Rapport från första veckan

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4578
    liten
    Deltagare

    Jag kan inte säga att jag helt lärt mig hur jag ska äta, märker hela tiden att det blir för mycket kolhydrater, det är bara två dagar jag klarat under 20 gram kolhydrater, men från att varit nästintill kolhydratsberoende och bara ätit potatis, pasta och bröd tycker jag ändå att jag är på god väg.

    Nu har jag iofs tränat väldigt flitigt denna vecka, så det lär ju ha inverkan, men jag har lyckats tappa 2.5 kilo på 7 dagar. Antar att det är mycket vätska, men faktum är att byxorna känns liiiiiit rymligare 🙂

    Hyn i ansiktet däremot mår inte helt bra. Lite blemmor och finnar, men de räknar jag bort. Man får se det från den ljusa sidan – jag är inte i puberteten så jag behöver inte ha det så här en längre period. Hoppas jag ;D

    Annars känns det väldigt bra. Trött hela tiden, har lite svårt att hålla fokus, det går åt mycket tid att TÄNKA på vad jag ska – eller inte ska – äta. Magen är ganska lugn, den har alltid bubblat mycket tidigare, men nu har jag mindre gaser och uppsvälldhet, även om jag måste kissa hela tiden!! Är det vanligt?

    I fredags tillät jag mig själv lite kolhydrater. En smörgås på jobbfikat och en bulle på eftermiddagen med barnen, plus en näve ostbågar på kvällen. Mådde nästan illa av det lilla – men det är jag tämligen säker på är inbillning eller placebo.

    Ser fram emot ytterligare en vecka med nyfikenhet och faktiskt med en stor glädje – för en gångs skull känns det lite kul med mat!!!

    #69748
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    Vad kul att det går bra för dig! Att du inte hamnar under 20 gram kolhydrater per dag gör inget, 20 gram är ingen magisk gräns alls. I början är det oftasta smartare att trappa ner lite långsammare på kolhydraterna än att nästan nolla direkt, speciellt om man levt på kolhydrater innan i tort sett.

    Börja att lägga dig runt 75 första veckan, sedan två veckor runt 50 och vart efter det så reglerar du till en nivå som du trivs med. När du kommer under 75 gram så kan man kalla det för lågkolhydratskost.

    Ett annat tips är att om du ”fuskar” nu i början så är det att föredra sätrkelse såsom tex potatis, istället för rent socker som bullar, godis etc. Några potatisar till middagen så kommer du att tillfredsställa det suget du har nu i början och sedan kommer det att försvinna.

    #69746
    alfons
    Deltagare

    Där håller jag inte med dig håll så lågt kolhydratintag så går suget bort

    #69747
    Jimmy_Flessa
    Deltagare

    De flesta fall jag känner till brukar ha extrema sug om man skär ner det så drastiskt och eftersom att TS var på bullar och saker i helgen så kan det kanske var en idé i dennes fall att sänka lite lånsammare.

    Det smartaste alternativet är att äta mycket fett och protein samt att komplettera med aptithöjande kolhydrater.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.