Övertyga mig! Första dagen på LCHF.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3450
    Bonitas
    Deltagare

    Hej!

    Idag är min och sambons första dag på LCHF. Det har gått bra och jag har räknat ut att jag har fått i mig ca 12 g kolhydrater och 1800 kalorier. Jag som är en gammal fettfobiker och kalorijägare (hej miniyoggi) är sjukt rädd för detta med kalorierna. Vissa hävdar att man inte alls skall räkna kalorier utan att man endast kan kika på antalet gram kolhydrater man får i sig per dag. Kan det vara så pass bra att man endast behöver räkna kolhydraterna? Hur gör ni? Har googlat hela eftermiddagen och hamnat på massa olika forum där folk menar att det i slutsumman ändå handlar om in och ut när det kommer till viktminskning. Är det så? Varför går då folk ned med LCHF? Vill helst inte behöva hålla på med kalorierna.

    Kan tillägga att jag testade LCHF för 2 år sedan. Gick då ner 5 kg utan att räkna kcal. Denna gång skall jag inte sluta utan fortsätta. Har ca 25 kilo att bli av med.

    /Förvirrad nybörjare 😉

    #53372
    pseu
    Deltagare

    Hej och välkommen!

    Mitt väldigt ovetenskapliga och nybörjarmässiga svar blir: Ja, i slutänden handlar det alltid om kcal in vs kcal ut. Ett underskott ger viktnedgång. Dock så hjälper en LCHF-kost en att självreglera mängden mat så till vida att man blir mätt ganska fort, sötsuget som fick en att överkonsumera är borta och så vidare.

    Så personligen håller jag mest koll på kh, även om jag ibland funderar lite på mängd kcal också bara för att vara på den säkra sidan.

    #53371
    H.Andersson
    Deltagare

    Du säger ju själv att du gick ner i vikt utan att räkna kcal, så där har du la redan svaret?

    Sedan när du väl är i full gång så kommer du bara vilja äta när du är hungrig och det blir svårt att ”överäta”

    #53379
    Bonitas
    Deltagare
    Quote:
    Hej och välkommen!

    Mitt väldigt ovetenskapliga och nybörjarmässiga svar blir: Ja, i slutänden handlar det alltid om kcal in vs kcal ut. Ett underskott ger viktnedgång. Dock så hjälper en LCHF-kost en att självreglera mängden mat så till vida att man blir mätt ganska fort, sötsuget som fick en att överkonsumera är borta och så vidare.

    Så personligen håller jag mest koll på kh, även om jag ibland funderar lite på mängd kcal också bara för att vara på den säkra sidan.

    Låter ungerfär som mina tankar. Jag vet ju att det funkar. För min del gäller det bara att våga. Våga äta som man skall enligt LCHF. Svårt när man tidigare (ja, i princip hela sitt liv) blivit bombad med att fullkornsprodukter och frukt är bra och nyttigt! Nu skall man tänka helyt annorlunda och jag antar att det är naturligt att bli lite ”rädd”. Jag hoppas att få återkomma till er när jag gått ner i vikt 🙂

    #53378
    Bonitas
    Deltagare
    Quote:
    Du säger ju själv att du gick ner i vikt utan att räkna kcal, så där har du la redan svaret?

    Sedan när du väl är i full gång så kommer du bara vilja äta när du är hungrig och det blir svårt att ”överäta”

    Ja, jag vet. Det var två år sedan och jag minns bara att jag tyckte det gick väldigt fort i början, sen tappade jag motivationen. Så visst, jag vet ju att det funkar. Ändå blir jag rädd, det känns så ”fel” jämt emot det man har blivit lärd är bra produkter. Jag har läst det du skriver.. att man i början (första dagarna) är smått lyrisk över allt man får äta.. att det sedan dämpar sig. Kan dock säga en sak, jag har ALDRIG varit så tillfredsställd mätt på länge. Känns gött i magen!

    #53370
    Mynlen
    Deltagare

    det där med att det går fort i början och sen långsammare är ju en vanlig ”tröskel” som många snubblar över. en viktnedgång på 0,5 till 1 kg per vecka är helt OK, ganska mycket hos vissa. Och sen så har man platåer där det inte verkar hända något. Mät dig också, det ger en bättre bild!

