nybörjare och några frågor?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1133
    scrapparlotta
    Deltagare

    Ja, jag tänkte jag skulle försöka mig på detta med lchf metoden. Har provat många dieter men inget funkar. Jag har ca 10 – 15 kg övervikt. Men jag har några frågor….
    *Kan jag fortsätta drick mjölk och ska jag då dricka den röda mjölken? Nu dricker jag lättmjölk….men eftersom allt ska vara så fett som möjligt kankse jag ska övergå till den röda eller?
    *yoghurt…vilken sort kan jag äta där?
    *Gädde är åxå ok eller, men jag gillar inte den feta 40%, vi har alltid den 20%….kan jag fortsätta med det?
    *Jag gillar inte grönsaker så värst mycket, men morötter gillar jag….och då får jag inte äta det. Men hur farligt är det om jag tex gör gräddsuvade morötter till middag/lunch?
    *kan jag äta hur mycket ägg som helt på en dag?
    * och sista frågan nu….hur nyttig är denna diet? Tänker på kolestrolen som bara måste tokgilla denna diet eller?

    Ja det var några frågor, hoppas nån orkar svara. Ge mig gärna andra tips åxå.

    Tack på förhand.

    #15572
    Franke
    Deltagare

    1. Nej, drick mjölk med måtta. En halvliter mjölk ger dig nära din rekommenderade dagliga dos av kolhydrater.
    2. Turkisk yoghurt. Alla vanliga yoghurtar innehåller ganska mycket socker.
    3. 40% som gäller.
    4. Använder du 40%ig grädde, inget mjöl, och en liten mängd morötter så funkar det kanske. Svårt att säga utan att se hela receptet.
    5. The more the better, ägg är det bästa vi kan äta. Innehåller nästan ALLA näringsämnen vi behöver, samt inga kolhydrater och massa proteiner och fett.
    6. Det är fortfarande under debatt. Livsmedelsverket och dess stödjare menar att mättat fett gör att man får sämre kolesterolvärden, medan lchfentusiaster menar att dels så påverkas kroppens kolesterolvärden rätt lite av ens kost (typ 1/3 kommer från kost, resten producerar kroppen själv), och att fett bara skulle öka ens kolesterol, inte göra det sämre (det finns två typer av kolesterol, det är skillnaden mellan dessa som är viktig). Är du orolig, testa dig nu och efter ~2-3 månader av dieten och se själv.

    #15575
    scrapparlotta
    Deltagare

    Varför kan man inte ha 20% grädde???

    Jag åt mimosasallad till lunch idag, tillsammans med kycklingklubba….men mimosasalladen hade 8g kolhydrater på 100 g….var det dumt att äta det då?

    Hur är det med kinamat, om man tar bort riset såklart?? Men är det för sött kanske med sötsur sås eller jordnötssås. Har en favoritrestaurang där dom har buffe. Där kan man hämta maten och sen lagar dom till den. Kan jag äta det om jag tar bort riset och nudlarna?? Kan ju ta massa kött, lök, vattenkastanjer (för det är ok att äta eller?)

    Hur är det med ärtsoppa?? Det är mjöl i det va?

    #15571
    Franke
    Deltagare

    Hela LCHF går ut på att äta fett, väljer man fettsnålare alternativ så är det högre andel kolhydrater i. 20%ig grädde innehåller mer kolhydrater än 40%ig, och bara hälften så mycket fett.

    Du bör undvika att äta livsmedel med över 5g kh per 100g, och ta det lugnt med livsmedel nära 5g. Sötsur/jordnötssås är inte heller lämpligt till maten. Vet inga detaljer om vattenkastanjer, men vanliga kastanjer har nästan lika mycket socker i sig som choklad har… Ärtsoppa är inte heller någon höjdare. Allt du nämner är sådant som kan äta ibland för det är gott, men det är absolut inget att basera grunden av en lchf-kost på.

    #15574
    scrapparlotta
    Deltagare

    Ok, tack för svaren.

    Nä, kinamaten kanske vi äter en gång varannan månad….då kanske det är ok då….kankse tilloch med med lite nudlar eller??

    Det är lite klurigt att komma igång och veta vad man får äta…..jag är ju inte supergalen i grönsaker direkt. Det jag gillar är majs och morötter….och det är strängt förbjudet. Nu ska jag försöka avstå från god potatisgratäng och vitlöksbröd som resten av familjen ska äta….suck.

    #15570
    Franke
    Deltagare

    Finns massor av inspiration på http://www.lchfrecept.com/

    morötter är väl ok om man inte vräker i sig, majs innehåller däremot massor av socker. Grönsaker är ju bara för att få i sig vitaminer och mineraler samt för att ha lite tilltugg, basera större delen av din måltid på tex en köttbit och olika goda feta såser. Har själv väääldigt svårt att avstå från vitt bröd, verkligen inte lätt när resten av kontoret sitter och käkar frukostfrallor, även om man är mätt på bacon & äggfrukosten man just ätit.

    #15573
    scrapparlotta
    Deltagare

    Tusen Tack för dina svar, är så tacksam.

    Jag kommer säkert på fler frågor, hoppas jag då kan återkomma med dom och få lika bra svar då. Jag är stolt över mig i alla fall som stod emot min goda potatisgratäng (som jag fick stå och laga till) och god vitlöksbröd. Duktiga jag 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.