[Öka på viktnedgången] Äta enligt målvikt istället för nuvarande vikt?

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF Nybörjare [Öka på viktnedgången] Äta enligt målvikt istället för nuvarande vikt?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6110
    AvatarFlubber
    Deltagare

    Jag har bestämt mig för att ta tag i mitt viktproblem och börja med LCHF och då strikt LCHF.

    Med ett kaloriunderskott på 500 kcal per dag och strikt LCHF-diet i form av 80% fett, 15% protein och 5% kolhydrater (strikt LCHF enligt Matdagboken) så ska jag enligt enligt Harris-Benedict-ekvationen äta 243 g fett, 103 g protein samt 34 g kolhydrater per dag, totalt 2686 kcal.

    Detta gör så jag bör tappa 0.5 kg/vecka.

    (Jag kommer dock att försöka äta så nära 0% kolhydrater som möjligt, det är väl okej? Eller måste jag tillsätta fett för dessa 34 g kolhydrater som jag inte äter? Blir ju lite kalorier som annars försvinner.)

    Kan man inte göra som så att jag räknar ut vad jag ska äta vid min målvikt och äta så redan nu med den högre vikten jag har för att vänja sig med den mindre mängden maten samt en snabbare viktnedgång?

    (Vet att 0,5 kg per vecka är optimalt men jag vill gå ner snabbare.)

    #92347
    AvatarLimp
    Deltagare

    Kul att det finns likadana tankar som mina 🙂

    Jag äter nämligen efter målvikten och syftet är att vänja både hjärnan och magen fungera i enlighet med det som komma skall. Jag gjorde denna ändring vid 130 kgs strecket och har inte ångrat omläggningen. Det var dock litet kämpigt i början, men kokosfettet har varit min räddare. När jag blev hungrig p.g.a det mindre matintaget, fyllde jag på med kokosfett blandat i kaffe. Numera blir det och blanda i te vid behov. För övrigt har kroppen/hjärnan anpassat sig, liksom hungerskänslorna till detta.

    Jag räknade ut helt enkelt hur mycket kalorier jag skulle behöva om jag hade normalvikt och äter efter det numera. Anpassar sedan maten, dvs. innehållet i frukost och middag så att jag inte blir hungrig. Lunch äter jag ingen, ty jag är inte hungrig vid den tidpunkten. Metoden har medfört att jag haft och har ett rejält kaloriunderkott, men som sagt märker jag det inte. Vikten ”rasar” neråt uppemot 1 kg i veckan beroende på hur noga jag hanterar proteinerna. Dem behöver jag ha under kontroll ihop med kolisar, för att optimera viktnedgång.

    Min metod är kanske att klassa som en aningen oortodox tillämpning av LCHF, men den fungerar bra för mig. Jag har gjort precis så som du tänker göra… nolla kolisarna så gott det går och ersätta skillnaden helt med fett. På detta viset har jag kunnat nå ett kaloriunderskott på 700-1000 kcal utan och behöva gå hungrig.

    #92350
    AvatarFlubber
    Deltagare

    Tack för ditt svar.

    – Vilken metod använder du för att räkna ut ditt kaloribehov, MD Mifflin & ST St Jeor- eller Harris-Benedict-ekvationen?

    – När du räknar ut, kör du med ”vanlig” LCHF, 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater eller kör du med strikt LCHF, 80, 15, 5?

    – Vad menar du med att vara ”noga med proteinerna” och hur mycket proteiner äter du? 0.5g per kg som vissa rek vid stor övervikt, 0.75g per kg som andra rekar eller 1g per kg som vissa rekar?

    #92348
    AvatarLimp
    Deltagare

    Jag använder mig av Matdagbokens beräkningar för kalorier. Angående proteiner har jag följt WHO:s minimum 0,7 gram per viktkilo som ett utgångsläge och sedan testat fram mängden som fungerar bäst för mig. Vill ju inte tappa muskler. För närvarande äter jag ca. 0,80 gram i snitt. Jag varken motionerar eller tränar.

    Jag äter mycket strikt LCHF ,dvs. ca. 79E% fett – 20E% proteiner – 1E% kolisar. Alltså, jag har förvandlat även en massa ”LCHF-kolisar” till extra fett.

