Räkna både kalorier och kolhydrater, tänker jag rätt?

Diskussionsforum för LCHF-kost Diskussionsforum för LCHF-kost LCHF Nybörjare Räkna både kalorier och kolhydrater, tänker jag rätt?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5513
    AvatarZima
    Deltagare

    Jag har ju bestämt mig för att verkligen kontrollera exakt vad jag stoppar i mig, så nu har jag börjat skriva upp varenda liten bit jag äter. Jag hittade en sån bra app för min android, som räknar både kalorier och kolhydrater (samt fett och protein). Jag har kört efter detta i tre dagar nu, men måste kolla vad ni tycker?

    Måndag: RDI 2669 kcal, jag åt 1603 (totalt 14.49 kh)
    Tisdag: RDI 2682, jag åt 1665 (totalt 28,8 kh)
    Onsdag: RDI 2573, jag åt 1978 (totalt 16,54 kh)

    Mitt rekommenderade dagliga intag är inkl. träning (jag cyklar en timma om dagen, samt 30-60 minuters promenad). Jag försöker lägga mig på 10-20 kh/dag, men ibland råkar det alltså bli lite högre (som i tisdags).

    Vad tycker ni, är jag inne på rätt spår nu?

    #84859
    AvatarJimmy_Flessa
    Deltagare

    Du säger ingenting om din ålder och din vikt, dina mål eller hur aktiv du är på vardagen. Inte heller anger du kön eller makronutrientfördelningen.

    Men andra ord: Mer fakta. Annars är det omöjligt att ens spekulera i något.

    #84861
    AvatarZima
    Deltagare

    @Jimmy_Flessa 385127 wrote:

    Du säger ingenting om din ålder och din vikt, dina mål eller hur aktiv du är på vardagen. Inte heller anger du kön eller makronutrientfördelningen.

    Men andra ord: Mer fakta. Annars är det omöjligt att ens spekulera i något.

    Sorry, missade det.

    Kvinna, 36 år, 162 cm, 94 kg. (Målet är att gå ner i vikt) Daglig aktivititet är i princip det jag skrev. Utöver det så är jag nog halvaktiv på dagarna. Jag jobbar som lärare, så man går ju lite då och då på dagarna.

    #84858
    AvatarSolile
    Deltagare

    Jag tycker du gör det för komplicerat! Ät kött, fett och ev lite grönsaker tills du blir mätt. Det där med att räkna testade jag, blev bara jobbigt och ångestladdat på nåt vis. Visst, man ska inte vräka i sig fett, men ät en rejäl köttbit/kyckling/fisk och en fet sås till eller kryddsmör, några blad babyspenat, kanske nån liten tomatbit eller vad du nu gillar. Då behöver man inte räkna så noga. Om du ändå ska räkna på nåt så är det kolhydraterna. Under 20 gram/dag är rätt bra om man vill få någorlunda snabba resultat.

    #84860
    AvatarCeleric
    Deltagare

    I praktiken är det svårt eller omöjligt att gå upp i vikt på enbart fettkalorier (och livsnödvändigt protein). Den kosten ger en obetydlig insulinutsöndring och stänger inte fettförbränningen. I detta fall är kalorierna under ordnade det hormonella. Men stänger vi fettförbränningen med hjälp av kolhydrater, blir plötsligt energi intaget en viktig faktor. Kaloriernas betydelse när det gäller kroppsvikten varierar beroende på vad vi använder dem till. Så länge vi äter naturlig animalisk mat så går kroppen på fettförbränning och vi har förmånen att äta oss mätta och ohungriga utan att gå upp i vikt.

    Det handlar om förbränning… inte kalorier.

    Däremot kan det vara bra att hålla koll på kolhydratintaget i början!

    #84862
    AvatarZima
    Deltagare

    @Solile 385224 wrote:

    Jag tycker du gör det för komplicerat! Ät kött, fett och ev lite grönsaker tills du blir mätt. Det där med att räkna testade jag, blev bara jobbigt och ångestladdat på nåt vis. Visst, man ska inte vräka i sig fett, men ät en rejäl köttbit/kyckling/fisk och en fet sås till eller kryddsmör, några blad babyspenat, kanske nån liten tomatbit eller vad du nu gillar. Då behöver man inte räkna så noga. Om du ändå ska räkna på nåt så är det kolhydraterna. Under 20 gram/dag är rätt bra om man vill få någorlunda snabba resultat.

    Nej, jag gjorde det nog inte för komplicerat. För genom att verkligen kontrollera hur mycket jag stoppade i mig, så visade vågen -1,8 kg den här veckan. =)

    #84863
    AvatarZima
    Deltagare

    @Celeric 385236 wrote:

    I praktiken är det svårt eller omöjligt att gå upp i vikt på enbart fettkalorier (och livsnödvändigt protein). Den kosten ger en obetydlig insulinutsöndring och stänger inte fettförbränningen. I detta fall är kalorierna under ordnade det hormonella. Men stänger vi fettförbränningen med hjälp av kolhydrater, blir plötsligt energi intaget en viktig faktor. Kaloriernas betydelse när det gäller kroppsvikten varierar beroende på vad vi använder dem till. Så länge vi äter naturlig animalisk mat så går kroppen på fettförbränning och vi har förmånen att äta oss mätta och ohungriga utan att gå upp i vikt.

    Det handlar om förbränning… inte kalorier.

    Däremot kan det vara bra att hålla koll på kolhydratintaget i början!

    Det är möjligt att det är så. Men jag vill inte ”inte gå upp i vikt”. Jag vill gå NER i vikt! =) Och vikten har i princip stått still sen jag började med LCHF 1 januari i år. Så jag måste testa nya ”grepp” helt enkelt.

    #84856
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Bra jobbat, Zima!

    #84864
    AvatarZima
    Deltagare

    @Madde01 385241 wrote:

    Bra jobbat, Zima!

    Tackar! =)

    #84857
    AvatarMadde01
    Deltagare

    Jag är avundsjuk på dig, har fuskat en del den sista tiden.
    Måste ta mig kragen rejält!

    #84865
    AvatarFredrik
    Deltagare

    @Celeric 385236 wrote:

    I praktiken är det svårt eller omöjligt att gå upp i vikt på enbart fettkalorier (och livsnödvändigt protein). Den kosten ger en obetydlig insulinutsöndring och stänger inte fettförbränningen. I detta fall är kalorierna under ordnade det hormonella.

    Nu har jag svårt att trycka i mig enormt mycket energi på en dag men det finns ju de som kan. Vart tar då överskottet vägen om det består av fett?

    – lagras i fettdepåerna.
    – tas ej upp av kroppen utan går ut med avföringen (vilket borde märkas, tänker biverkning av ex. Xenical).
    – ökad basal förbränning (jag förutsätter samma aktivitetsnivå).
    – eller så förgörs den (omöjligt enligt fysiken).

    Själv tror jag att lågkolhydratkost med ökat fettinnehåll ger minskad blodsockersvängning och god mättnad, detta leder till ett minskat kaloriintag utan självplåga!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.