Oöverstiglig platå? Hjälp!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4153
    Matalskarn
    Deltagare

    Hej alla duktiga och kunniga LCHF:are. Orkar ni läsa detta är ni fantastiska!

    Jag börjar med bakgrund: Man. 35 år. 188 cm lång. Mestadels stillasittande. Har alltid varit stor, dock aldrig enorm. På min 30-årsdag vägde jag närmare 120 kilo och började må dåligt på riktigt. Testade Viktväktarna och gick på ca ett år ned över 30 kilo till 85 kilos vikt. Det gick snabbt och kändes enkelt. Enkelt främst för att jag kunde äta mycket av tillåtna saker (jag gillar att äta!!!). Under de följande 4-5 åren har jag sedan sakta men säkert gått upp igen. Det har varit perioder (6-9 månader) av fritt matintag följt av perioder av Viktväktarna igen. Varje viktväktning har gått sämre och sämre.

    I juli i år vägde jag nästan 105 kilo och kunde knappt ha på mig mina kläder längre. Dags att ta tag i detta på allvar igen — och testa något nytt.

    Dags för LCHF!

    Första två veckorna: 3-4 kilo ned. Precis som alla andra. Förlorad vätska och allt det där. Sedan dess (dvs ca två månader) har det gått extremt — EXTREMT — trögt! Vad som än händer tänker jag ge detta sex månader, men nu vänder jag mig till er för hjälp.

    Jag tycker att jag har koll och gör rätt. Av naturen gör jag inget utan att vara påläst och ha koll. Har läst Skaldeman och googlat mig till massor av kunskap. Har bokfört mitt matintag och kollat mängd fett, protein och kolhydrater. Har till och med testat att räkna kalorier. Har testat att äta många små mål per dag och har testat att bara äta två stora. Men jag står still. Helt still. Pendlar upp och ned till samma vikt (4-5 hektos pendling), men kommer aldrig under det lägsta pendlingsvärdet. Ligger nu på en evig vikt kring 97,7 kg.

    Har den senaste tiden börjat begränsa mitt matintag mer, vilket mest är ett desperat grepp. Det känns inte bra och jag är rädd för att kroppens förbränning avstannar. Men när jag åt mer gick jag inte heller ned.

    En exempeldag för mig just nu:

      [li]Frukost: Ett halvt paket bacon med ett stekt ägg. En dubbel espresso. Ibland en liten, liten skvätt grädde i espresson.[/li]
      [li]Lunch: Middagsrester från gårdagen. Vanligtvis något kött — exempelvis ca 200 g smörstekt fläskkarré med ca 1 dl bearnaise eller grädd-/ostsås. Kanske lite broccoli till.[/li]
      [li]Middag: Ungefär som lunchen, dvs något kött (200-250 g), gärna fetare fläskkött, en fet sås (1-2 dl) och lite, lite grönsaker (ovan jord givetvis).
      [/li][li]Äter inte socker (varken dolt eller uppenbart).[/li]

    Ibland äter jag fläsksvålar när jag är sugen på snacks. Någon gång en (1) mörk chokladruta. Kanske två gånger i veckan en stor tesked jordnötssmör (med så få kolhydrater som möjligt). Dricker vatten. Alkoholintag: kanske ett glas vin i veckan och ett/två glas whisky. Rör mig mycket lite.

    I min värld, och för min kropp, är detta att äta lite (åt mer som Viktväktare). Är inte hungrig men min ”själ” är van vid mer mat. Och jag går ändå inte ned i vikt.

    Gör jag något uppenbart fel? Vad kan jag tweaka? Gör jag allt rätt men måste kickstarta fettförbränningen? I så fall hur?

    Tack för att ni orkar läsa detta! Alla tips och idéer är guld värda för mig.

    #64175
    Gohper
    Deltagare

    Jag känner igen mig en hel del, är dock ett antal år äldre, kortare och rör mig en hel del på fritiden (ej motion).
    Även samma nästan ”lchf-startvikt” och jag är kortare. Jag stod still efter ca 2 månader i nästan 2 månader. Sedan rullade det neråt igen i en månad så var det dags för semester och en liten halvpaus och ett gäng kilon plus. Men det är bara på det igen.

