Räkna

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #694
    Quirkz
    Deltagare

    Hej hur ska man tänka när man går i butiker och ska hålla koll på kolhydrater. Hur räknar man hur vet jag vilken produkt jag får köpa och inte köpa. Alla vet ju att man inte får äta frukt eller grönsaker som lever underjord. Och inte äta pasta potatis ris. Tänk typ om jag vill köpa turkis yoghurt det stog att det va 40 klohydrater i på en hink. Min dietist sa att man kunde äta den om det va naturel. Men som jag fattar det så skriver vissa att man inte ska få i sig mer en 20 klohydrater. Så jag hoppas någon kan förklara det här för mig känner mig lite kluven. För skulle man kolla typ på alla saker man köper och kolhydrater ska vara under 5 på 100ml så kan man ju typ inte äta något. 😀

    #11759
    agnetasch
    Deltagare
    Quote:
    Tänk typ om jag vill köpa turkis yoghurt det stog att det va 40 klohydrater i på en hink.

    Det står i regel inte hur många gram kolhydrater det är i en hel förpackning. Det brukar stå hur många gram kolhydrater det är i 100 g av matvaran. Ett bekvämt sätt är då att hålla sig till matvaror som har 5 g kolhydrater eller mindre per 100 g. Resten ställer man tillbaka på hyllan 😉

    Quote:
    För skulle man kolla typ på alla saker man köper och kolhydrater ska vara under 5 på 100ml så kan man ju typ inte äta något. 😀

    Det finns MASSOR av mat med mindre än 5 g kolhydrater/100 g! Använd den här listan när du handlar:
    http://www.valutronic.se/weightloss/khtabell.pdf
    Vita o gröna fält är ofarliga,kolla de gula o undvik de röda. Lycka till!

    #11760
    N0rrland
    Deltagare
    Quote:
    Quote:
    Tänk typ om jag vill köpa turkis yoghurt det stog att det va 40 klohydrater i på en hink.

    Det står i regel inte hur många gram kolhydrater det är i en hel förpackning. Det brukar stå hur många gram kolhydrater det är i 100 g av matvaran. Ett bekvämt sätt är då att hålla sig till matvaror som har 5 g kolhydrater eller mindre per 100 g. Resten ställer man tillbaka på hyllan 😉

    Quote:
    För skulle man kolla typ på alla saker man köper och kolhydrater ska vara under 5 på 100ml så kan man ju typ inte äta något. 😀

    Det finns MASSOR av mat med mindre än 5 g kolhydrater/100 g! Använd den här listan när du handlar:
    http://www.valutronic.se/weightloss/khtabell.pdf
    Vita o gröna fält är ofarliga,kolla de gula o undvik de röda. Lycka till!

    Vem har satt ihop den där sidan eg? Så nu ska man alltså ”se upp för” creme fraiche 34% å vispgrädden är oxå gulmarkerad. Den där sidan lurar ju en totalt. Kokosflingor är rödmarkerat MEN kokos är bra och borde därför ligga under grön lr vit markering , likaså cr. fr. och grädde. Den där sidan är inte att rekomendera för en LCHF nybörjare.

    OBS! inget illa mena mot dig agnetasch, utan till personen som printat ner den där sidan .

    #11758
    agnetasch
    Deltagare

    Den där tabellen lurar dig inte alls. Om du läser uppe till vänster på tabellen står denna förklaring där:

    Gram kolhydrater per 100 g föroämne.
    Vit = 1 gram eller mindre / 100 g
    grön = 1,1 – 2,5 gram / 100 g
    gul = 2,6 – 5 gram / 100 g
    röd = 5,1 gram eller mer / 100 g

    Där läggs inga aspekter på de olika färgerna, det är jag som använder uttrycket ”kolla gult” (inte ”se upp för gult”) Vispgrädde o creme fraiche ligger, helt korrekt, i spannet 2,6-5 g; alltså närmast under den fruktade 5 g-gränsen vilket bör uppmärksammas.
    Jag tycker det är en utmärkt lista för nybörjare eftersom den uppmuntrar en att tänka i stället för att enögt gå på att ”allt under 5 g/100 g” får man vräka i sig.
    Varför skulle kokosflingor ligga i spannet 0-2,5 g när de innehåller så mycket som 6,4 g kolhydrater? Vad är det som är så bra med kokosflingor menar du? Feta och kolhydratrika är dom ju rena viktökningsdrömmen ???

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.