Nystart efter sommarens dekadens

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 76 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3000
    Avatareveinamy
    Deltagare

    Hej hej kul att ha hittat hit 😀

    Är ny på detta med lchf men känner att det verkar vara ett bra och framför allt vettigt sätt att gå ner i vikt på eftersom att jag slipper svälta mig själv. Jag är inte överviktig men skulle vilja gå ner 6-7 kilo för att jag helt enkelt trivs bättre med mig själv i den storleken. När jag var yngre (är 25 år nu) var det inga större problem att förlora vikt jag åt bara lite mindre ett tag och märkte skillnad ganska fort. Numera händer inget på vågen oavsett om jag tränar eller hur lite jag äter (känns det som). De senaste fem åren har jag legat på en högre vikt än vad jag trivs med, jag har därför bestämt mig för att det nu får vara nog.

    Den här gången tänkte jag helhjärtat gå in för att gå ner i vikt och komma i form. Jag tränar regelbundet på gym och jag har två stycken stora hundar så det blir ganska mycket motion varje dag trots ett mycket stillasittande jobb. Jag har kört en lchf diet utan pasta,ris bröd och potatis och försökt hålla mig till mat som har 5% eller mindre kolhydratmängd i två veckor nu men än så länge har det inte hänt mycket. Jag ber er därför om hjälp. Jag tänkte att jag lägger upp min matsedel här varje dag plus mängd träning och vore jättetacksam för tips och kritik från er som antagligen vet mycket mer om detta än vad jag gör.


    Torsdag

    Tillskott såsom D-vitamin, crom och omega-3

    Morgonspinning 45 min ganska lugnt pass

    Frukost: Macka med tre skivor kalkon (bröd gjort på ägg, pofiber, fiberhux, linfrö, solrosfrö)

    Mellis: En kopp thé

    Lunch: korvgryta med turkisk yoghurt, broccoli, färska champinjoner och lite paprika.

    Middag: halloumi stekt i smör och lite sallad med ruccola, isbergs och gurka.

    Snart blir det en promenad på ca en och en halv timme och därefter någon sorts kvällsmat antagligen en macka med kalkon och en kopp thé.

    #46767
    Avatarlousiie
    Deltagare

    Hej och välkommen:)

    Lite tips: ät mer fett som håller dig mätt! Om du tränar så mycket som du gör måste du verkligen äta mer fett eftersom det nu är din nya energikälla. I frukosten var det inget fett alls, eller hade du smör på mackan? kanske kan du lägga till lite bacon också

    till lunchen hade det varit bättre med creme fraiche, högre fetthalt än turkisk och mindre kolhydrater.

    Nu vet ju jag inte hur strikt osv du är men håll koll på kolhydrathalten i korven osv… Annars såg det ok ut, om du fortsätter att stå still på vågen minska på grönsakerna:)

    Lycka till!

    #46822
    Avatareveinamy
    Deltagare
    Quote:
    Hej och välkommen:)

    Lite tips: ät mer fett som håller dig mätt! Om du tränar så mycket som du gör måste du verkligen äta mer fett eftersom det nu är din nya energikälla. I frukosten var det inget fett alls, eller hade du smör på mackan? kanske kan du lägga till lite bacon också

    till lunchen hade det varit bättre med creme fraiche, högre fetthalt än turkisk och mindre kolhydrater.

    Nu vet ju jag inte hur strikt osv du är men håll koll på kolhydrathalten i korven osv… Annars såg det ok ut, om du fortsätter att stå still på vågen minska på grönsakerna:)

    Lycka till!

    Tack för feedback 🙂
    Jag har ju lite svårt för det här med fett. Funderar faktiskt på att lägga av nästan helt med både creme fraiche och yoghurt då jag bara känner mig uppsvälld av det. Men smör var det på mackan i alla fall bregott till och med, bacon tycker jag verkligen inte om. Lyckades faktiskt efter mycket letande hitta korv med 2% kolhydrater så den är godkänd 🙂

    Finns det inte risker som ex c-vitaminbrist om jag minskar helt på grönsaker?