    Med den maten du beskriver är det inte troligt att du äter för lite.
    Är det värsta sötsuget borta så ät när du är hungrig på riktigt (för mig kurrar magen rejält och snabbt blir jag det, av/på) och ät bara tills den slutar, inte mer. Det är skitvsårt att verkligen inse hur lite mat man behöver. Din basala förbrukning ligger på knappt 2000kCal, som du beskriver din aktivitetsnivå så skulle jag gissa på runt 1,2-1,3. Så om du skulle ligga nedåt 1500-1700kCal är ingen fara men så lågt skulle jag gissa att du inte behöver, det räcker nog med 1800-2000kCal.
    Jag VET hur lite jag borde äta, men när maten står där och jag kan ta mer så är det oftast kört.
    Sedan har jag fasta mattider, tyvärr. Frukosten funkar, 2 ägg och ett ½paket bacon, kaffe med en liten skvätt grädde i (ca 3cl), jag står mig så att jag börjar bli hungrig 15-30 minuter före lunch. Tillåt dig att vara lite hungrig en stund innan du äter. Jag inser hur, men vanan finns inte alltid där, bara ovanan och oförståndet. Men jag SKA lära mig!
    Troligen skulle det sätta rejäl sprätt för mig med ”frukosten” 3ggr per dag, ca 1700kCal och jag skulle inte vara hungrig. Men den andra halvan vill inte det och egentlien inte jag heller, det vore synd att tröttna på något så gott!

    #64178
    Mynlen
    Deltagare

    vad du inte ska glömma är att hos jojobantare kan det ta MYCKET längre tid innan du går ner. Jag har aldrig jojobantat, och går ner långsamt, även med platåer. Att du har kört VV flera ggr gör att kroppen inte tror helt på vad du håller på med. Fortsätt, även om det är jobbigt!

    #64185
    Ann-Cha
    Deltagare

    Är väl inte så jätteinsatt, men tror att alkoholen kan ställa till det lite.
    Kolla tråden på Näringsfysiologi & Medicin här/ Kolhydrater o Alkohol
    Där står det att när man dricker alkohol så förbränner levern alkoholen istället för fett,
    vilket då skulle kunna resultera i att fett som annars skulle blivit förbrännt lagras in i fettcellerna.

    #64186
    Matalskarn
    Deltagare

    Stort tack för svar!

    Som jag förstår det åt världens första bantare (William Banting) något mycket nära det vi kallar LCHF. Och detta samtidigt med en mer än måttlig konsumtion av alkohol. Råder det inte lite alkoholhysteri, eller har jag fel? Jag tycker nämligen min konsumtion — även om den är mer än noll — är minimal. Dessutom försöker jag använda ”skaldemaneffekten”, dvs äta fett innan jag dricker.

    Men som jag förstår det verkar jag inte äta för lite, även om det känns så för mig. Eventuellt är min bild av LCHF lite rosenskimrande då det målats upp att man utan eftertanke kan äta vad man vill, när man vill och hur mycket man vill — så länge det handlar om fett och protein. Och om min kropp är ”förstörd” av för mycket viktväktande kanske allt tar ännu längre tid.

    Kan det vara så?

    Jag vet att det aldrig finns några genvägar till någonting, men det finns inget knep för att kickstarta processen när det är segt? Köra fakirbiffar några dagar? Eller, tvärtom, superkolhydrata systemet en dag för att chocka och sedan gå in i ketos igen? Något… Vad som helst… 🙂

    #64181
    elsabelsa
    Deltagare

    Med risk för att låta som en idiot. Jag dricker MASSOR med vin och har gått ner ändå. Dock inte när jag druckit så mycket vin så jag glömt bort att jag inte får äta pommes frittes på natten. 😉

    #64180
    snurren2
    Deltagare

    För mig funkar det bra med att ta vin någon gång i veckan. Verkar inte påverka min viktnedgång. Jag äter mindre än vad du gör, speciellt såserna. Däremot så äter jag smör till mitt stekta kött eller fisk för att
    få upp fetthalten. Det känns lite konstigt i början att äta mindre men efter ett tag har magsäcken blivit mindre och du får mättnadskänsla.