    Ang kalorier ut -kalorier in råder det olika uppfattningar om det. Det är t.o.m. så att vissa går ner bättre av att äta mer fett.
    Själv är jag inte övertygat om att det är så (kal in- kal ut) eftersom jag innan åt väldigt litet men inte gick ner ett enda gram. Nu med mer kal går jag ner. Äter jag nu för litet stannar viktnedgången.

    Jag råder dig att NU räkna kh och inte kalorier, det blir av sig själv bättre senare eftersom man blir mätt fortare och på så vis får i sig mindre. Ät kött fisk fågel mmm och smör!!! (du ska ha tillräckligt fett och bli mätt) och räkna sen kh på grönsakerna och mejerivarorna. Och bestäm dig en kh nivå du vill äta.

    #53377
    Bonitas
    Deltagare
    Quote:
    det där med att det går fort i början och sen långsammare är ju en vanlig ”tröskel” som många snubblar över. en viktnedgång på 0,5 till 1 kg per vecka är helt OK, ganska mycket hos vissa. Och sen så har man platåer där det inte verkar hända något. Mät dig också, det ger en bättre bild!

    Ang kalorier ut -kalorier in råder det olika uppfattningar om det. Det är t.o.m. så att vissa går ner bättre av att äta mer fett.
    Själv är jag inte övertygat om att det är så (kal in- kal ut) eftersom jag innan åt väldigt litet men inte gick ner ett enda gram. Nu med mer kal går jag ner. Äter jag nu för litet stannar viktnedgången.

    Jag råder dig att NU räkna kh och inte kalorier, det blir av sig själv bättre senare eftersom man blir mätt fortare och på så vis får i sig mindre. Ät kött fisk fågel mmm och smör!!! (du ska ha tillräckligt fett och bli mätt) och räkna sen kh på grönsakerna och mejerivarorna. Och bestäm dig en kh nivå du vill äta.

    Tusen tack för ditt svar! Jag har bestämt mig för att som du skriver börja med att räkna kh. MAX 20 g per dag. Så får jag se vad som händer. Händer inte något, ja då kanske man får börja räkna kalorier. Jag har innan detta gått på en lågkaloridiet (1200 kcal per dag), så jag antar att min kropp kommer att suga i sig allt nu till en början innan man går ner? Är iallafall beredd på det.

    En konstig sak – åt scrambled eggs imorse ( 3 ägg, en skvätt grädde) med 75 g bacon. åt detta vid sjutiden – är jättehungrig nu. Tagit ett stort glas vatten som jag skall hälla i mig. Lunch om 2 h. Huuva vad jobbigt! Känner ni denna hunger fortfarande eller är det bara i början?

    #53367
    Tess
    Deltagare

    Man blir lätt förvirrad… För många som börjar med LCHF fungerar inte ”kcal in kcal ut grejjen”, dvs gör av med mer än du stoppar i dej så går du ner i vikt, right? (Å då e ju Lchf bra för att man inte behöver tänka så tänkte jag) Det har jag iaf läst om här på forumet å de stämmer på mig. Men sen när jag läser i denna tråd så är de ändå så de verkar vara med lchf med. (med alla dieter antar jag). Så egentligen ska man skippa alla kh, men ändå bara äta så lite fett att man blir mätt å håller blodsockret jämt( och håller fettbrasan brinnande) men ändå håller kcal nere????? Kan de vara därför jag hamnat på en stooooooooooor platå sen i före jul? Näe, va fan så mycke fett äter jag ju inte…. hm.. förvirrad nu!

    #53368
    Vodo
    Deltagare

    grundtanken med LCHF är att man genom att ha en hög andel fett i maten, blir mätt på mindre mängd kalorier och därmed går ned. För de flesta fungerar det, men har man störd mättnadskänsla eller är ”sönderbantad” kan det vara svårt och ta tid och man kan behöva räkna kalorier.
    Går man inte ned i vikt trots att man äter mindre kalorier än vad man gör av med bör man genast gå till doktorn för då har man högst sannolikt en sjukdom som stör ämnesomsättningen.

    #53376
    Bonitas
    Deltagare
    Quote:
    Man blir lätt förvirrad… För många som börjar med LCHF fungerar inte ”kcal in kcal ut grejjen”, dvs gör av med mer än du stoppar i dej så går du ner i vikt, right? (Å då e ju Lchf bra för att man inte behöver tänka så tänkte jag) Det har jag iaf läst om här på forumet å de stämmer på mig. Men sen när jag läser i denna tråd så är de ändå så de verkar vara med lchf med. (med alla dieter antar jag). Så egentligen ska man skippa alla kh, men ändå bara äta så lite fett att man blir mätt å håller blodsockret jämt( och håller fettbrasan brinnande) men ändå håller kcal nere????? Kan de vara därför jag hamnat på en stooooooooooor platå sen i före jul? Näe, va fan så mycke fett äter jag ju inte…. hm.. förvirrad nu!