    #46766
    Avatarlousiie
    Deltagare

    Okej, men vad för fett kan du äta då? För isåfall liknar det bara en lågkolhydratkost. Hur är det med gräddsåser, eller kanske lite kokosfett i teét? Halloumi är ju fett så det är bra! Du kanske kan äta lite mer feta ostar? Fetaost är ju också bra =) ägg är också fett så kan du äta det så är det bra!

    äter du lite gul paprika och ägg så får du i dig mycket c-vitamin har jag hört, men jag är inte helt insatt inom det området så är det någon annan som kan mer om det, gör gärna en input!

    #46821
    Avatareveinamy
    Deltagare
    Quote:
    Okej, men vad för fett kan du äta då? För isåfall liknar det bara en lågkolhydratkost. Hur är det med gräddsåser, eller kanske lite kokosfett i teét? Halloumi är ju fett så det är bra! Du kanske kan äta lite mer feta ostar? Fetaost är ju också bra =) ägg är också fett så kan du äta det så är det bra!

    äter du lite gul paprika och ägg så får du i dig mycket c-vitamin har jag hört, men jag är inte helt insatt inom det området så är det någon annan som kan mer om det, gör gärna en input!

    Halloumi älskar jag och jag gillar även mozzarella och fetaost. Omelett brukar jag försöka göra de mornar jag inte tränar och då har jag i champinjoner, kalkon och två ägg sen toppar jag gärna med lite parmesanost.

    #46769
    Avataralfons
    Deltagare

    Ät kött fisk kyckling ägg och smör och räkna på grönsaker och mejerivaror så kommer du längt

    #46827
    AvatarBaiBee
    Deltagare

    Du dricker ju C-Vitamin brus ibland också så någon direkt risk tror jag inte du kommer lida av 😉

    Men nu kör vi så det ryker. Mer smör, Mer kött och mindre grönsaker 😉

    #46820
    Avatareveinamy
    Deltagare
    Quote:
    Ät kött fisk kyckling ägg och smör och räkna på grönsaker och mejerivaror så kommer du längt

    Ja jag hoppas på det 🙂 Är ju jättebra att föra dagbok här över vad jag äter så att jag ser vad jag stoppar i mig.

    #46772
    Avatarevise
    Deltagare

    Hej och välkommen!

    Jag tror att du som inte väger så mycket och som tränar en hel del även ska mäta dig! Jag har ätit så här nu i över två månader och går inte ner i vikt (ska inte gå ner heller) men min kropp formar om sig sakta men säkert. Bara så du inte tappar suget för att vågn inte rör på sig 🙂

    #46819
    Avatareveinamy
    Deltagare
    Quote:
    Hej och välkommen!

    Jag tror att du som inte väger så mycket och som tränar en hel del även ska mäta dig! Jag har ätit så här nu i över två månader och går inte ner i vikt (ska inte gå ner heller) men min kropp formar om sig sakta men säkert. Bara så du inte tappar suget för att vågn inte rör på sig 🙂

    Ja det har jag också tänkt på men jag har ännu inte fått tummen ur och köpt mig ett måttband. Hittills har jag haft en tajt gammal nyårsklänning som måttstock. Mitt mål är att kunna ha klänningen och faktiskt kunna andas samtidigt 😉

    Är inte ute efter en snabb viktnedgång heller då jag tror att kroppen mår bäst av att vänja sig långsamt, men det är ju skönt om det händer något på vågen ibland.

    #46818
    Avatareveinamy
    Deltagare

    Kanske ska lägga till att jag är 162 cm lång ifall att det är någon som undrar.

    Fredag 22/4

    Idag har min dag sett ut som följande.

    Vitaminer som vanligt

    Morgonpromenad på en timme med hundarna

    Frukost: Omelett på tre ägg, kalkon, mozzarella och en liten bit paprika.

