Ny LCHF.are :)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3321
    MagnusA
    Deltagare

    Hej allihopp 🙂

    Jag startade med LCHF i söndags 15/5,i början så fick jag ont i huvudet på jobbet (har ett fysiskt jobb med tunga lyft)
    men jag måste erkänna att f*n va bra man mår ändå utan kolhydrater,självklart så blir det att man äter kolhydrater men
    jag tror ni förstår vad jag menar,jag håller mig under 5g/100g iallafall. Jag tycker också att det är väldigt god mat man får äta
    såsom till frukost,lunch,middag,kvällsmat 🙂

    Nu har jag hållt på med detta i 6 dagar och jag tror jag har rasat ca 3kg,vill väga mig en gång i veckan bara!!! ”fuskade” med att väga mig 2-3 dagar efter jag börjat för att kolla så man inte sticker upp i vikt av allt fett 🙂

    Här tänker jag nu skriva hur jag äter så får ni kommentera och säga om jag gör nåt fel,jag har läst väldigt mkt denna veckan om LCHF.

    Frukost 05:00: Turkisk Yougurt i en djup tallrik blandat med 36% ovispad grädde,lite vatten efteråt
    Frukost nr2 08:30: 2 stekta ägg med 4 baconskivor eller 4 hårdkokta ägg med vatten,kaffe med lite mjölk i (Absolut inget socker!!!)
    Lunch 12:00: Kyckling,fläskkött,griskött med creme fraiche och massa grönsaker (broccoli,grönsallad,rivna morötter,tomater,gurka
    Mellanmål när jag kommer hem 15:00-15:30: Lite turkisk yougurt igen med grädde
    Kvällsmat mellan 19 – 20: Turkisk yougurt med grädde eller ägg med bacon.

    Förutom detta så äter jag ingenting och jag mår jättebra utav det,promenerar ca 30min till 45min per dag.

    Frågor:
    1. Gör det något om man går och småäter lite yougurt 1 till 2 gången under dagen på sin lediga tid?
    2. Är det okej att ta lite salt på sina stekta ägg?
    3. Finns det något som nån kan rekomendera att dricka istället för mjölk på morgonen,har helt slutat att dricka Proviva,Bravojuice mm
    4. Får man äta Lallerstedhts beasås?

    Har säkert fler frågor men dom skriver jag isåfall efter att jag har fått svar ifrån någon 😉

    Hoppas någon expert eller grymt insatt person kan svara 🙂

    Tack så länge 🙂

    #51832
    alfons
    Deltagare

    Det är ju en hel del kolhydrater du äter jag förstår inte hur du kan få det till att du äter under 5 gr kolisar per dag. Hur mycke yogurt och grädde äter du. sen bör du öka på fettet

    #51849
    MagnusA
    Deltagare

    Jag kollar på varje vara hur mycket kolhydrater den innehåller,håller mig under 5g/100G.
    Jag har inte kommit igång med hur man räknar ut hur mycket kolhydrater jag äter på en hel dag,jag har registrerat mig på minmat.net men jag förstår inte riktigt hur jag gör,sen hur man fyller i om man har en egen vara man vill lägga till.
    Du säger att du tycker jag bör öka på fettet? äter jag för lite fett?

    Om du nu tycker att jag äter en hel del kolhydrater,hur ska jag göra för att miska dom? äta mindre? och isåfall hur gör jag om jag inte blir mätt?

    Hjälp :-[

    Förövrigt så gjorde du mig besviken på svaret jag fick :'(

    #51835
    tjugokiloner
    Deltagare

    välkommen till din förhoppningsvis nya livsstil ät inte så mycket yoghurt de mättar inte lika bra
    , mosade kokta ägg med smör, äggröra, mer bacon ta 1 pkt till frukost i början är man mer hungrigare, morötter säger du de innehåller mycket kolhydrater tomat också sallad ska bara vara ett pynt på tallriken och de mesta ska vara kött/fett på med bearnaisesås eller kryddsmör fett mättar mer. lycka till

    #51848
    MagnusA
    Deltagare

    Så ska jag vara väldigt strikt så ska jag skippa morötter,tomat och även sallad?

