Ny på det här

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3481
    Amy
    Deltagare

    Hej allihop!
    .
    Jag är en kvinna på 36år som nyligen har börjat LCHF:a. Min viktresa har de senaste åren varit i helt fel riktning. Kraftigt överviktig och med ett stort socker och kolhydratberoende har jag provat allt. Viktväktarna, pulver, Alli-kapslar allt med det enda resultatet en tunnare plånbok.
    På 3 veckor nu med LCHF har jag gått ner 4.5 kilo. Min vikt idag är 94.5 kilo till en längd av 1.76.
    JAg har gått ner i vikt tidigare med ovan nämnda metoder men aldrig lyckats hålla vikten. Nu hoppas jag kunna motivera mig att fortsätta med LCHF. Hitills känns det okej för jag blir ju faktiskt mätt.
    Hur har ni andra gjort med motionsdelen? Säkert som en följd av min övervikt har jag besvär av knäna. Men vad är rekommendationerna vad gäller motion och lågkolhydratskost?

    /Amy 🙂

    #53628
    Lillnettan
    Deltagare

    Varmt välkommen hit! 🙂

    Många menar att man inte behöver motionera alls för att gå ner i vikt med lågkolhydratskost, och andra menar att det går lite lättare att gå ner i vikt med motion. Själv tar jag bara promenader och går ner i vikt. 🙂 Men motion i sig är ju bra för kroppen på andra sätt, förutsatt att man motionerar på ett sätt som passar de egna förutsättningarna.

    #53626
    Franke
    Deltagare

    Jag tror inte alls på motion för viktnedgång, man blir bara hungrigare. Den största mängden energi bränns genom att bara existera.

    Däremot är det väldigt viktigt för hälsan att röra sig, man måste inte jogga 5 mil om dan, men det är viktigt att gå i normaltakt mycket, och gärna lite styrketräning ibland.

    #53632
    Caressa
    Deltagare

    Kosten är ju viktigast för att gå ner i vikt. När det gäller att hålla en vikt så ökar betydelsen av motion.
    Muskler har högre förbränning än fett.

    En mycket viktigare anledning till att motionera är att må bra psykiskt och hålla sig stark och frisk.
    Med åldern så blir det viktigare att ha starka muskler som ”håller om” skelettet och går man ner i vikt så är det ju snyggare att
    ha lite muskler under skinnet!

    Jag kan inte springa p.g.a. ett ont knä men jag går med stavar i högt tempo i stället och kör lite styrkepass.
    Det funkar för mig men det gäller att du hittar det som funkar för dig!

    Lycka till! 🙂

    #53631
    Mynlen
    Deltagare

    jag har mer vikt än du (ännu :)) så jag joggar inte heller. Jag kör crosstrainer ibland för det nöter inte på knäna på samma vis. men hellre tar jag promenader, med eller utan stavar. men då inte småprommisar på 2 kvarter och tillbaka men rejäla på 1, 1,5 eller 2 timmar. Igår promenerade jag 8,5 km med stavar. Det var härligt väder så vi gick längre än planerat haha.

    Jag mår bättre av att motionera men jag tycker fortfarande det är svårt att göra det regelbundet. Att måste börja. Det hör nog till min karaktär eller nåt.

    #53627
    Butirka
    Deltagare

    Vissa känner sig mer hungriga när dom motionerar, medans andra känner det motsatta. Jag tillhör dom sistnämnda. Dessutom är det ju inget tvång att äta, bara för att man är hungrig.
    Motion är viktigt och nyttigt, men för en viktnedgång är det inte nödvändigt att motionera.

    #53630
    Gohper
    Deltagare

    Motion är att röra på sig, men det innebär inte för den skull att man måste flåsa runt några mil tillsammans med ett par tusen till, eller fäkta och hoppa till alldeles för hög och skräning musik.

    Börja lite stilla och försiktigt kanske en liten promenad (i början kan det räcka med ett kvarter eller ett halvt ;)).
    Öka sedan liiite vecka för vecka, eller vad du väljer för intervall. Bara så där att DU känner dig duktig och mår bra, om någon annan har en åsikt om det så kan dom behålla den för sig själva. Trappa ner lite om du tex börjar få ont. För gärna lite anteckningar, det kan vara väldigt motiverande att se tillbaks och framstegen som gjorts då man ofta blir blind i nuet.

    #53629
    mctrollet
    Deltagare

    Ut och få lite frisk luft, men gör inget du tycker är tråkiigt;). Jag tog inte ett extra steg mina första 14 veckor men gick ner 14 kilo så för viktminskningen gör det nog ingen skillnad… glöm inte mäta dej oxå, det är kul sen, lovar!! Lycka till=))

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.