag får en tydlig översikt över hur träningen går och hur jag fungerar på kosten.

    Jag började med LCHF i mitten/början av april så jag har inte hållit på så länge. Vill gå ner cirka 5 kilo eller bli mycket fastare och hårdare och mer vältränad fast snarare tonad än biffig. Tränar karate, springer och gymmar när jag har tid.

    Det känns som om jag fortfarande inte blir helt mätt eller nöjd av mindre portioner, har en tendens att äta mig jätte mätt så jag får i mig rejält med näring jämfört med många andra härinne i forumet. Tror ögonen vill ha mer mat än magen.

    Jaja jag skriver upp vad jag ätit idag då så får jag se om nån kan komma med tips och pointers. Jag brukar få i mig mellan 1800-2400 kcal per dag.

    Men det är nästan aldrig fördelat på 75-25-5 utan snarare kring 60-35-5 eller 65-30-5. Alltså mer protein än vad som verkar vara standard.

    Idag blev det iallafall detta till mat.

    Frukost, 2 kokta ägg, 1 burk makrill i tomatsås, 1 msk majjonäs och kaffe med 50 g vispgrädde. (äggmjölken var slut, hann inte göra ny) 663 kcal

    Lunch, 1 matig korv från lidl som hade bara 2kh /100 g, blomkålsgratäng 100 g ungefär (såg ut som 1 dl), 2 msk beasås

    middag, 4 skivor bacon i bitar stekt med omelett på 2 ägg med 2 msk grädde och ungefär 1 msk ädelost som jag smulade i omeletten (blev riktigt gott faktiskt), + 4 Goudaostskivor i omeletten ,

    Sen åt jag 50 g camembertost på kvällen, inte för att jag var hungrig utan av nån anledning jag inte kom ihåg., Less på ost efter idag iallafall brukar inte äta så mycket ost.

    Totalt så blev det nånstans runt 2200 kcal enligt min applikation i telefonen. Fett 190g , protein 93 , kolhydrater 15.

    Inte de bästa kanske om man vill minska i kroppsfett, hoppas det går bättre imorrn. 😮

    #51686
    mctrollet
    Deltagare

    välkommen och lycka till! försök få upp fetthalten lite=)

    #51696
    Froken Agg
    Deltagare

    Jag är lite nyfiken på vad har du för utgångsläge (vikt/längd)

    #51732
    Supermario
    Deltagare

    Oj ska jag försöka få upp halten till över 75 %? Hmm, ja då måste de bli mindre kött och mer sås/smör. Fast det är lätt hänt att jag äter 2 fläskkarreer istället för en med en massa sås. Tror ögonen vill ha en stor mängd på tallriken.

    Jag är 1,75 och väger 71. Har har gått upp ett kilo sista 2 veckorna 🙁
    Börjar känna mig fastare men hoppas på mer mätbara resultat. Jag är inte överviktigt alls , men jag slutade snusa i höstas och gick upp 7 kilo som sitter som berget. Hela min garderob är för trång.

    Funderar på att testa skaldmans bantarbiffar en vecka och se om det händer nåt.

    #51695
    Froken Agg
    Deltagare

    Känner igen det där med en för trång garderob (gick själv upp ca 7 kg under vintern..oops..)

    Tror det ligger en del i det du säger om att ögonen vill ha mer mat än magen, det kanske kan löna sig att testa lägga upp en lite mindre portion på tallriken och se hur länge du håller dig ohungrig.

    Jag har en dålig inställning att ”det som ligger på tallriken måste ätas upp”, lassar jag på mat enligt ögonens önskemål så får magen minsann tacka och ta emot..
    Skulle kunna skylla på mattanterna i grundskolan som mer eller mindre tvingande en att äta upp det som fanns på tallriken men samtidigt så är det ont om mattanter hemma i lägenheten som tvingar i mig mat.. 😉

    #51685
    mctrollet
    Deltagare

    haha, med lite fantasi kan det kännas som dom står i hallen och glor;)

    #51692
    Mynlen
    Deltagare

    Lagg upp maten pa mindre tallrik.. bra satt att lura hjarnan!

