Problem med P-piller ( mini-piller )

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3316
    Vivvi
    Deltagare

    Vet att detta inte har ett skvatt med LCHF att göra.
    Men det har med min tillvaro att göra och med min kropp och ork…fysiskt och psykiskt.
    Det finns många kvinnor här så tänkte det kanske finns lite råd.

    Jag har ätit vanliga P-piller förut, men min barnmorska ville att jag skulle byta till mini-piller eftersom mitt blodtryck låg på gränsen till att
    vara för högt för att ta vanliga piller.
    Jag har ätit Cerazette ( mini-piller ) förut och hade inget annat än problem med dom. ( ca: 5-6 år sen sist ) Denna gången är det värre.
    Jag hade mens när jag började med dom..precis som man ska ha när man börjar ny karta. Sen hade jag ca. 1vecka utan mens….efter det kom två veckor mellanblödningar igen…nu har jag haft ungefär 3 dagar utan mens igen…och idag kom blödningarna igen.
    Jag orkar snart inte mer.
    Jag fattar inte hur dom prioriterar egentligen. När jag gick på dom andra pillrena så mådde jag inte ett DUGG dåligt. Nu blöder jag nästan hela tiden + är matt och kass.
    Varför kan dom inte lyssna på vad man som kvinna/patient säger istället. Jag låg på gränsen till högt blodtryckt…alltså jag hade inte för högt….ingen fara än alltså…men detta jävla tillstånd ska
    tydligen vara helt ok. Att må fysiskt och psykiskt dålig :'( *väldigt nere* :'(

    #51765
    ciah
    Deltagare

    Efter jag fick mitt fjärde barn så började jag med mini-piller och fick samma problem som dig, blödde hela tiden i stort sett, barnmorskan sa att det det skulle ge när kroppen hade ställt om sig,( har ätit vanliga piller mellan de andra barnen och det funka bra). När det inte gav sig så rekommendera hon att jag skulle sätta in en hormonspiral som utsöndrar lite hormoner i taget och det gjorde jag och blödningarna sluta direkt och blödde inte alls på några år. Så hör med barnmorskan om det skulle vara ett alternativ för dig om du nu inte planerar fler barn inom 5 år då den ska sitta så länge.

    #51762
    Mynlen
    Deltagare

    vill man ha barn är det ju bara att plocka ut den?

    #51754
    mctrollet
    Deltagare

    du bytte i samband med kost omläggning va?? lchf kan oxå ge fina hormonrubbningar så kominationen… det sägs att det tar upp till ett halvår för hormonerna att ställa in sej på denna kost… gå till en annan gynekolog och få tillbaka dina ”vanliga piller”… lycka till!!

    #51764
    Vivvi
    Deltagare
    Quote:
    du bytte i samband med kost omläggning va?? lchf kan oxå ge fina hormonrubbningar så kominationen… det sägs att det tar upp till ett halvår för hormonerna att ställa in sej på denna kost… gå till en annan gynekolog och få tillbaka dina ”vanliga piller”… lycka till!!

    Jag pratade med barnmorskan i måndags och frågade när jag började…24 mars sa hon att hon skrev ut dom…och jag har för mig att jag hade mens just då så började på karta direkt.
    LCHF började jag med 28 mars…vet det för jag skrev ner det i almenackan.

    #51763
    Vivvi
    Deltagare

    Glömde lägga till att jag ska till barnmorskan igen idag kl. 11:30 25/5.

    #51756
    Sase
    Deltagare

    Jag har haft problem med p-sprutan i stället jag, men det är också en typ av gulkroppshormoner i den precis som i minipiller – jag har haft mens 2-2½ vecka åt gången sen jag började, nån månad har jag sluppit mensen helt som man SKA göra när man går på p-spruta, men jag har ingen aning om detta med jobbig mens har med LCHF att göra? Jag har i alla fall nu i maj tagit spruta nr 4 och fortsätter de här jobbiga och långdragna blödningarna måste jag börja med ett annat alternativt p-medel…. jag vill gärna fortsätta med nåt p-medel som enbart innehåller en typ av hormoner för att att slippa jobbiga hormonsvängningar … så jag är väl inne på p-stav kanske om detta inte fungerar fortsättningsvis.
    I övrigt mår jag hur bra som helst av p-sprutan, har inte gått upp i vikt eller nånting 🙂

    #51758
    Jazzbritta
    Deltagare

    Märkligt detta! Jag har haft Cerazette i flera år utan problem övht, ingen blödning inga problem förrän nu, då jag la om kosten till LCHF, och blöder som en stucken gris. Det är alltså bara att ge sig den på att fortsätta och lagra tamponger på nytt?
    Visste väl att det var för bra för att vara sant! 😉

    #51755
    Sase
    Deltagare

    jag har kommit på en STOR nackdel/biverkning av p-sprutan o det är att den gör mig nedstämd/deppig (ordentligt nere menar jag nu…) – så jag kommer INTE fortsätta ta nån spruta när den här ”går ut” i augusti – utan jag får helt enkelt försöka hitta på nåt annat preventivmedel som fungerar för mig ….!

    #51753
    mctrollet
    Deltagare

    Jazzbritta: det går över=)

    #51761
    Mynlen
    Deltagare

    jag fick mens nu igen efter 2 v. Men jag antar att det blir som vanligt igen efter ca 6 månader.

    #51757
    Jazzbritta
    Deltagare

    Tack Trollet!
    Du är härlig!

    #51766
    emlan25
    Deltagare

    Jo minipiller kan göra kroppen konstig i upp till 6 månader, bruna mellanblödningar och allmänt konstig, sedan försvann mensen helt för mig, då vardet ju otroligt skönt men det är slitsamt tills dess.

    #51760
    Mynlen
    Deltagare

    visst, men börjar man med LCHF blir det knas igen, även om det var försvunnit…

    #51768
    ylwawiie
    Deltagare

    Detta med mens, minipiller och LCHF.. Jag har ätit Cerazette ganska länge nu och inte haft mens på många, många månader. När jag käkat enligt LCHF i ~en vecka så kom den tillbaka, pang booom! Hur har det varit för er som upplevt liknande, knasar den när den kommer tillbaka eller kommer den som vanligt?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.