    Hmm, jag blir också lätt förvirrad! :s Men jag har bestämt mig för att inte gå efter några kalorier utan endast kolhydrater. Använder mig av minmat.net så där ser jag kolhydrater, men även kalorier. Kan vara bra att ha i framtiden tänkte jag, om man ser att det inte händer något. Men räknar dem, det gör jag inte. Bara jag håller mig under 20 g kolhydrater per dag så har jag nått ”mitt mål”.

    #53375
    Bonitas
    Deltagare
    Quote:
    grundtanken med LCHF är att man genom att ha en hög andel fett i maten, blir mätt på mindre mängd kalorier och därmed går ned. För de flesta fungerar det, men har man störd mättnadskänsla eller är ”sönderbantad” kan det vara svårt och ta tid och man kan behöva räkna kalorier.
    Går man inte ned i vikt trots att man äter mindre kalorier än vad man gör av med bör man genast gå till doktorn för då har man högst sannolikt en sjukdom som stör ämnesomsättningen.

    Just nu äter jag ungefär 18-1900 kcal om dagen. När jag gick på låglakoridiet låg jag på 12-1300 kcal. Blir intressant och se om jag går ner i vikt av detta! Jag tror på denna metod. Känns inte bra att äta miniyoggi där första ingrediensen börjar med förtjockningsmedel. Känns bättre att äta riktiga produkter som man dessutom blir mätt och glad av 😀

    #53369
    Gohper
    Deltagare

    Jo Tess, det gäller för all mat.
    Det ska ju vara enkelt, dvs slippa allt för mycket räkning, även om jag tycker om att räkna på det mesta.
    Då blir det inte så kämpigt med den biten. Samtidigt ska man lära om sitt beteende vad gäller mat. Jag tror det är invanda feltolkningar i skallen när man stoppar i sig mat fastän man inte är hungrig. Är huvudet dumt, får kroppen lida… .

    Och att äta när man är hungrig tills man inte är hungrig är ju faktiskt kroppens eget sätt att räkna, vi behöver ”bara” lära oss att förstå signalerna och agera korrekt. Spelar egentligen ingen roll vad man stoppar i sig, men mycket fett hjälper till att undvika fällorna och ger en större chans att bli ”fullärd”. Och vätskekilon i början är ju starkt motiverande och ger en känsla av att man har full kontroll och vill ha ännu mer kontroll.

    #53374
    Bonitas
    Deltagare
    Quote:
    Jo Tess, det gäller för all mat.
    Det ska ju vara enkelt, dvs slippa allt för mycket räkning, även om jag tycker om att räkna på det mesta.
    Då blir det inte så kämpigt med den biten. Samtidigt ska man lära om sitt beteende vad gäller mat. Jag tror det är invanda feltolkningar i skallen när man stoppar i sig mat fastän man inte är hungrig. Är huvudet dumt, får kroppen lida… .

    Och att äta när man är hungrig tills man inte är hungrig är ju faktiskt kroppens eget sätt att räkna, vi behöver ”bara” lära oss att förstå signalerna och agera korrekt. Spelar egentligen ingen roll vad man stoppar i sig, men mycket fett hjälper till att undvika fällorna och ger en större chans att bli ”fullärd”. Och vätskekilon i början är ju starkt motiverande och ger en känsla av att man har full kontroll och vill ha ännu mer kontroll.

    Så rätt så rätt! Är inne på min fjärde dag nu. Igår hade jag en sjuhelvetes huvudvärk! Idag mår jag jättebra, känner mig pigg och framförallt så känner jag mättnad. Gjorde det igårkväll med. Tänkte ta lite kvällsnacks i form av små ostkuber, men skippade det då jag var proppmätt. en otroligt konstig känsla då jag kvällsätit hela mitt vuxna liv. Underbart!!!

    #53373
    Misa
    Deltagare

    Härligt! Själv är jag inne på dag fyra jag med och är så fascinerad över att jag är mätt mellan måltiderna och att jag inte har sug efter onyttigheter, jag som brukade böna och be maken åka och köpa coca cola och smågodis på kvällarna om vi inte hade hemma. ;D

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.