    #51731
    Supermario
    Deltagare

    Ja det ska jag börja göra, små tallrikar och tugga långsamt, 🙂 så krymper nog magsäcken snabbare får vi hoppas.

    Det känns nästan lite fult att gnälla här om dryga 5 kg när vissa har 10 gånger mer att gå ner. Men de känns iallafall jobbigt när man inte trivs med den kroppen man har.

    #51691
    Mynlen
    Deltagare

    det är det, oavsett om det är 5 kg eller 50. MEN… jag tror det är bra att lära sig handskas med sin kropp som den är. Man kan inte alltid ha kroppen man vill ha. Och frågan är om ”kroppar som idealer” är något att sträva efter.

    #51730
    Supermario
    Deltagare

    Vaknade imorse av världens halsbränna , halsont, inte roligt. skulle ut och springa, men de går inte med halsont.

    Kände mej extra klumpig imorse när jag vägde mej, inte kul, brukar väga mej på fredagmornar och hittills har jag nog gått upp 1 kilo med LCHF innan jag började vägde jag 70 , sen första veckan blev det 68.5 sen upp till 70 igen och nu 71.

    Frukost: 2 kokta ägg, 1 msk majjo + kaffe med äggmjölk

    Lunch: 3 kyckling drumssticks, blomkålsgratäng med lite purjolök i, 2 msk bea

    middag: 1 grillad fläskkarré , 2 msk bea , 1 dl turkisk yogurt, 50 g fetaost

    extra, 2 ostskivor med en tsk smör i varje.

    blev mycket mat idag, cirka 2400 kcal , 200 g fett , 129 protein och 16 g kolhydrater

    men man borde väl inte gå upp i vikt om man tränar, är ung och äter runt 2000 kcal?

    Konstigt att jag har lagt på mig 1- 1 ½ kilo sen jag började. Ska testa att ta med mej äggmjölk till jobbet och dricka det i kaffe som en flytande lunch , eftersom jag har så oregelbundna lunchtider så får jag ofta lov att gå på lunch när jag inte ens är hungrig. Så imorrn blir det en större frukost och en lätt lunch och nånting större till middag.

    #51729
    Supermario
    Deltagare

    Dålig lördag , blev en kaotisk dag på jobbet sen kände jag mig t.o.m stressad när jag kom hem så jag åt middag alldeles för fort och hamnade i paltkoma framför tvn. kom med all säkerhet upp i en 3000 kcal, kolhydraterna var kvar under 30 g men ändå så blev det alldeles för mycket av det goda.

    Idag blev det någon bättre då jag träffade en kompis och tog en långpromenad sen tränade vi på hennes xbox 360 kinect, superroligt sån ska jag skaffa! Perfekt träning som man lurar in eftersom det är riktigt roligt man märker inte hur svettig man blir förrän spelet är slut.

    Blev mycket mat idag också men eftersom jag tränade så känns det okej,

    brunch eller vad man kan kalla de när man vaknar vid 12.. ::)

    2 biffar som jag gjort själv med blandfärs 20 %, oliver och fetaost, 2 msk smaksatt creme fraiche, 10 svarta oliver, 50 g feta ost, lite fräst spenat med smör.
    750 kcal

    middag:
    1 pkt bacon, 1 korv från lidl med enbart 2 kh i, 1 msk aioli , 4 sparrisar
    810 kcal

    mellanmål på eftermiddan, 2 skivor ost ,1 kopp kaffe med äggmjölk, 2 kokta ägg och 2 msk majjo.
    650 kcal

    2210kcal, men eftersom gårdagen spårade ur så får jag se om jag går upp eller ner till fredagens invägning/mätning.

    På nåt sätt känns det jobbigt att behöva räkna kalorierna, påminner för mycket om andra dieter, fast jag tror om jag inte har koll så vill kroppen eller hjärnan alltid trycka i sig dryga 2500 per dag. Skulle vara intressant att veta vad man gör av med på en dag utan extra motion.