    Träning en timmes spinning och en timme bodypump. Gick inte så bra då jag var helt slut på bodypumpen.

    Lunch eller vad man ska kalla det när klockan hunnit blivit tre 😉
    Kycklingfile med smörstekt svamp och lite ruccola och riven mozzarella på toppen.

    Nu blir det promenad ca 1 och 1/2 timme sen väntar middag som jag tänkte skulle bestå av Köttfärsbiffar efter det blir det lite påskfusk för jag ska ta ett par glas vin ikväll 🙂

    #46771
    Avatarevise
    Deltagare

    Du kunde kanske vända på träningen, bodypumpen först och spinningen sen?! Jag har hört att ska man köra styrka och kondition samtidigt så ska man ta musklerna först för att orka.

    Ha så trevligt ikväll 😀

    #46817
    Avatareveinamy
    Deltagare
    Quote:
    Du kunde kanske vända på träningen, bodypumpen först och spinningen sen?! Jag har hört att ska man köra styrka och kondition samtidigt så ska man ta musklerna först för att orka.

    Ha så trevligt ikväll 😀

    Ja det tror jag också mer på, men nu råkade passen vara precis i denna ordning. Jag tror också mer på att dela upp passen på morgon och kväll så att man får lite tid att hämta ny energi emellan.

    #46816
    Avatareveinamy
    Deltagare

    Blev en rolig kväll men en vän jag sällan träffar. Drack lite mer än en halv vinflaska (el coto vitt) och när jag kom hem blev det en lchf macka med ost 🙂 var inte det minsta bakis imorse och kände mig riktigt nöjd över att jag hade tagit det lugnt.

    Idag har dagen sett ut så här:

    Lördag 23/4

    Morgonpromenad på en timme.

    Frukost: En lunchkorv och äggröra med riven mozarella och en skvätt grädde.

    Promenad på ca 1 och 1/2 timme

    Lunch: kyckling med stekt halloumi och lite isbergssallad.

    Middag: Blir påskmiddag/knytkalas med vännerna. Jag erbjöd mig att ta med fläskfilé så att jag i alla fall kommer ha något att äta. Får se om det fuskas med något annat men just nu känner jag mig inte ens sugen på att fuska 😀 så himla härligt.

    Vem blir förresten inte glad över att sitta ute med 32grader på balkongen 8) 8)

    #46815
    Avatareveinamy
    Deltagare

    Igår blev det massvis med mat på middagen. Jag lyckades hålla mig till kött, sallad, getost, tzatziki och en underbart god svampsås på kantareller och grädde. Efterätten såg mumsig ut men jag stod på mig och sa ifrån fast det kändes jobbigt att inte smaka på det min kompis jobbat så hårt för att fixa. Jag känner att jag måste ge LCHF en ärlig chans och det gör jag inte om jag ”bara tar en liten bit av en efterrätt”.

    Har märkt en annan effekt av lchf-andet också. Jag har mens fast ingen mensvärk, Vilket är jättekonstigt då jag alltid brukar ha riktigt ont. Vet ju inte om det har med dieten att göra men det vore ju toppen om det vore så 🙂

    Idag har dagen sett ut så här

    Söndag 24/4

    Morgonpromenad två timmar. Var så himla skönt ute att det var lika bra att ta en ordentlig promenad när jag ändå höll på 🙂

    Frukost/Lunch: Biffar gjorda med grädde, fiberhusk och keso. Stekte lite svamp till och en skvätt grädde som sås.

    Middag: Grillat hos föräldrarna. Kött, choritzo och champinjoner. Tog isbergssallad och lite paprika till samt lite aioli.

    Ikväll blir det filmkväll och då tänkte jag göra stavar av paprika och gurka med dipp till. Tyvärr innehåller dippen ganska mycket kolhydrater så jag får äta med måtta.

    Är det någon som har bra tips på god dipp som man kan göra själv?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 76 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.