    Kan någon förklara hur jag ska göra på minmat.net för att fylla i allt?
    Känns väldigt krångligt att fylla i och räkna ut.
    Jag kan ju läsa på varje vara vad det innehåller men hur lyckas man räkna ut hur mycket kolhydratintag det blir per dag?

    Mvh

    #51834
    tjugokiloner
    Deltagare

    nej ät sallad om du vill men inte som andra dieter att man har halva tallriken sallad o halva kött men morötter o tomater är inte så jättebra gurka o sallad är fin fint

    alltså 100g brukar vara 1 dl ju oftast har du en våg är de lättare att väga maten istället som du äter 50g ägg brukar vara 1 ägg 1 pkt bacon är jju 120g eller 140 de står ju på paketet
    bara skriva in också går det ju in i listan fortsätt så tills allt du ätit den dagen skrivits in sen klickar du ju på totalt de står där både % och hur många gram du ätit av kolhydrater,fett,protein hoppas du förstod annars får någon annan förklara bättre hehe

    #51847
    MagnusA
    Deltagare

    Okej nu fatta jag lite tror jag 🙂
    Jag slog in 200g morötter för de är det jag har ätit idag ungefär och då kom det upp 4g kolhydrater, 3g proteiner,93g fett, vad är det som gör
    att morötter inte är bra?

    Ska jag räkna ihop alla varor jag äter och då ska det bli högst 30g kolhydrater/dag?

    #51846
    MagnusA
    Deltagare

    Skrev precis in ett exempel på att jag åt 100g grekisk yougurt idag och kom det upp 61g kolhydrater? 😮 Hur går det till när det bara blir 29g på turkisk? det skiljer ju bara 0,7g mellan dom.

    Är det verkligen bra med Turkisk & Grekisk yougurt?

    Är det någon som kan skriva en BRA matsedel vad man kan äta osv? behöver nog lite mer hjälp! tänker f*n inte ge mig nu!

    Mvh

    #51830
    lousiie
    Deltagare

    Hallå! Verkar som om du behöver lite hjälp, så visst hjälper vi till! BRA att du äter så mycket i början, det behövs. Var inte rädd för att äta, ditt behov av mat kommer att minska med tiden=)

    Jag skulle rekommendera dig att försöka minska på yogurten. På eftermiddagen ät gärna ett till mål med mat, exempelvis kött och bearnaisesås. Mättar otroligt mycket, och extremt mycket mindre kolhydrater än grädden och yogurten som du nu äter 3 ggr om dan. Jag vet att det kommer att komma en rysk yogurt med 17% fett, samt 4 g kh så den kommer ju mätta mer än dom med 10% som du äter nu!

    Alltså bra matsedlar hittar du genom att kika i allas matdagböcker. Tänk att du ska ligga på MAX 20 g kh/totalt. Jag ahde rekommenderat följande matsedel:

    frukost: ägg, bacon, ev. majjo
    lunch: kött/fisk/fågel, sås av grädde eller creme fraiche, nån liten grönsak
    middag: kött/fisk/fågel med bea

    grädde är gott, men ät det bara till en måltid per dag. Beasås(ex lallersteds är bra som du frågade om:)) eller ex. något kryddsmör mättar otroligt mycket bättre än grädde så ös på med smör=)

    Nu måste jag tillägga att mina tips är ganska strikta jämfört med andra som kanske äter mer grönsaker osv. Men om du går ner i vikt av att äta osm du gör nu, kör på! Men annars funkar detta nästan garanterat.

    Kanske lite flummigt svar, men jag hade ätit yogurten då och då kanske, tomma kolhydrater som inte håller dig mätt länge, ät ägg å majjo istället! Säg till om du undrar något mer:)

    #51829
    lousiie
    Deltagare

    Just de, om du nu har ett fysiskt jobb behöver du ju mer mat, min matsedel är kanske inte den mest optimala men så körde jag iaf typ i början:)

    #51833
    tjugokiloner
    Deltagare
    Quote:
    Okej nu fatta jag lite tror jag 🙂
    Jag slog in 200g morötter för de är det jag har ätit idag ungefär och då kom det upp 4g kolhydrater, 3g proteiner,93g fett, vad är det som gör
    att morötter inte är bra?

