Nybörjarpanik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3781
    Anonym
    Gäst

    Hej allihopa! 🙂
    Jag heter Sophia, jag är 19 år gammal och ”normalviktig”. Idag är min första dag med ”strikt” LCHF och jag känner redan hur paniken kommer krypandes… Mitt största orosmoment är att jag inte får i mig allt jag behöver, eller att jag sabbar allt genom att äta för mycket kh.

    Kommer med lite nybörjarfrågor;

      [li]Klarar man sig på dom råvaror som finns listade på

    http://www.lchf.se/dokument/LCHF-Kylsk%C3%A5pslapp-print.pdf eller bör man lägga till något?[/li]
    [li]Bör man äta D-vitamintillskott?[/li]
    [li]”Gränsen” på 10/mindre än 10g kh per 100g, gäller den för hela totala dagsintaget?[/li]
    [li]Är det okej att dricka ett glas fet mjölk om dagen?[/li]

    Detta har jag ätit idag;

    Lunch:
    Kycklinggryta (kyckling, smör, pepparblandning)
    Blomkål och broccolimos med grädde
    Paprika
    Middag:
    Lax
    2 tomater
    Paprika
    Övrigt:
    Lite jordgubbar med grädde

    Ser det okej ut? Som sagt, jag har redan panik och lite ångest över vad jag har gett mig in på. 🙂

    #57979
    Hampe92
    Deltagare

    Jag skulle kunna tro att man klarar sig på dem råvaror, det är ju viktig bara att du använder dem rätt om man säger så. Till exempel kanske extra med smör om du äter en kycklingfile då kyckling inte innehåller så mycket fett.

    jag har sätt att det står mycket om D-vitamin, men jag tror ärligt talat att det inte behövs på sommaren utan snarare på vintern när man inte får tillräckligt med sol. OM man nu inte är en person som hela året undviker solen 😛
    (Själv har jag märkt att jag kanske kommer behöva magnesium tillskott då jag krampar i vaderna)

    Mängden gram när det gäller kolhyderater räknar man på en dag ja, jag håller mig till under 20 gram kolhyderater OM DAGEN, vissa håller sig under 5, 10, 50 osv. PER DAG.

    Ett glas fet mjölk innehåller ca 5 gram kolhyderater (tror jag) så ja du kan dricka det beroende på hur strikt DU vill vara 🙂

    Ditt ”kostschema” ser bra ut tycker jag, Jordgubbarna är det ända jag reagerade på…men det är för att jag är väldigt strikt 😛
    Det är bara att fortsätta, men jag vill påminna dig om OMSTÄLLNINGS-besvären, för vissa är dem väldigt jobbiga (som för mig) vissa märker inte av dem. DRICK MYCKET VATTEN är ett tips från mig! MYCKET! ;D

    Jag är ingen expert eller så men detta är vad jag tycker och tänker, kanske något fel men då får vi hoppas att någon rättar till det 🙂

    #57981
    snutteplommon
    Deltagare

    Idag börjar jag att äta lchf mat ,ska klara detta nu !!!!!!!!!!!

    #57978
    Hampe92
    Deltagare

    Klart du gör! ;D

    #57980
    snutteplommon
    Deltagare
    Quote:
    Klart du gör! ;D

    tack 🙂

    #57972
    Anonym
    Gäst

    H.Andersson1: Tack för ditt svar! 🙂 Nu känner jag mig lite lugnare.

    Extra smör och grädde är ju självklart, känns som att jag har satt i mig grädde för en hel vecka redan… Tur att det är gott! ;D

    Ja, jordgubbarna är ju lite väl söta och jag antar att det är ett helt gäng kh i dom, men jag kunde bara inte låta bli på min första dag och jag ska se till att inte göra det till en vana, för jag vill helst bli av med mitt enorma sockersug helt. Hittills har allting gott bra på den fronten, jag känner inte att jag måste stoppa i mig en massa godis som jag oftast gör.

    Mycket vatten dricker jag redan, så det har jag rutin på, men det kanske är bäst att öka mängden lite för säkerhetsskull. Vad hade du för omställningsbesvär?

    snutteplommon: Då är vi två, lycka till! 🙂

    #57977
    Hampe92
    Deltagare

    Men å andra sidan så kan det ju faktiskt vara bra att långsamt dra ner på kolhyderaterna, så lite jordgubbar och grädde är ju bra för att tillslut långsamt ta bort dem mer och mer (kolhyderaterna alltså)
    Grädde kan vara lätt att ta för mycket av har jag märkt, håll koll på hur mycket du dricker bara så 🙂
    Sen vill jag inte säga att man ska räkna kalorierna, men ha koll på dem lite iaf, men räkna inte!! 😛