    Det som är riktigt bra med Lchf är att det är faktiskt skitasvårt att trycka i sig för mycket, även igår ,lördags, när jag frossade i mig för mycket alldeles för fort så blev totalen 3000, då mådde jag riktigt dåligt. Kändes som jag hade en alien i magen som skulle sprängas ut.
    Hade jag ätit mycket kh som förut så hade jag lätt kunnat äta en 4-5000 kcal på en slarvig helgdag innehållande snabbmat ,biogodis, chips och läsk utan att känna likadant. 🙂

    Så nu hoppas jag bara att det inte blev för mycket skada av lördagen och går vidare och ska kolla upp den där xboxen. 😉

    #51684
    mctrollet
    Deltagare

    äh, skit i kalorier och ät fett tills du är mätt;)

    #51728
    Supermario
    Deltagare

    å jag önskar jag kunde släppa kaloritänket, 🙂 men jag litar inte på att jag inte går upp i vikt då, då jag lätt överäter när saker är gott. Fast de har blivit mycket bättre med det nu.

    De senaste dagarna har gått bra har t.o.m börjat promenera 40 min till t-banestationen närmare jobbet varje dag för att få extra fart på kroppen. Har hållit mig på kaloriunderskott och tror att de ska bli negativt på vågen. Hoppas jag, men sen vet man aldrig när man tränar mycket, ibland väger man mer och ibland mindre, tror de har med glykogenet eller vad det heter att göra. jaja jag kämpar på
    har hittat nåt gott att smaska på efter middagen som gör att man inte blir sugen på nåt mer under kvällen, nämligen en msk ädelost, eller gorgonzola, de tar bort allt sug efter nåt att ha i munnen. Och jag som inte ens gillade starka ostar före lchf, då åt jag bara söta saker, drack kaffe med massa socker , smaskade russin, sött vin osv. Nu dricker jag ramlösa i olika smaker och tycker att de är fantastiskt gott. Förr gillade jag det inte så mycket, mest juice eller läsk då.

    Lustigt hur smaklökarna har ändrats! Börjar få vuxensmaklökar! De är väl dags att börja nu när man är 25, man kan ju inte leva på marshmallows och pannkakor och kaffe latte med socker för evigt ;D

    #51711
    eveinamy
    Deltagare

    Du och jag verkar vara ganska lika även fast du är lite längre. Det är svårt att få kroppen att fatta att den ska släppa på de där sista kilona när man egentligen inte är överviktig, bara lite less på att gå runt med en ring runt magen.
    Igår beslutade jag mig för att jag bara ska äta kött och fett nu så att kroppen kommer igång igen efter ett ordentligt bakslag som jag hade i början av veckan. Omelett på köttfärs och ägg är otroligt mättande och att äta på små tallrikar är ett utmärkt sätt att lura ögat på. lufttorkad skinka brukar jag också äta med äggröra istället för vanlig då den har 0 kh och den vanliga skinkan har 2 kh. Jag har också svårt att lämna utan trycker alltid i mig allt som ligger på tallriken.

    Själv har jag märkt att jag inte klarar av att äta bea-såser eller dressing även fast de har lågt kh-värde eftersom att det gör att allt blir för gott och jag kan få i mig mycket mer mat på kortare tid med sås till. Bea gör även att jag hetsäter mer. Man får laborera lite tills man har kommit fram till vad man klarar av och vad som inte fungerar. Själv har jag nya teorier om vad som funkar bäst varje vecka, men jag hoppas att jag ska hitta rätt tillslut 😉

    En sak har jag kommit fram till i alla fall och det är att försöker man skynda på viktminskningen genom att äta aldeles för lite kommer bakslagen och man hetsäter istället. Tålamod verkar vara grejen fast det är riktigt svårt och tråkigt att vänta. Jag tror då mer på att äta bra och lägga in mer motion.

    #51683
    mctrollet
    Deltagare

    men det är ju för att slippa hetsätning man ska äta fett!… när fettmättnaden infinner sej går det inte att hetsäta=)) (så är det för mej…)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 62 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.