Nybörjare på riktigt

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4832
    Ikafnika
    Deltagare

    Mitt eget talesätt som jag levt efter under hela mitt 40åriga liv ska nu ändras. Godis, tårtor, bakverk, ja allt sött å sliskigt, är som balsam för själen. Älskar det. MEN nu är det färdigt. Här och nu ska jag få bort mitt sockerbehov. :o) Det har nämligen rimmat illa med min dotters övervikt. Så för hennes skull, och min, ska de nu bli Lchf för hela slanten. :o)

    Men jag behöver hjälp.

    I en vecka nu har jag kämpat med darrningar, otäck smak i munnen å hjärtklappning. Förstår att det är abstinens men det är jobbigt. Min dotter är arg å trött hela tiden. Kan vi dämpa detta på nåt vis? Å hur länge kan det tänkas hålla i sig?

    Jag själv behöver inte gå ner i vikt men min dotter behöver, hur balanserar jag kosten så att vi båda kan äta?

    Min dotter är beroende av chips, läsk, ostkrokar å massa framförtvnsnask, kan man byta ut det mot något annat?

    Ska man börja lchf med så lite kolhydrater som möjligt å sen trappa upp? Klurigt de här..

    Jag är långtidssjukskriven så min ekonomi är körd i botten, hur äter jag så billigt som möjligt? Blodpudding? Andra billiga tips?

    #74434
    alfons
    Deltagare

    Inte blodpudding men ät mycke ägg köp när det är extrapris jag brukar passa på när dom säljer kött till halva priset med kort datum. efter jul brukar det säljas julskinka till halva priset. Fläsk är billigare än bacon tex. Välkommen.

    #74442
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Det är mycket viktigt att det är din dotter själv som beslutat att hon vill äta LCHF, annars är det ingen idé. För att nå ett mål så måste det vara självvalt, rimligt och mätbart i min mening. När det kommer till kvällssnackande framför tv:n så tycker jag att det är ett betéende man ska jobba bort. Testa att lätta merparten, eller all, dagens mat på kvällen och ät den framför tv:n ibland. Det är ett smart sätt att få till bra mat framför tvn.

    Blodpudding är inget bra val om man strävar efter att få i sig extremt lite kolhydrater och du spräcker ganska lätta den gräns som de flesta renlärliga LCHF:are kör efter. Vill du köpa billigt kött så köp det dagen innan det går ut. Man kan lätt hitta kyckling etc till ett pris som motsvarar en fjärdedel av ursprungspriset när man gör på det sättet. Sedan är det bara att bunkra i frysen. Det är även smart att kolla reklamblad och se vilka varor som är billiga för kommande vecka etc.

    Välkommen även från mig!

    #74447
    Ikafnika
    Deltagare

    Självklart har min dotter valt denna metod själv. Hon har jojjo bantat i flera år men i slutänden gått upp mer än vad hon vägt från början. Kanske ska tillägga att min dotter är snart 20, så de är ingen lite tjej. Kanske lät så…hehe. Har aldrig stöttat henne förut å skäms lite över det. Tror jag va så inne imitt eget sockerberoende… Men det går riktigt bra iaf. 🙂

    Ja att äta framför tvn är ju ett bra knep. Jag försöker lära henne att äta oftare så hon inte småäter när hon är hungrig. Har hela veckan haft färdigkokta ägg och en rejäl matlåda i kylen ifall hon får panik. 🙂

    Jag tycker det är svårt med dom här kolhydraterna. Hur många kolhydrater per måltid/mellis ska man äta?

    Tack för alla tips. Känns så bra att jag har hittat hit, där jag kan ställa alla min frågor, oavsett vad dom innehåller. 🙂

    #74441
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Okej, vad bra. Har man problem med hunger etc så skulle jag tvärtemot, föreslå att äta större måltider och mindre ofta. 1-2 rejäla måltider/dag så kan jag garantera att eran unger och erat sug kommer att gå bort.

    Äter du strikt LCHF så skulle jag inte äta över 30 gram kolhydrater/dag. 20 gram krävs för att höja insulinet så att kroppen ”märker” det, enkelt uttryckt, så jag hade i erat fall hållt mig under det, absolut.