    Mina omställningsbesvär blev ganska jobbiga då jag började väldigt strikt, jag hade tagit en paus från lchf nämligen så jag visste ju redan från början vad jag kan äta osv. Så jag började en måndag med mindre än max 10 kolhyderater om dan. Det jag fick var lätt huvuvärk, kissade väldigt mycket och så kände jag mig nästan lite sjuk, som om kroppen inte riktigt hade energi även om jag åt mängder, men så står man bara ut så kommer det en dag då man har tillbaka energin och man känner sig mest bara bättre och bättre. Nu har jag kört väldigt strikt och har lite kramper i vaderna då och då men det har långt ifrån alla. Andra omställningsbesvär kan vara : Huvudvärk, Trötthet, Yrsel,Lättare, hjärtklappning, Irritabilitet även magen kan vara trög, eller motsatsen 😉

    #57971
    Anonym
    Gäst

    H.Andersson1: Jo, sant. Men jag inbillar mig att det är lättare att sluta om man bryter helt. 😀

    Usch, det låter inte kul alls. Jag håller tummarna för att jag ska slippa allt sånt, är riktigt hypokondrisk av mig, känns som att jag skulle få lätt dödsångest om mitt hjärta började spöka.

    #57976
    Hampe92
    Deltagare

    Ja jag är själv sån, allt eller inget 😛
    Jag har förresten svårt att tro att du kommer få hjärtklappning som 19 åring, MEN lovar inget!

    Men som sagt, blir omställningsbesvären väldigt jobbiga så stå bara ut, och fortsätt med vattnet! en flaska att snutta på då och då kan vara bra, och just det ja….Lite extra salt sägs vara bra att äta! Speciellt efter om du skulle svettas extra mycket, samt kissar vilket du antagligen gör då du tömmer dig på kolhyderaterna som binder vätska samt allt vattendrickande 🙂

    #57970
    Anonym
    Gäst

    H.Andersson1: Salt ska jag försöka komma ihåg. Får äta lite extra skinka nu tills kvällsfikat. 🙂

    #57975
    mctrollet
    Deltagare

    varför vill du äta lchf?? (nyfiken)

    #57969
    Anonym
    Gäst

    mctrollet: Har problem med hyn och ville testa något ”djupare” än bara olika rengöringsprodukter, krämer, mediciner osv.

    #57974
    mctrollet
    Deltagare

    då tror jag nog du kommit rätt;)

    #57983
    Asfridora
    Deltagare
    Quote:
    Mina omställningsbesvär blev ganska jobbiga då jag började väldigt strikt, jag hade tagit en paus från lchf nämligen så jag visste ju redan från början vad jag kan äta osv. Så jag började en måndag med mindre än max 10 kolhyderater om dan. Det jag fick var lätt huvuvärk, kissade väldigt mycket och så kände jag mig nästan lite sjuk, som om kroppen inte riktigt hade energi även om jag åt mängder, men så står man bara ut så kommer det en dag då man har tillbaka energin och man känner sig mest bara bättre och bättre.

    Tack H.Andersson för denna info. Jag är inne på dag 3 vecka 3 då jag också började med väldig strikt LCHF med mindre än 10kh per dag i måndags, dvs dag 1 vecka 3. Jag hade omställningsproblem speciellt vecka 1, kände mig jättepigg i helgen och nu sen jag började med den mer strikta LCHF så känner jag mig urtrött, sover dåligt, har lätt huvudvärk, känner mig lite nere osv.

    Ditt svar ger mig hopp om att detta bara är ytterligare omställningsproblem och att om jag bara kämpar på så blir det bättre! Läste dessutom i Skaldemans bok ”ät dig ner i vikt” att vecka 3 tydligen är en kritisk vecka och det är då många faller ifrån.

    #57973
    Franke
    Deltagare
    Quote:
      [li]Klarar man sig på dom råvaror som finns listade på

    http://www.lchf.se/dokument/LCHF-Kylsk%C3%A5pslapp-print.pdf eller bör man lägga till något? – Äter man någorlunda varierat av det som nämns och äter grönsaker dagligen bör det vara ok. Magnesiumbrist är nog vanligast bland LCHFare, men käkar du nötter så får du i dig det.[/li]
    [li]Bör man äta D-vitamintillskott? – Troligtvis, men inte pga LCHF utanför att det är något i princip alla svenskar har brist på. ca 1h i starkt solsken utan skydd ger det dagliga D-vitaminbehovet, men det får man inte på vintern…[/li]
    [li]”Gränsen” på 10/mindre än 10g kh per 100g, gäller den för hela totala dagsintaget? Gränsen är rätt hög tycker jag, rätt få grönsaker innehåller så myccket kolhydrater. Om det är per dag eller ej är irrelevant då det är pervikt, men jag skulle hålla mig främst till grönsaker under 5g kh/100g, och använda annat i mindre mängder om man verkligen tycker om dem. Kanske ett par morötter i en gryta (~7-8g kh/100g).[/li]
    [li]Är det okej att dricka ett glas fet mjölk om dagen? Ett normalglas med mjölk innehåller 10g kolhydrater. Detta är rätt mkt om man försöker mina i vikt, men då du inte försöker gå ned i vikt skulle jag unna mig detta.[/li]

    Se svar i quote.

    Varför panik? Vad kan du sabba genom att äta för mkt kolhydrater? Även om du får i dig lite mer kolhydrater än en vanlig lchfare är det ju fortfarande en huuuuge improvement mot tidigare!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.