    Ska jag räkna ihop alla varor jag äter och då ska det bli högst 30g kolhydrater/dag?

    haha jasså de ser man ja alltså jag har alltid hört att morötter inte e bra just för det är en rotfrukt kanske skulle själv äta lite morötter isåfall 😛 men är de verkligen 2g per 100g i morötter isåfall är de ju bra jag är inte så inne i just grönsaker brukar inte äta det..

    #51841
    Froken Agg
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Okej nu fatta jag lite tror jag 🙂
    Jag slog in 200g morötter för de är det jag har ätit idag ungefär och då kom det upp 4g kolhydrater, 3g proteiner,93g fett, vad är det som gör
    att morötter inte är bra?

    Ska jag räkna ihop alla varor jag äter och då ska det bli högst 30g kolhydrater/dag?

    haha jasså de ser man ja alltså jag har alltid hört att morötter inte e bra just för det är en rotfrukt kanske skulle själv äta lite morötter isåfall 😛 men är de verkligen 2g per 100g i morötter isåfall är de ju bra jag är inte så inne i just grönsaker brukar inte äta det..

    När jag slår in 200g morötter i minmat.net så blir det 17,4g kolhydrater (ingen annan mat inräknad)
    Personligen så föredrar jag att lägga de kolhydraterna på något annat än morötter..

    #51840
    Froken Agg
    Deltagare

    1. Blir du hungrig mellan måltiderna så ät, i början med LCHF kan man vara riktigt vrålhungrig men det brukar stabiliera sig med tiden. Ät när du är hungrig och sluta när du blir ohungrig är lite av en ”gyllene regel” (ett exempel på bra mellanmål kan vara stekt eller kokt ägg med majonnäs)
    2. Salt på stekta ägg är inge problem (jag äter mycket stekta ägg med salt + chili + dill och smör 🙂 )
    3. Vatten, kaffe/te.
    4. Har tyvärr dålig koll på den såsen..

    Grattis till en fin start, håller med dig om att det finns massor av god LCHF-mat så man behöver inte ”lida” för att gå ner i vikt.

    Det är bara att mata på om du kommer på fler frågor.

    #51828
    lousiie
    Deltagare

    Ja givetvis är det viktigt med mellanmål i början!

    #51838
    Mynlen
    Deltagare

    alfons: han äter inte 5 gr kh per DAG men per 100 gram föda.

    magnus: det är en bra regel med att bara äta saker som har 5 gr kh per 100 gr , MEN det är litet annorlunda som det flesta av oss räknar.
    Nämligen hur många gr kh man äter på en dag. jag försöker ligga på 10 gr kh per dag. Så om jag vill äta något som är 5 gr/100 gr så kan jag bara äta 100 gr av det.

    Sen har man E%fördelningen: hur mycket procent av fett/protein/kh man äter om dagen. Den optimala för LCHF är 75/20/5 fast det är litet blandade meningar om det.

    viktigt i början är att du äter dig mätt på saker som håller dig mätt länge, alltså saker som är fetare än t.ex yoghurt. Om du äter 200 gr yoghurt som har 10 % fett är det ganska litet för volymen du har ätit, och kommer du att bli sugen ganska fort igen. Och den har sen innehållit en del av dagssiffran i kh.

    Ät kött fisk fågel skaldjur ägg och smör och grönsaker mm är mer som garnering och gottigheter och därifrån ska dom kh räknas.

    Sen vill jag varna dig för att viktminskningen inte kommer att vara lika påtaglig som första veckan. Då förlorar man mest, efter det brukar det bli ca 0,5 till 1 kg i veckan. Första veckan tappar man ”vattenkilona” dvs vattnet som binds på kroppen av kh.

    Lycka till!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.