    Det som är viktigt för mig är att jag mår så himla bra av denna kosten. Nu när jag nästan är nere på mitt mål så bryr jag mig inte så mycket om vikten längre. Vi får se när jag hittar ”min” vikt.

    #64172
    mctrollet
    Deltagare

    prova byta lite gräddsåser mot kryddsmör och gör egen bea på smör, kan räcka;)

    #64179
    Flami
    Deltagare

    jag måste verkligen kolla oftare här inne på forumet än vad jag gör idag..

    Jag är nog lite som du, herr trådstartare, tappade lite i början, sedan stod jag still i en månad. Efter det droppade det ner lite till men nu åker jag upp o ner , allt från 2 hg till 1kg i veckorna. Jag har inte ändrat något i min kosthållning..öh, förutom att jag dricker en hel del kaffe (grädde i var mugg) och jag försöker verkligen trappa ner det men åååh, huvudvärken kommer direkt och den är inte nådig alls.

    Det är inte bra för moralen att stå still och även om jag gått ner 10kg och mår så mycket bättre har jag fortfarande dagar när jag äcklas av mig själv. Det gamla tänket att fett är dåligt och att gå hungrig är bättre, är svårt att bli av med.
    Är också gammal viktväktare och det sitter väl också i fortfarande.

    Jag tror på att envist köra på, med små justeringar här o där, beroende på hur jag mår. Mycket har ju trots allt blivit till det bättre.

    Lycka till!

    #64183
    Asfridora
    Deltagare
    Quote:
    Jag tror på att envist köra på, med små justeringar här o där, beroende på hur jag mår.

    Precis så tänker jag också! 🙂

    #64174
    Gohper
    Deltagare

    Ska du ha en kickstart, den funkar för mig iaf, men man måste ha karaktär… .
    När magen vrålar, ät långsamt, bara tills den slutar, inte mer. För när magen slutar kurra så är du egentligen inte hungrig.
    Det kan bli många mål om dagen, fast det är inte säkert. Framförallt undvik fasta mattider.

    #64184
    Narinja
    Deltagare

    Såserna gör du dom själv?? Så du vet att det inte innehåller socker eller kolhydrater??
    Kanske en msk cocosa varje dag kan göra att du får fart på fettförbränningen?? Finns på hälsokost.
    Kanske du kan börja med små promenader för att få fart på kroppen?
    Whiskyn kanske kan bytas ut mot vin;)
    Testa en vecka och se;) 😉

    #64173
    alfons
    Deltagare

    Jag är också sönderbantad men när jag står still ökar jag rejält på smör det har hjälpt

    #64189
    padresurfing
    Deltagare

    Hej!

    En tips. Gå in på sidan http://www.livestrong.com. Skriv in dig och varje dag om du vill gå ner i vikt så lägger du in vad du äter i MyPlate. Jag gör så och har som mål att inte överskrida 100 kolhydrater per dag. Lätt! Du kan addera eller minska kosten. Det finns allt! Ha mål och behåll dom.

    En annan tips är att du börjar strykt med Paleo dieten innan du går in på LCHF. Jag använder LCHF för att inte gå upp i vikt alltså hålla min vikt. Det fungerar väldigt bra.

    Paleo dieten (lenkött, grönsaker och frukt) Du kan beställa boken på bibliotek eller via bokus. Den är bra som start. Viktväktarna kan jag inte uttala mig men allt diet som går för snabbt är inget att lita på. Det första du tappar är vätska, tänk på det 🙂

    om du tycker att Paleo är för extrem du kan ta PB (primal blueprint, följt av många från idrottens elit). Det finns en blogg som du alltid kan läsa tips och sånt http://www.marksdailyapple.com/ Detta är ungefär som LCHF fast inte heller så extrem. Sakta men säkert! Du kan också kolla in Mark Sissons bok. Bra litteratur! Enjoy!

    Jag håller tummarna för dig!

    #64182
    Asfridora
    Deltagare
    Quote:
    Jag gör så och har som mål att inte överskrida 100 kolhydrater per dag.

    Menar du 100 gram kh per dag? Isåfall är det väl inte LCHF?

    Jag strävar efter att äta under 10g kh per dag…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.