Ofrivillig viktreduktion vid LCHF diet

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF Nybörjare Ofrivillig viktreduktion vid LCHF diet

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2042
    Marcus
    Deltagare

    Hej,

    Jag har en fundering kring övergång till LCHF som jag skulle behöva lite synpunkter på.

    För ca 3 veckor började jag lägga om min kost mot LCHF. Anledningen till detta är ren nyfikenhet, träning och hälsa är ett av mina absolut största intressen, och jag har läst om principerna bakom LCHF och ville testa själv. Det kan nämnas att jag tränar mycket, och redan innan hade bra koll på vad jag äter. Det blir ca 10 träningspass i veckan, främst styrketräning, men även skidåkning och innebandy. Jag har ingen egentligt behov att gå ned i vikt, utan jag var mest intresserad av om LCHF dieten ytterligare kan förbättra min kroppskomposition och prestation. Vid startögonblicket vägde jag ca 86 kg och hade 15,8 % kroppsfett enligt min egen våg med 4 punkts fettmätning med hjälp av bioelektrisk impedans.

    Jag har startat genom att trappa ned på kolhydraterna mer och mer, från att ha legat på ca 30-35 E% kolhydrater är jag nu nere på ca 7-8 E%. Jag är van att räkna på livsmedel, så dessa siffror är inte tagna ur luften.

    I skidspåret eller på innebandyn har jag inte märkt av någon större förändring prestationsmässigt. Däremot på gymmet är det stor skillnad. På många övningar har jag tappat 40-50 % av repetitionerna på samma vikter som jag använde innan, och i vissa fall orkar jag inte ens en enda repitition på tredje setet. Det här är vad jag förstått kanske inte helt oväntat då kroppen har en viss omställningsperiod. Det har dock blivit värre och värre för varje vecka, är det normalt?

    Det som dock förvånar mig mest, och är den egentliga anledningen att jag skrivit denna tråd är vad som hänt med min vikt under tiden. Jag har tappat vikt kontinuerligt sen jag började denna diet, trots att jag ökat kaloriintaget sen innan jag gjorde omställningen. Alltså, innan jag växlade kosthållning så åt jag ca 3800 kcal om dagen, och gick då upp något i vikt varje vecka. Sedan omställningen äter jag ca 4700 kcal om dagen, och går ned i vikt!!! Jag har alltså gått från 86,2 kg med 15,8 % kroppsfett till 84 kg med 16,7 % kroppsfett, rent strikt skulle dieten alltså hjälpt mig att tappa muskelmassa och behålla kroppsfett. Jag inser att det inte är fullt så enkelt utan att delar av viktreduktionen kan bero på en minskad mängd glykogen i musklerna, men det kan väll inte vara hela orsaken, jag borde ju inte fortsätta gå ned i vikt kontinuerligt på ett energiintag jag rimligtvis borde öka i vikt på mer än tidigare? Det känns som att det här inte ska vara möjligt, om det inte är så att min kropp inte kan ta vara på fettet eller liknande.

    Tacksam för synpunkter!

    Det kan hända att jag lägger upp detta inlägg på något annat forum också för att nå en större grupp människor.

    Mvh

    Marcus

    #31712
    alfons
    Deltagare

    För mig låter det som du tappar i muskelmassa och det är ju inte bra ska du fortsätta så måste du läs om detta så du inte gör fel

    #31711
    mctrollet
    Deltagare

    Tre veckor är väl en ganska normal ”övergångsperiod”… jag hade väntat ytterligare ett par veckor innan jag la in nåt i det… förutsätter att du läst på ordentligt om kosten=). Kul test, uppdatera gärna mer vad som händer!

    #31727
    Gohper
    Deltagare

    Om proteinintaget ligger konstant så ska det inte vara något problem. Problem kan uppstå om du om du vill öka i muskelmassa.
    Vätskeförändringen kan påverka iom att det är impedans som mäts. Sen, ett högre energiintag än vad kroppen förbrukar ger uppgång!
    Normalt kan glykogen och vätska vara 1,5-2,5kg. Och det tar lite tid innan kroppen har ställt om sig, som vid alla andra kostförändringar.

    Kör ett tag till och håll koll.

    #31728
    Lisse
    Deltagare

    Tycker också det låter som lite kort tid.. LCHF är ju inte nån ”diet” som ska ge direkt effekt och viktminskning (även om många får det ändå), utan mer en livsstil/förändring som leder till normalvikt och god hälsa.
    Så om du vill prova LCHF på riktigt tycker jag att du ska göra det under längre tid så kroppen hinner ställa om sej ordentligt 🙂

    (OBS, jag är ingen expert, bara en vänlig människa 😉 )

    #31740
    Marcus
    Deltagare

    Tack alla för svar!

    Jag kan väll först säga att jag inte väntar mig några snabba resultat, några beständiga sådana finns inte utan olämpliga/olagliga medel. 🙂 Därför blev jag förvånad över att jag gick ned i vikt så fort trots ökat kaloriintag. Troligtvis (och förhoppningsvis) handlar den snabba viktreduktionen om tappade glykogen depåer i musklerna. Jag ska köra en tid till och se vad som händer.

    Jag ligger relativt konstant vad gäller proteinintaget, vilket är strax över 300 g per dag, vilket i runda slängar blir 3,5 g per kg kroppsvikt, det ska inte vara i underkant.

    Hur menar du Gopher att problem kan uppstå om jag vill öka i muskelmassa?

    #31716
    MIXA
    Deltagare

    På YT finns bra filmer som förklarar detta med underhudsfett för dem som tränar, bland annat. Massor med förklaringar vad som händer när man tränar och äter lchf kost.

