nybörjare, hjälp

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6069
    carran
    Deltagare

    Hejsan!
    Det är så att jag har velat fram och tillbaka vad det gäller viktminskning och ska nu prova LCHF. Har bara lite frågor som jag skulle vilja ha lite svar på eller råd rättare sagt. Kan nämna att jag är laktosintolerand och äter bara lite sortes kött. Jag är färs, kyckling och fläskfile. Men det finns säkertärliga rätter att laga med det.

    När är det lämligast att äta sin frukost? Är arbetslös och har möjlighet till träning varje dag. Dock ej på gym, men har motionscykel, medicinboll, sitt-up bräda och två ben att gå med, tillgång till simhall. Hur ofta och hur länge ska man träna om dagarna. Ska det ätas innan eller efter träning.
    Hur många olika mål ska man äta om dagarna ochungefär när på dygnet. Vill att det ska bli så bra som möjligt så man inte äter för sent på kvällen.
    Hittade att man kunde äta tomat, gurka, skinka, ägg, ost, paprika och finn crisp till frukost. Kan man äta det även till kvällsmat.
    Vad är lämligast att äta till lunch och mellanmål samt hur mycket är lämpligast att dricka under en dag.

    Jag hoppas nu förstår lite vad jag menar ochh kan hjälpa mig lite.

    #92006
    Slacktivisten
    Deltagare

    Var lite försiktig med finncrisp, 3,7g kolhydrater per skiva. Jag skulle vara ta en skiva om dagen. Bättre att spendera dagens kolhydratbudget på en tomat typ. Jag äter sällan frukost, kanske någon ölkorv ibland. Lunch 11:30 och middag mellan 19 och 20. Inget mellanmål. Något enkelt tugg senare på kvällen allt frå en gurkbit till ädelostbit eller ölkorv. Det du rabblar upp som frukost funkar vid alla måltider, bara det är tillräckligt med fett.

    Lunch enklast en färsbiff på 50/50-färs 20% och kryddsmör man gör själv. Eller ett kycklingbröst men då mycket mer kryddsmör. Drick vatten när du är törstig. Salta lite extra på maten. Personligen undviker jag alla substitut som exempelvis så kallade ”LCHF”-bakverk och dito bröd.

    Träning är bra men inte nödvändigt.

    #92008
    Limp
    Deltagare

    Man kan äta frukost på morgon eller kväll. I princip är ju inte tiden på dygnet som är avgörande, utan snarare när man blir hungrig. Jag själv äter frukost när jag går upp på morgonen och middag runt kl 1700. Dvs jag äter bara två gånger om dagen och den övriga tiden fastar jag. Dricker på sin höjd te. Det fungerar perfekt för mig. Alltså, ät när du blir hungrig och försök lära dig lyssna på kroppen. Kroppen berättar sedan, när den är mätt.

    Du kan äta vad du vill, men ska hålla koll på kolhydraterna. Meningen med LCHF är att kolhydraterna ska ersättas med fett och proteinerna blir som innan. Jag äter uteslutande det jag tycker om. Istället för att göra en lista vad man inte fick äta, gjorde jag i början en lista vad jag gillade och strök sedan den maten som inte passade in. Du ska minimera kolhydraterna och bör avstå från mjöl helt och hållet. Då får du en bra start. Mejerieprodukter ska man vara försiktig med, ty de passar inte alla.

    Som LCHF:are är inte motion nödvändigt överhuvudtaget. Dvs. man behöver inte motionera för att erhålla viktnedgång. Jag har inte sprungit eller motionerat en enda meter eller rört på mig extra sedan starten med LCHF, men gått ner ändå snart 30 kg. Vill du träna åndå, ha andra syften och mål med det. Frisk luft är oftast tillräckligt för att erhålla röda kinder.

    Surfa gärna till http://www.kostdoktorn.se och läs hans råd och rön angående LCHF. Det finns mycket god grundkunskap på den siten för att förstå vad LCHF är för något.

    #92010
    carran
    Deltagare

    Tackar för svaren, men det jag har eller kommer kanske få problem med är att jag är lite kräsen i maten och äter inte vad som. Jag äter annars inte mycket mat om dagarna så två mål mat skulle passa för mig om jag äter frukost. Så frågan är då om 2 skivor rökt skicka, 3 bitar ost, 4 skivor tomater, 6 skivor gurka, 3ringar paprikor, 3 kokta ägg räcker då jag ev ska plocka bort finn crisp. Får jag i mig tillräckligt och vad kan man drcka till.
    Ni får ursäkta om jag verkar som en ”idiot” men det är en djungel med information.

    #92007
    Slacktivisten
    Deltagare

    Det blir inte mycket fett det där.Du ska bli mätt och i LCHF blir man det på fett. Om dagsbehovet är 2000 kalorier bör 1500 komma från fett.

    Vad dagsbehover är beror på dina kroppsdata.

    #92005
    Tessan88
    Deltagare

    Gör ett konto på minmat.se så ser du lätt fördelningen mellan fett/protein och ev KH dag för dag. Lätt att använda och registrera maten på 🙂

    Du ska äta när du är hungrig, när och hur ofta är oväsentligt !

    #92004
    Marcus
    Deltagare

    Eftersom du redan har fått fina svar när det gäller kost så koncentrerar jag mig endast på träningsbiten. Du ställer rätt generella frågor , så jag ger generella svar från min synvinkel.

    När det gäller träning tycker jag att man ska ägna sig åt en eller flera träningsformer som man tycker om. Jag ser det som meningslöst att tvinga ut sig själv och jogga ett par gånger i veckan om man endast tycker att det är pest och pina. Bättre då att hitta något som man tycker om, det finns så mycket olika motionsformer!

    Sedan beror det naturligtvis också på vad man vill åstadkomma med sin träning. Generellt kommer du att förbättra din syreupptagningsförmåga snabbare om du tränar konditionsträning fyra gånger i veckan än 2. På samma vis skulle med största sannolikhet 4 styrketräningspass i veckan leda till snabbare uppbyggnad av styrkan än 2 pass.

    Själv tränar jag generellt styrketräning och konditionsträning varannan dag.

    Precis som påpekats tidigare är motion och träning heller inget krav för viktnedgång, det kan ofta faktiskt bromsa vikreduktion, fast oftast inte fettreduktion. Däremot finns det stora fördelar för hälsan och det allmänna välbefinnandet att träna.

    Ur estetisk synvinkel skulle jag säga att LCHF i kombination med endast styrketräning är överlägset LCHF i kombination med endast konditionsträning.

    #92011
    carran
    Deltagare

    Vad menas med kroppsdata?

    Det har börjat att klarna lite mer för mig nu men forfarande vet j
    ag inte vad som är bäst att äta till frukost. Gillar ju grönsaker men frågan är då mängden och vad jag ska ta fettet ifrån.

    #92009
    Limp
    Deltagare

    Kön, vikt, längd, ålder, aktivitetsnivå… för att kunna beräkna näringsbehov. När man vet det, kan man beräkna intaget och anpaas till närigsbehovet, med rätt så säker viktnedgång som följd.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.