Orkar mindre på träningen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5415
    PernillaM
    Deltagare

    När jag började med lchf känd jag mej jättestark på gymmet och nu efter att ha gått ner 8.6 kg orkar jag inte alls lika mycket på gymmet.. går på kettlebells, spinning och lift. Jag har tränat hårt i sju veckor nu och tycker att jag borde ha byggt upp musklerna än i början och orka mer men det gör jag inte.. Min fråga är då, har jag förlorat muskler på viktnedgången så att jag orkar mindre på träningen?

    #83745
    Madde01
    Deltagare

    Hur länge har du ätit enligt Lchf?

    Äter du tillräckligt med fett o protein?

    #83748
    Jannebananen
    Deltagare

    För mig är det olika olika dagar och i olika övningar. Fast på det stora hela tycker jag träningen funkar mkt bra på lchf, jag har kört styrketräning, relativt tungt 3-4 ggr i veckan under hela min lchf resa. Tror faktiskt att en stor del är psykiskt. Vissa muskelgrupper tar jag slut i mkt fortare än andra och ger då upp nästan på en gång. Vet inte om jag hade orkat mer med kolhydrater i magen?

    #83757
    PernillaM
    Deltagare

    Nej men jag funderade på om man går ner i muskler när man går ner i vikt. Är det därför som jag inte orkar lika mycket i musklerna? för att jag har ”förlorat” dem?

    #83752
    Persko
    Deltagare

    Hej Pernilla. Jag tror detta är väldigt individuellt. Jag tränar 5 till 6 dgr i veckan. 3 ggr styrketräning funkar perfekt, orkar allt. 2/3 ggr löpning funkar inte alls utan kolisar. För andra funkar det precis som vanligt. Har börjat skjuta till kh vid löpning just därför och det blir bättre.
    Jag tycker du ska prova ngt kh tilskott just vid styrketräning så det blir roligt igen. Det är ingen fara om du bränner av det under passet.

    Lycka till!

    #83758
    PernillaM
    Deltagare

    Oki. Vad kan det vara för kosttillskott? Jag är så dåligt på sånt. Ikväll blir det spinning en timme 🙂

    #83746
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Se till att få i dig tillräckligt med protein. För att behålla både styrla och muskelmassa under en viktnegång så krävs ett noga upplagt kost och träningsupplägg. Framför allt smart träning.

    Enkla tips:

    Ät tillräckligt med protein (2 gram/Kg)

    Lyft tugnt

    Vila ordentligt

    #83759
    PernillaM
    Deltagare

    Åh tack för tipset!!

    #83753
    Persko
    Deltagare

    @Jimmy_Flessa 384020 wrote:

    Se till att få i dig tillräckligt med protein. För att behålla både styrla och muskelmassa under en viktnegång så krävs ett noga upplagt kost och träningsupplägg. Framför allt smart träning.

    Enkla tips:

    Ät tillräckligt med protein (2 gram/Kg)

    Lyft tugnt

    Vila ordentligt

    Bra tips 🙂

    #83749
    Jannebananen
    Deltagare

    Idag ska jag ta i som fan på träningen, jag ska orka mer/tyngre än normalt. Ska utmana mig själv. Siktar på 6:or ist för 8:or, men det får bli vad det blir. På med extra vikt bara. Utförandet får ev. bli lite lidande. Känns bra och utvecklande att ta på lite för mkt ibland! Jävlar va jag ska ta i i dag!

    Gött mos!

    #83754
    Persko
    Deltagare

    @Jannebananen 384397 wrote:

    Idag ska jag ta i som fan på träningen, jag ska orka mer/tyngre än normalt. Ska utmana mig själv. Siktar på 6:or ist för 8:or, men det får bli vad det blir. På med extra vikt bara. Utförandet får ev. bli lite lidande. Känns bra och utvecklande att ta på lite för mkt ibland! Jävlar va jag ska ta i i dag!

    Gött mos!

    Glöm inte värma upp musklerna ordentligt innan du lastar på tungt. Har själv bittert erfarit detta och måste nu vila för att läka ihop. Drog sönder axeln med för tung belastning i dag, sista rep i sista set med frivändningar.
    hoppas bara att det går fort, får ju abstinens att vara från gymmet. Kan ju förstås köra ben och mage så länge 🙂

    #83750
    Jannebananen
    Deltagare

    Brukar värma lite på crosstrainern för att bli allmänt varm, bara tio minuter och framförallt om jag ska köra tex knäböjj (som jag iofs tar det jäkla feg-lugnt med)
    Annars brukar jag värma upp ett-två, kansker 3 set med fler repetitioner innan jag lassar på. Sällan jag skadar mig. Är dock lite orolig för ryggen ibland, men det har nog mer med utförandet av vissa övningar att göra (knäböjj, benpress…)

    Så skönt har det kännts de sista träningarna, när jag ”lagt på mer än jag klarar”. Har många gånger visat sig att jag klarar mkt mer än jag tror, och även om jag inte alltid orkar det jag förutsätter mig att orka så passerar jag ändå mentala gränser och känner ett sjuhelvetes tryck i kroppen! Görgött!

    Ska ner nu när gymet öppnar kl 09.00 och köra bröst och biceps, eg har jag baksida ben på samma pass men körde knäböjj igår så jag hoppar nog det idag tror jag…

    #83747
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    @Jannebananen 384762 wrote:

    Brukar värma lite på crosstrainern för att bli allmänt varm, bara tio minuter och framförallt om jag ska köra tex knäböjj (som jag iofs tar det jäkla feg-lugnt med)
    Annars brukar jag värma upp ett-två, kansker 3 set med fler repetitioner innan jag lassar på. Sällan jag skadar mig. Är dock lite orolig för ryggen ibland, men det har nog mer med utförandet av vissa övningar att göra (knäböjj, benpress…)

    Så skönt har det kännts de sista träningarna, när jag ”lagt på mer än jag klarar”. Har många gånger visat sig att jag klarar mkt mer än jag tror, och även om jag inte alltid orkar det jag förutsätter mig att orka så passerar jag ändå mentala gränser och känner ett sjuhelvetes tryck i kroppen! Görgött!

    Ska ner nu när gymet öppnar kl 09.00 och köra bröst och biceps, eg har jag baksida ben på samma pass men körde knäböjj igår så jag hoppar nog det idag tror jag…

    Knäböj tar mest på gluteus och quads så hamstrings kan du nog köra idag i alla fall. Dock så är det lättare att köra hams samma pass som rygg.

    #83751
    Jannebananen
    Deltagare

    Jupp, du hade rätt! Var inga problems! 🙂

    #83755
    Persko
    Deltagare

    Ska bli MYCKET duktigare på att värma upp. Jag brukar köra 5 min cardio på ngn maskin och sen lite utfall och allmän hopp och skutt och snurra på armar/axlar. Brukar ta ett set med tom stång och ett med lite vikt, men sen lastar jag på. Slarvigare när jag kör andra övningar med typ hantlar och lättare och mindre skivstänger.
    Har funkat bra nu de senaste passen. Peppar peppar….

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.