Nybörjare

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #971
    katya
    Deltagare

    Hej

    Jag är en tjej som har beslutat mig för att börja med LCHF, har ”smygstartat” lite grann i dagarna, och läst boken ”anta din viktigaste utmaning” men jag känner jag får inget begrepp om något. Har någon några bra tips för att kicka igång mig? Jag väger just nu 85.5 och vill i första skede gå ner till 75. (Jag är 1.53 lång)

    Hur mycket rekommenderar ni att jag ska äta i proteiner och kolhydrater? ska jag göra denna variant 5g per 24 timmar eller ska jag börja med mer och sedan trappa ner? Hur mycket protein och fett bör jag äta per dygn? Jag tycker inte jag hittar några bra svar någonstans…

    Sedan var det ju det där med motionen, jag är väldigt dålig på detta, jag skulle nog behöva gå promenader eller dyl varje dag.

    Tacksam för all hjälp som jag kan få.

    /Katya

    #13864
    Franke
    Deltagare

    Minns inte exakta sifforor i huvudet, men har för mig att man vill att energin ska komma till ~80% från fett, 15% från protein och 5% från kolhydat. Observera skillnaden mellan vikt och energi, fett innehåller ju mer än dubbelt så mkt energi from kolhydrater och protein. Säg att du ska få i dig 1500 kcal på en dag. Då kanske du vill att de ska bestå av:

    80% fett: 1200 kcal. Fett innehåller 9kcal per gram så dagligt intag bör vara omkring 133g.
    15% protein: 225 kcal. Protein innehåller 4 kcal per gram så dagligt intag bör vara omkring 56g.
    5% kh: 75kcal. Kolhydrater innehåller 4 kcal per gram så dagligt intag bör vara omkring 19g

    Sen kan man säkert sänka kolhydratmängden och/eller öka proteinmängd som man vill. Du kan ju räkna ihop vad du tänkt äta på en dag och se hur siffrorna går ihop. 19g kolhydrater är ganska lätt att komma upp i med bara grönsaker, mejeriprodukter och tillbehör till matlagning såsom chilisås och liknande.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.