    #74427
    hanself
    Deltagare

    Frågor i all ära, men att läsa och förstå vad man äter och varför och hur kroppen funkar har varit en del av mitt framgångrecept. Framgångsrecept??? Har hållt på i sex veckor och har massor av frågor men detta är andra gången jag kör detta. Första gången jag höll på gjorde jag det ”strikt” i tre, fyra månader, sen kom färskpotatisen… Forumet är toppen, finns en massa samlad kunskap som jag gärna tar del av och delar med mig av när jag kan något.

    Jag började att läsa Sten Sture Skaldemans bok och tyckte den var riktigt bra, kände mig inspirerad att sätta igång när jag var halv vägs igenom och då hade jag lärt mig mycket om kropp och hur den reagerar. Flera tips som man kan använda i vardagen.

    Läs, läs och läs säger jag. Så att ni förstår vad ni äter och varför. Då funkar kopplingen mellan vad som funkar och varför det funkar och det blir en morot (fastän man ska undvika dem) att plocka bort vissa saker och stapla högt av andra.

    #74433
    alfons
    Deltagare

    läs josefinslchf blogg hon är 19 år gått ned 44 kilo på ett år.

    #74446
    Ikafnika
    Deltagare

    Okej, då ska jag försöka ta bort småätandet. Två riktiga mål mat om dan plus frukost å mellis. Är jag inne på rätt spår då?
    30 g kolhydrater per dag ska vi nog kunna fixa…I hope. :o)

    Läser å läser men blir lite förvirrad ändå. Jag köpte en bok som heter Lchf till vardags av Per & Katarina Wikholm. Om jag följer recept i den boken så kan det bli svårt att hålla sig under 30g kolhydrater per dag. Dom skrivet att man kan vara känslig mot kolhydrater osv. Hur är man känslig mot kolhydrater?

    Min socker abstinens har varit bedrövlig idag. Hyperaktiv och saliven rinner hela tiden. 🙁 Hur kan jag hjälpa mig själv att bli av med det? Provat med rött blåbärs te, ost med smör på, å bacon. Ingenting hjälper.

    Min dotter tycker det har varit jobbigt i veckan med skolmaten. Det har varit lätt att ta bort potatis/pasta/ris å sånt, men kvar är det en torr liten biff eller ett par kycklingbitar å salladerna består oftast av rivna morötter osv. Kan man begära Lchf mat i skolan? Eller är det bara å bita ihop och äta det lilla som blir med en klick smör å sen äta när man kommer hem?

    Har fått tips om att jag ska titta på innehålls förteckningen på varje vara jag köper å den ska innehålla mindre än 10g/100g kolhydrater och vara. Stämmer det?

    Ska verkligen kolla upp Sten Sture Skaldemans bok och josefinslchf blogg. Tusen tack för tipsen. 🙂

    #74443
    war
    Deltagare

    Jag håller mig under 5kh per 100g, och äter när jag inte unnar mig mellan 10-20kh per dag och jag äter gott

    #74440
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Frågan om hur man kan vara känslig för kolhydrater svarar du på själv några rader längre ner när du säger att du är brutalt sugen hela tiden och har extrem sockerabstinens. Du törstar helt enkelt efter kolhydrater. Sedan handlar det så mycket mer om än att man ska ta bort kolhydrater så blir livet bra. Det gäller om att förstå hur kroppen fungerar och hur olika näringsämnen påverkar den och sedan hitta en balans som man mår bra av, ingen människa är den andra lik och därmed funkar vi och är olika och trivs med olika upplägg.

    När jag menar två ordentliga måltider som max så menar jag två, inte två måltider plus frukost och några mellanmål utan just två måltider per dag och inget mer. Äter du två gånger per dag så brukar du kunna äta dig mätt och belåten och slippa gå runt småhungrig hela dagarna. Sedan är det inget magiskt med att en produkt innehåller 10% kolhydrater. Det innebär egentligen bara att en produkt innehåller under 10 gram kolhydrater per 100 gram. Det kan vara ett bra riktmärke att gå efter men välmående handlar så mycker mer än det.