    #31726
    Gohper
    Deltagare

    Problemet är att muskelmassan inte ökar på det mest optimala sättet, det tar lite längre tid.
    Har inte testat detta då det är många år sedan jag slutade lyfta skrot på lokal.

    #31707
    Franke
    Deltagare

    Vet inte om LCHF är direkt den ultimata kosten för styrketränare, jag har alltid känt att det varit lite mer passande för oss stillasittande människor som inte behöver burst-energi. Samtidigt tycker jag inte det är konstigt alls om kroppen behöver tid på sig för att lära sig sig använda fett som energi till musklerna istället för kolhydrater, kanske tar det bra lång tid innan man kan göra en rättvis jämförelse mot ”normal” kost? Det vore väldigt intressant om du fortsatte och rapporterar resultat.

    Förövrigt är jag bra imponerad över att du får i dig 4700kcal med lchfkost, det är SJUKT mycket mat 😀

    #31715
    Hakis
    Deltagare

    Va? Kan man inte bygga med lchf??? Då e dessa duktiga med photoshop:

    http://www.kostdoktorn.se/?x=0&y=0&s=bodybuilder&top=pop-post

    (Skrev det med glimt i blicken)

    Mätte du dig överallt innan du började med LCHF? Speciellt de områden -som jag antar på dig – har mest muskler kontra fett, typ lår, vader, biceps osv. Skulle vara intressant om du har minskat eller inte….
    Ja jag ger inga svar för jag har inga, men jag hörde nånstans -och känner själv att det går åt mer uppvärmning på denna kost. Kanske ska testa en gång att rejält värma upp, alltså nästan överdrivet, o sen köra ett för dig ”vanligt” pass?

    #31739
    Marcus
    Deltagare

    För mig känns det klart rimligt att styrketräning och muskelbyggande går sämre/långsammare med lite kolhydrater. Däremot har jag läst på diverse forum och bloggar där folk uttalar sig om att de tycker de presterar bättre på gymmet på LCHF. Jag har svårt att tro på det, så jag beslöt mig för att prova själv. 🙂

    Tyvärr har jag bara använt bioimpedansmätningar innan jag lade om kosten, och det verkar ju inte ge några bra resultat pga ändrade vätskemängder osv. Jag skulle naturligtvis ha kostat på mig en ordentlig mätning med kalipers av någon som är skicklig, eller ännu hellre body pod eller liknande. Om jag får en betydande minskning av kroppsfett borde jag dock kunna se det själv i spegeln.

    Jag har persomligen svårt att tro att mer uppvärmning skulle hjälpa, då gör man ju av med ännu mer av musklernas ATP reserver, men, jag är ju inte expert heller. 🙂 Ska definitivt provas dock!

    Jag kommer fortsätta äta enligt detta ett par veckor till, för att se vad som händer, om inte annat vill jag se att viktreduceringen upphör och att vikten stabiliseras eller börja gå upp igen. Det skulle vara riktigt intressant att se om man kan bygga muskler på dieten, och inte bara använda den för att skala kroppsfett till sommarsäsongen eller något sånt.

    Jag har inga som helst problem att käka 4700 kcal, man ska dock tänka på att eftersom mitt kolhydratintag i energiprocent är strax under 10, så blir det ju ändå att jag käkar omkring 90-100 g kolhydrater om dagen, vissa kanske inte skulle kalla det LCHF. Jag tycker det är enklare att äta mycket kalorier med LCHF, fett är ju så energirikt per gram. Dessutom upplever jag att jag blivit hungrigare i allmänhet sen jag började skära ned kolhydraterna.

    #31725
    Gohper
    Deltagare
    Quote:
    Va? Kan man inte bygga med lchf???

    Det sa jag inte, bara att musklmassan inte ökar optimalt.
    Minns inte var jag läste det, men någon tog kh före träning, precis så att det täckte passet.
    Ingen aning hur det kan funka, men å andra sidan är det under 60g per dag så ska man stanna i ketos.
    Denna mängd varierar från person till person men ska ligga mellan 60-150g kh.

    He he, kan ju kanske ses som bulk-lchf. Även om du skulle ligga på 5E% kh så blir det ändå 45-50g och förmodligen skulle det inte klassas som lchf. Undrar just hur mycket kh Ferry drar i sig?

    Jo, hungern upplever jag oxå som betydligt tydligare med lchf, men inte oftare hungrig.

    #31738
    Marcus
    Deltagare

    Det går säkert att trixa med kolhydratintag strax före eller strax efter passet, och i princip utesluta kolhydrater i övrigt. Jag kanske skulle prova något sådant framöver då jag har fått mer stabilitet i nuvarande upplägg.

    Jag tror att Ferry ligger på relativt högt kolhydratintag, för att vara LCHF, då han förmodligen har högre energiintag än mig per dag.

    Jag skulle nästan säga att jag är konstant hungrig sen jag växlade till LCHF, men det kanske är lite att ta i. Jag funderar på om det kanske är så att jag kanske inte tar upp närningen från tex nötterna så bra, det kan ju i viss mån förklara vikttappet också.

    #31737
    Marcus
    Deltagare

    Uppdatering,

    För första gången sen starten att minska på kolhydraterna har jag gått upp i vikt, plus 0,7 kg sen förra vägningen för en vecka sedan. Dessutom hade fettprocenten minskat (visserligen enl bioelektrisk impedans). Jag ska hålla intaget på samma nivå som föregående vecka för att se om vikt-uppgången fortsätter. Nu väntar jag bara på att jag ska få mer ork i gymmet, ska bli spännande!

    #31710
    mctrollet
    Deltagare

    oh, härligt!! Håller en tumme för att orken kommer denna vecka=))

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.