Råd till en nybörjare!

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5410
    AvatarCia77
    Deltagare

    Hej allihopa!

    Jag har ätit LCHF sedan 1 februari och har hitills gått ner 3 kg och tappat ca 4 cm i midjan,födde barn för 6 månader sen så magen lever sitt egna lilla liv:wink-smiley:

    Jag har ett par funderingar som jag hoppas få hjälp med.

    1) Hur mycket kolhydrater tror ni att jag äter ca? Hur ser mitt matintag ut? Borde jag ändra något?

    Frukost:
    Turkisk yoghurt 10%, 1 tsk solrosfrön, 1 tsk krossade linfrön.
    1-2 kokta ägg
    1 oopsie med philadelfiaost och gurka, ibland skinka.

    Lunch och middag:
    Kyckling/fisk/kött med grädd/creme fraiche sås. Halva tallriken med tillåtna grönsaker.

    2-3 dagar i veckan:

    – LCHF plättar med grädde och 1 msk bär/vispgrädde med 1 msk bär eller dyl

    – Nötter en näve varannan dag ca.

    2) Igår jobbade jag mycket och var ute och åkte och hade ingen möjlighet att äta på flera timmar. Började då känna mig ångestfylld, orolig och lite yr. När jag väl kom hem och åt tog det lång tid innan denna känsla försvann, ett par timmar.
    Jag har av naturen lågt blodsocker (ca 3 fastande) och lågt blodtryck (110/60).

    Tror ni att jag fick blodsockerfall eller lågt blodtryck. Hade inga problem med yrsel när jag reste mig. Eller kan det vara ”nybörjarsymtom”

    #83711
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Räkna på det du äter, dn gissning ger inget mer än en gissning.

    Sedan så kan du äta vilka grönsaker du vill, så länge du inte äter 1 kg morötter/dag och inte hamnar över 50 gram kolhydrater per dag. Då kommer du fortfarande att vara i ketos.

    Rent spontant så ser det dock jävligt energisnålt ut.

    #83716
    AvatarCia77
    Deltagare

    Tack för svaret!

    Vad skulle du lägga till?

    Hmm trodde det bara var ok med ovanjord grönsaker?

    #83712
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Varför det bara rekommenderas ovanjord grönsaker är för att det är lättare att få i sig mindre kolhydrater med dem. Dock kan du äta vilka du vill så länge du håller dig under 50 gram kolhydrater per dag, så är du ändå i ketos. Med förutsättning att du äter tillräckligt med fett.

    Jag hade lagt tilll mer kött, ägg eller liknande.

    #83717
    AvatarCia77
    Deltagare

    Ok men ska man äta mer protein än vad en ”vanlig” måltid innehåller?

    Hm verkar finnas lika många läror som LCHF-anhängare:P

    #83713
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Definiera ”vanlig”?

    Förespråkar inget. Lägger bara fram fakta. 🙂

    #83715
    AvatarToo-tiki
    Deltagare

    Hej! De är lite svårt att veta hur många kh du äter när man inte får veta exakt vad och i vilka mängder…
    Men du som vet kan ju själv kolla på slv.se där du kan söka hur mycket kh smo finns i det du lagar. Försök sen vara under 20 g/dag (många behöver vara under 10)
    Rent spontant såhär när jag bara tittar verkar det inte vara så mycket fett, men det beror ju helt på hur din sås ser ut eller vad du steker dit kött i osv..
    Bra att du äter halva tallriken grönsaker, det tror jag du mår bra av 🙂
    Lycka till med allt

    #83714
    AvatarPygmepuff
    Deltagare

    Blev oxå så yrslig i början om jag inte åt med jämna mellanrum, det gick över efter ett tag. Jag skulle nog ätit mera kött, typ karré, bejkon. När du äter kyckling, välj lårfilén ist för bröstfilén. Tonfisk och lax är fina grejer oxå
    på grönsaksidan kanske du kan lägga till avocado om du tycker det är gott. eller fetaoströra (mosa fetaost med en gaffel, blanda ut med lika mängd krämfräch och en liten skvätt vispgrädde å rör runt)
    Kanske oxå lite kryddsmör eller nåt på köttet för å få upp fetthalten. Jag märkte iaf att jag blev mkt piggare ju mer fett jag hade i maten i början, nu är det inte lika noga. Men du kommer stå dig mkt längre och det gör inget om du inte äter på en 5-6 timmar.

    här finns lite mattips: http://www.jullesmat.wordpress.com =)

    #83718
    AvatarCia77
    Deltagare

    Tack för era svar=)

    Jag har nu lagt om min kost lite efter att jag förstått att jag äter för mycket mejeriprodukter. Äter nu så här:

    Frukost: två kokta ägg med 2 msk majonäs samt 3 skivor bacon. Kaffe med 1 msk coocosfett och en skvätt grädde.

    Lunch och middag: 100-150 g protein, stekta champinjoner/zucchini/lök och några skivor gurka (1-2 dl sammanlagt) samt 2 msk bearnaisesås eller dyl.

    Äter sällan mellanmål men om jag blir hungrig äter jag en bit brieost eller en burk makrill i tomatssås. men känner mig oftast mätt. Dricker 2 l vatten/dag. Har inte fuskat en enda gång sedan 1 februari.

    Räknar kolhydrater och ligger på ca 20 g/dag. är 174 cm lång och väger 82 kg, vill gå ner 8-10 kg för att bli normalviktig.

    Har ätit så här i två veckor nu, och det går såå seegt. Har sedan start 1 februari tappat 2 cm (går upp och ner) och 2-3 kg (går ochså upp och ner). Förstått att man tappar vätska i början, gick ner 3 kg första veckan som jag sedan gick upp. men nu har jag ju hållt på så länge så känns som att jag borde få mer bestående reultat utan att det ska hoppa upp och ner?

    Vad gör jag för fel? Kanske bara tålamod som saknas? 😉

    #83710
    Avatarmctrollet
    Deltagare

    Dra ner till 10g kh/dag… nä, det är varken svårt eller tråkigt, bara ”omtänk” 😉

    #83719
    AvatarCia77
    Deltagare

    Mctrollet: då måste jag ta bort de lilla gränsaker jag äter, är i princip det enda jag äter som innehåller kolhydrater. Min mage är inte nöjd över allt fett och stekt mat, svullen konstant och har ganska ofta ont. Hur kan man få bukt med det?;(

    #83720
    AvatarCia77
    Deltagare

    mctrollet: Men då måste jag plocka bort alla grönsaker, äter minimalt av dem redan? Magen är inte så jätteglad av allt fett och stekt mat. Uppsvullen och har ont till och från…går det över tro?

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.