    När det kommer till skolmaten så gör din dotter ett vanligt fel. Hon tar bort stärkelsen som pasta etc, och så långt är det rätt om man ska följa ett LCHF-upplägg. Misstaget kommer dock när hon inte ersätter kolhydraterna med något, alltså fett. Ersätter man inte kolhydraterna med någon annan energikälla när man tar bort dem, så är det som att be om hunger, trötthet och att kosthållningen ska gå åt fanders. Lägg till någon fet sås, majonäs, avokado eller oliv olja eller något i den stilen. En torr liten pannbiff och lite grönsaker är bara lite protein och mäjligtvis lite fett samt vatten i princip. Nej, våga addera fett så är din dotter på rätt spår.

    #74428
    Lillnettan
    Deltagare

    Välkommen från mig också. 🙂

    När jag gick ner i vikt så åt jag precis som War mellan 10-20 gram kh per dag och det funkade för mig. Man brukar säga generellt att om man håller sig under ca. 20-25 gram per dag så förblir kroppen i ketos, men det varierar mellan individer. Vissa kan äta mer, andra mindre, men det märker man ju efter hand om man går upp eller ner i vikt. Då är det bara att kolla lite noggrannare på vad man stoppar i sig och justera.

    Jag åt frukost, en liten lunch (tex. ett ägg och en burk makrill i tomatsås) och så middag på kvällen. Inga gigantiska jättemåltider men rätt så mycket fett, till exempel en stor kotlett med 3 msk bearnaise och en liten sallad med fetaost, paprika, ruccola, körsbärstomat och olivolja. Det finns inga universella regler, bara ungefärliga riktlinjer, för hur mycket man ska äta, hur ofta osv. och som Jimmy är inne på så finns det inget facit utan det handlar om att hitta former som funkar för dig och din dotter. Rent generellt så kan man iaf säga att man INTE behöver äta massa mellanmål i tid och otid. Äter man tillräckligt med fett så brukar man inte behöva mellanmål, och de gör det svårare att gå ner i vikt eftersom de tillför energi som kroppen egentligen inte behöver då den inte är hungrig. Två-tre mål mat om dagen funkar för de flesta. Ät när du är hungrig, inte annars.

    Det brukar vara bra att så långt det går köpa livsmedel med ca 5 gram kh/100 gram eller mindre. Min erfarenhet är att det gör matlagningen rätt så enkel för det blir nästan svårt att ”råka” tillsätta för mycket kolhydrater. Däremot är det som Jimmy säger ingen magisk gräns det där med halten kolhydrater. Man får sätta det i ett perspektiv där det i slutänden handlar om hur mycket du får i dig per dag. Vissa blir riktigt fanatiska och menar typ att ”man får inte äta kanel för det är jäääättemycket kolhydrater i det!” – men hur ofta äter man ett hekto kanel liksom? Likadant med tex. tomatpuré; även om det kanske är 16-17 gram kh i purén så blir det inte mycket om du använder ett par matskedar i en stor gryta. Perspektiv. 🙂

    #74439
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Perspektiv är ett bra ord som Lillnettan använde i sin text. Jag äter just nu inte LCHF och äter uppemot 220 gram kolhydrater på de dagar jag tränar och nollar dom de dagar jag vilar. Utifrån mitt perspektiv som ska upp på scen nästa år, tränar hårt och kör på en body recomp alá leangains så är det det toppen. Det är nog däremot att ta i om man är 40+ och sitter på ganska mycker övervikt.

    Hitta det du trivs med och ät på det sätt som du kan hålla fast vid livet ut. Jag rekommenderar åtminstone att ge Periodisk Fasta en ärlig chans i några veckor, vare sig du äter LCHF eller ej. Det är en absolut överlägsen livsstil för att hålla formen och prestera bra året om.

    #74432
    mctrollet
    Deltagare

    Välkommen!! Ät en stooor omelette till frukost med lite majonäs till så behöver hon ingen lunch;)

    #74438
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Smartare att skita i frukoste och bara ta en kopp kaffe eller något så och äta allt på kvällen, tycker jag 🙂

    #74431
    mctrollet
    Deltagare

    Smaken är som baken;)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.