Ok med mycket grönsaker?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #297
    Lfa
    Deltagare

    Hej.

    Jag har ganska svårt för kål, bönor, zucchini, sparris osv som många tipsar om att man kan välja istället för pasta/ris/potatis till maten.
    Jag provade på LCHF för ett tag sedan men jag kunde inte äta endast köttfärssås tex utan någonting till. Därför så provade jag med mycket isbergssallad/gurka till istället. Funkade perfekt och jag var glad över att ha hittat något som funkade för mig. Men en bekant sa till mig att det var inte ”ok” enligt LCHF att äta för mycket grönsallad, någon som vet hur det fungerar?

    #8221
    agnetasch
    Deltagare

    Du kan hälsa din bekant att det är inte LCHF som ”förbjuder” en att äta sallad. Allt beror på hur mycket kolhydrater man bestämt sig för att äta per dag.
    Äter du t.ex bara kolhydratfri mat som bacon, lax o köttfärs en dag (o vill ha en dagsranson på 20 g kh) så kan du äta 1 kg isbergssallad om du vill (eftersom isbergssallad bara innehåller c:a 2 g kh/100 g)
    Det är alltså inte ”LCHF” som bestämmer salladsintaget; det är du själv som bestämmer kolhydratmängden.

    #8224
    Lfa
    Deltagare

    Ok tack så mycket för svaret, bra att veta 🙂

    Känns som att det här ska fungera även för mig då.

    Någon som har eller vet vart det finns en bra lista man kan kolla efter? Har sökt runt lite men inte hittat någon bra. Menar en lista där det står hur mycket kh där är i olika livsmedel osv.

    Är 20g kh per dag en bra start tycker ni eller ska man börja med mindre för att först se hur kroppen ”reagerar” på den nya livsstilen? :-

    #8223
    Sassa
    Deltagare
    Quote:
    Är 20g kh per dag en bra start tycker ni eller ska man börja med mindre för att först se hur kroppen ”reagerar” på den nya livsstilen? :-

    Kolla in minmat.net. Bra sida att även räkna ut hela ditt intag/dag.

    #8222
    ellie
    Deltagare

    Hej!
    Känner igen ditt tänk kring ”vad ska jag ha till köttfärssåsen..” Grönsallad är ju jättebra men man blir inte särskilt mätt…Jag prövar tex lite olika grönsaksgratänger med god ost och rädde i. Det funkar till alla sorters kött och om du inte gillar kål kanske du iaf gillar blomkål. Då är det gott med blomkålsmos (med smör o grädde! 🙂 Jättegott till ex till grillad/stekt fisk. Lycka till!

    Ellie

    #8220
    agnetasch
    Deltagare

    Min man har alltid avskytt blomkål, men sedan jag börjat göra blomkålsmos o stekt blomkål (som i blomkålspytt) har han blivit alldeles omvänd. ”Det trodde jag aldrig nånsin jag skulle säga, men det var det godaste jag ätit på länge” var hans första kommentar på blomkålsmoset.
    Vitkål kan man också ”gömma”; coleslaw, brunkål, kålgulasch o kålpudding brukar gå ner i kålhataren också ;D

    Svårt att säga på vilken kolhydratsnivå man ska lägga sig på i början. 20 g är en behaglig nivå som gör att man kan variera matsedeln. Men många vill rivstarta med mindre o det kanske är klokt; i början är man ju entusiastisk o klarar att äta ägg o bacon tre gånger om dan. Man kan ju öka kh-mängden sen om man vill.

    När jag vill kolla kolhydratmängden i ett livsmedel använder jag den här enkla sidan först:
    http://www.smalmat.se/articles/view.asp?articleid=15
    Men även MinMat som Sassa nämnde är bra.
    Vill du gräva ner dig totalt är det dom stora kanonerna som gäller;
    Fineli eller SLV (Livsmedelsverket)

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.