Nybörjare men rädd för fettet

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6190
    Skruttan81
    Deltagare

    Hej Jag är helt ny på detta inom LCHF,har i tonåren och ca 10 år framåt haft ätstörning,men sen blivit bättre med åren men ännu inte ett sunt förhållande till mat.Så för mig känns de liksom lite konstigt att äta fett de som jag undvikit i så många år, är ju livrädd att jag ska gå upp i vikt av detta trots att jag tagit bort kolhydraterna.Försökt läsa så mycket jag kommer över om just LCHF livsstilen, hur mycket ska jag äta om jag vill minska i vikt???Hoppas de finns någon som vill svara på detta/ Skruttan 81

    #92957
    Tingeling
    Deltagare

    Testa ett par veckor eller tom en försök tänka bortom de mentala spärrarna och försök istället känna vad kroppen säger. Ett par veckor eller enmånad kan alla ge, är det inget för dig, mår du dåligt fysiskt/går upp i vikt eller mår du dåligt psykiskt av lchf så kanske det inte är för dig, men testa ett tag och utvärdera efter det. Sen kan man tycka till om fettet 😉

    Jag har också gamla ätstörningar som stör, och har svårt att få i mig mycket fett, jag har i fett i kaffet och på såna sätt där det nte ”känns” på samma sätt, funkar rätt bra för mig.

    #92958
    Limp
    Deltagare

    Man kan inte prata om generella mängder, när man behöver gå ner i vikt. Det allra viktigaste är…

    1. Att äta sig mätt och lära sig hur mättnadssignalerna sina fungerar
    2. på andraplats sedan, kommer kunskapen om hur mycket olika livsmedel innehåller kolhydrater och även fett. Fett är nämligen ”motorn” att slippa bli hungrig
    3. som trea har vi kunskapen om energimängder för att hålla sig i ketos. Dvs. öka välmåendet allmänt.

    Därefter tillämpar man det hela…

    #92959
    Limp
    Deltagare

    Man kan inte prata om generella mängder, när man behöver gå ner i vikt. Det allra viktigaste är…

    1. Att äta sig mätt och lära sig hur mättnadssignalerna sina fungerar
    2. på andraplats sedan, kommer kunskapen om hur mycket olika livsmedel innehåller kolhydrater och även fett. Fett är nämligen ”motorn” att slippa bli hungrig och kolhydraterna påverkar ketos
    3. som trea har vi kunskapen om energimängder för att erhålla kontinuerlig viktnedgång. Det är ju trots allt kosten som påverkar vikten.

    Därefter tillämpar man det hela…

    #92960
    Skruttan81
    Deltagare

    Ok tack så mycket för svaren 🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.