Protein

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #554
    Kajsa73
    Deltagare

    Jag tycker att det är lite besvärligt att räkna ut hur många gram kött jag ska äta för att få i mig rätt mängd protein. Kan någon hjälpa mig med det? Tack på förhand!

    #9928
    agnetasch
    Deltagare

    Det beror på vad du anser är rätt mängd protein för dig.

    #9934
    Kajsa73
    Deltagare

    Oj då. Hur menar du då?

    #9927
    agnetasch
    Deltagare

    Du vill veta hur mycket kött du ska äta för att få i dig en viss mängd protein. Då undrar jag hur mycket protein du vill ha i dig.

    #9933
    Kajsa73
    Deltagare

    Vad jag har förstått så ska man äta en viss mängd beroende på hur mycket man vill väga, eller har jag fel. Mitt viktmål är 65 kg…

    #9924
    cathrine
    Deltagare

    kajsa, Väg din köttbit och kolla hur mycket protein det finns i den hm du äter o då får du svaret. Det är väl 20 som är ok men du vet vad som är ok just för dig efter en tid du ätit lchf först. Men som jag har sagt till flera o många personer att SKRIV NER ALLT du äter ! och varje dag oxå i början hur mycket. känns jobbigt men så är det om man vill ha det bra. Man blir van och då har man saken under ”kontroll” man tittar vad som hänt och när? om det händer ngt i kroppen typ vikten 😉

    #9926
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Vad jag har förstått så ska man äta en viss mängd beroende på hur mycket man vill väga

    Jag förstår fortfarande inte vad du menar. Ska man bestämma vikten med hjälp av proteinmängden?
    Hur gör man då?

    #9930
    wantingmemories
    Deltagare

    Verkar som att Kajsa har förstått det som att man kan bestämma hur mycket vikt man ska gå ner genom att anpassa proteinintaget. Alltså att det är andelen protein i ens dagliga matintag som avgör hur mycket vikt man går ner/vilken vikt man landar på. Har jag förstått det rätt, Kajsa?

    Vad jag vet är det dock inte riktigt så det fungerar, utan det är främst kolhydratintaget som avgör. Kolhydratintaget ska vara så lågt att din kropp går in i ketos, dvs börjar omvandla fett till ketoner som får fungera som bränsle istället för de kolhydrater du nu inte längre får i dig. (Till nybörjare brukar man säga att det är lättast att till en början ta bort all pasta, ris, potatis och bröd ur kosten, för att sedan gå vidare och begränsa kolhydratintaget till max 20 g kh/dag. Max 5 g kh/100 g livsmedel är en annan relativt enkel regel att följa).

    Protein är viktigt ur närings- och mättnadssynpunkt, men på vilket sätt intaget av protein påverkar viktnedgången vet jag inte.

    #9932
    Kajsa73
    Deltagare

    Ok, jag ska försöka förklara….jag läste någonstans att man ska ta den önskade vikten gånger x gram protein och det är det jag inte kommer ihåg…. Vet inte var jag läste det. Är det någon som förstår vad jag pratar om eller har jag bara drömt alltsammans ;D

    #9929
    wantingmemories
    Deltagare

    Jag vet inte var du kan ha läst det någonstans, men det låter väldigt mystiskt för mig… skulle inte de andra komponenterna i en måltid spela någon roll då? Är det bara mängden protein man ska mäta? Hela nyckeln till viktnedgång ligger väl ändå i balans mellan de olika delarna i en måltid, oavsett om man sedan väljer att följa låg kolhydrat-hög fett eller låg fett-hög kolhydrat eller någon annan form av ”diet”.

    #9923
    cathrine
    Deltagare

    kajsa, gör det inte för besvärligt då så slutar man fort och orkar inte med sånt, ta det helt lugnt bara så ser du att du gör rätt

    #9931
    Kajsa73
    Deltagare

    Protein används i första hand som ett byggämne. Det består av aminosyror, av vilka flera är essentiella, dvs vi kan inte tillverka dem själva utan de måste tillföras med födan. Det är enbart animaliskt protein som innehåller alla essentiella aminosyrorna i rätt kombination för oss.

    Överskott av protein blir till glukos och används som bränsle.

    Protein ska vi äta ”normalt” av. Det innebär ca 0,5 till 1,5 gram protein per kg idealvikt.

    ”Titta i en näringstabell hur mycket protein olika födoämnen innehåller. Kött innehåller ca 20% protein (resten mest vatten). Det gör att om man äter allt sitt proteinbehov i form av kött och ska ha 60g protein så blir det ca 300 g kött per dag. Minus andra proteinkällor.” Jag letade på det jag hade läst….

    Så står det på Annika Dahlkvists blogg. Nej Catrine jag tänker inte krångla till det, jag äter och mår bra….men jag vill ju väldigt gärna börja gå ner i vikt också. Stämmer det som många säger att man ska slänga vågen och mäta sig istället?

    #9925
    agnetasch
    Deltagare

    Proteinet har egentligen inte med LCHF att göra. Man räknar på kolhydrater o fett; så lite kh som möjligt o så mycket fett som möjligt, då får proteinmängden bli som den blir. Men eftersom man äter mycket kött, fisk, ägg, ost o mejeriprodukter får man ju i sig en rätt bra dos protein per dag. Att underdosera går nästan inte med LCHF men man bör inte överdosera; aldrig mer än 300 g protein/dag, då blir man proteinförgiftad.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.