    #92351
    AvatarFlubber
    Deltagare

    @Limp 395543 wrote:

    Jag använder mig av Matdagbokens beräkningar för kalorier. Angående proteiner har jag följt WHO:s minimum 0,7 gram per viktkilo som ett utgångsläge och sedan testat fram mängden som fungerar bäst för mig. Vill ju inte tappa muskler. För närvarande äter jag ca. 0,80 gram i snitt. Jag varken motionerar eller tränar.

    Jag äter mycket strikt LCHF ,dvs. ca. 79E% fett – 20E% proteiner – 1E% kolisar. Alltså, jag har förvandlat även en massa ”LCHF-kolisar” till extra fett.

    Okej… men enligt Matdagboken så är strikt LCHF 80% fett, 15% protein och 5% kolhydrater.

    Själv äter jag 86% fett, 15% protein och 0% kolhydrater.

    Konstigt dock att det blir 0% kolhydrater när jag bl.a. äter smör och majonnäs som innehåller kolhydrater, speciellt när man äter den mängd jag äter.

    Att äta 86% fett när man rekommenderar 80% fett är väl inte fel då han den där Skaldeman rekommenderar hög ratio. Min blir 2.8!?

    #92349
    AvatarLimp
    Deltagare

    Matdagboken gör stora avrundningar och mängden kolhydrater som beräknas fram, blir därför alltid litet för lågt. Därför min en procentare som innebär under 5 gram kolhydrater. Jag nollar dem så gott jag kan, men rent praktiskt äter man alltid en hel del dolda kolisar.

    Vad beträffar matdagbokens definition för skrikt, så är det inget jag bryr mig om. Jag följer LCHF:s egen grunddefinition och har sedan anpassat resten till mig själv och mina förutsättningar. Jag tycker många siter sprider en del irrläror om LCHF och därför är jag i regel bara intresserad av deras funktioner för redovisning och beräkning av mina siffror.

    Vad beträffar din Skaldemans ratio, så gör det nog inget om din mage tål de höga fetterna. Däremot får jag inte ihop dina 243 g fett, 103 g protein samt 34 g med dina angivelser om energiprocenten. 34 gram kolhydrater t.ex är inte speciellt strikt. Snarare liberal LCHF ? Räkna dock med att extra höga fetter, kan ge låga proteiner och risk finns för att tappa muskler som är mindre bra.

    #92352
    AvatarFlubber
    Deltagare

    @Limp 395564 wrote:

    Matdagboken gör stora avrundningar och mängden kolhydrater som beräknas fram, blir därför alltid litet för lågt. Därför min en procentare som innebär under 5 gram kolhydrater. Jag nollar dem så gott jag kan, men rent praktiskt äter man alltid en hel del dolda kolisar.

    Vad beträffar matdagbokens definition för skrikt, så är det inget jag bryr mig om. Jag följer LCHF:s egen grunddefinition och har sedan anpassat resten till mig själv och mina förutsättningar. Jag tycker många siter sprider en del irrläror om LCHF och därför är jag i regel bara intresserad av deras funktioner för redovisning och beräkning av mina siffror.

    Vad beträffar din Skaldemans ratio, så gör det nog inget om din mage tål de höga fetterna. Däremot får jag inte ihop dina 243 g fett, 103 g protein samt 34 g med dina angivelser om energiprocenten. 34 gram kolhydrater t.ex är inte speciellt strikt. Snarare liberal LCHF ? Räkna dock med att extra höga fetter, kan ge låga proteiner och risk finns för att tappa muskler som är mindre bra.

    34 g kolhydrater är vad Harris-Benedict-ekvationen ger när man räknar ut energibehovet efter att ha angett LCHf-kriterier via Matkalkyl. Äter dock inga kolhydrater förutom det man får i sig via smör och majonnäs.

    Hur kan ett högt fettintag ge låga proteiner om man äter den mängd som rekommenderas?

    #92346
    AvatarSlacktivisten
    Deltagare

    Limp menar nog att för mycket fett leder till att man blir mätt innan man fått i sig tillräckligt med proteiner för att undvika nedbrytning av musklerna. Därför kan det vara bra att utgå från mängden proteiner när man räknar ut resten.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.